سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیترامشب - افزایش نقدینگی در کشور، سکوی پرتاب به عرش یا به فرش؟

753 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

در حالی که برخی از کارشناسان افزایش نقدینگی در کشور را مترادف با افزایش تورم در اقتصاد کشور می دانند، رئیس پژوهشکده پولی و بانک معتقد است افزایش نقدینگی موضوع نگران کننده ای نیست زیرا در صورت مدیریت بهینه می تواند به شکوفایی اقتصاد کشور کمک کند.
ایران در سال 94 شاهد رشد 30 درصدی نقدینگی بود که ترتیب متاثر از رشد 17.1 درصدی پایه پولی و 11.0 درصدی ضریب فزاینده نقدینگی بوده است. علی دیواندری با اشاره به این موضوع گفت: حجم نقدینگی در پایان سال 1394 با 30.0 درصد افزایش نسبت به پایان سال قبل به 10172.9 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با رشد متغیر مذکور در پایان سال 1393، 7.7 واحد درصد افزایش نشان می‌داد.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه گفت: مهمترین اقدامات و دستاوردهای بانکی کشور در سال 1394؛ پرداخت و ایجاد ثبات در بازار ارز، کاهش قابل ملاحظه نرخ تورم از سطح بالای 40 درصد در مهر سال 1392 به 11.2 درصد در فروردین سال 1395، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی این واحدها را از نمونه های این اقدامات دانست.

او همچنین کاهش نرخ سود در بازار بین‌بانکی و بانکی ، حضور فعال در بسته تحریک رشد اقتصادی در کنار اقداماتی نظیر افزایش تامین مالی خرد خانوارها، اجرای سیاست‌های تسهیل اعتباری بخش مسکن، انتشار منظم آمارها و گسترش چترنظارتی، به عنوان دیگر اقدامات مهم بانک مرکزی در سال گذشته برشمرد.

او افزود: بحث نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی موضوع نگران کننده ای نیست زیرا فی النفسی رشد نقدینگی نمی تواند نگران کننده است، آنچه اهمیت دارد نحوه مدیریت این منابع است که می تواند به مسیر مولد هدایت شود و یا واحد فاز واسطه گری شود که هرکدام تبعات خاص خودش را برروی اقتصاد دارد.

او وجود رشد 30 درصدی نقدینگی را متاثر از شفاف سازی فعالیتهای اقتصادی موسسات غیر مجاز دانست و گفت: در طول سال گذشته آمار این موسسات نیز به مجموع آمار کشور اضافه شد و همین امر عامل رشد نقدینگی در کشور بوده است که با توجه به واقعیتهای اقتصادی کشور بایستی به درستی مدیریت شود.

دیواندری در جواب به این سوال که این نقدینگی هزار هزار میلیارد تومالی در حال حاضر کجاست، تصریح کرد: مجموعه سپرده های بانکی مردم به صورت حساب قرض الحسنه، جاری، مدت دار، ال سی و غیره همان نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی است که ما به آن اشاره کرده ایم که بخشی از آن بصورت حقیقی قابل دیدن است و بخش دیگر شبه پولی است.
او افزود: آنچه در کشور ما اهمیت دارد علاقه مردم به دریافت وام بانکی است که سیستم بانکی کشور پاسخگوی حجم بالای تقاضا ها نیست، ما تنها در طول سال گذشته 417 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی بانکی به متقاضیان دادیم که رقم بسیار بالایی است.
حسینی هاشمی دیگر مهمان برنامه با اشاره به منابع ارزی به عنوان پشتیبان مالی کشور خاطرنشان کرد: منابع ارزی کشور ما همان نفتی است که از دل زمین بیرون کشیدیم و به پول تبدیلش کردیم و عملا ارزش آن را پایین آوردیم، این منابع ارزی تنها به ما تعلق ندارد بلکه سهم نسلهای آینده نیز هست که متاسفانه ما در طول سالهای گذشته به راحتی به ریال تبدلش کردیم و عملا به تورم کشور دامن زدیم.
این کارشناس پولی و بانکی در ادامه اظهار کرد: این هشدار نقدینگی کاملا جدی است زیرا در صورت عدم مدیریت آن موجب رکود می شود و خروج از این مرحله کار دشواری است زیرا رکود خود موجب تورم می شود و اقتصاد کشور را به سراشیبی می کشاند.او تصریح کرد: ما نمی توان کشور را در حالت رکود نگهداریم زیرا رکود تقاضا را افزایش می دهد و در ادامه تورم را موجب می شود، کشور با آغاز تحریمها دچار رکود شدید نقدینگی شد و عملا حمایتهای مالی بین المللی نیز کاهش یافت، در آن زمان کل نقدینگی کشور تنها 50 هزار میلیارد تومان بود اما امروز این رقم به هزار هزار میلیارد تومان رسیده است که باید به همان اندازه اعتبار بین المللی نیز ایجاد شود.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش