سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیتر امشب - دیدگاه های متفاوت درباره بودجه 95

868 بازدید8 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

تیتر امشب - اختلافات ریشه دار دو نماینده مجلس در بودجه ۹۵
دیدگاه های متفاوتی درباره بودجه ۹۵ وجود دارد، با وجود این نمایندگان معتقدند که برخلاف نظر دولت در خصوص به صفر رسیدن اتکای به نفت، اتکای به نفت در بودجه ۹۵ کم نشده است.
مصباحی مقدم؛ رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اعلام این مطلب گفت: رشد اقتصادی 5 درصد در سال 1395 محقق می شود، در صورتی که دولت با حمایت از بنگاه های تولیدی کوچک از تعطیل شدن بیش از حد آنان جلوگیری کند.

مصباحی مقدم در خصوص وضعیت کنونی بررسی بودجه 95 گفت: قدم اول برای بررسی بودجه این است که هیئت رئیسه محترم متن بودجه را تکثیر می کنند و همان روزی که در اختیار نمایندگان می گذارند، بررسی بودجه کلید می خورد. نمایندگان یک هفته وقت دارند تا پیشنهادات خود را نسبت به بودجه ارائه بکنند تا به کمیسیون های مربوطه تحویل دهند و بعد کمیسیون تلفیق تشکیل می شود. کمیسیون تلفیق، ترکیبی است از 9 نفر اعضای کمیسیون بودجه و سه نفر از اعضای هر کمیسیون تخصصی، که در حال حاضر این کار انجام شده است.
اول کاری که انجام می گیرد، کلیات بودجه رسیدگی می شود. ترکیب منابعی که وجود دارد. اتکای به درآمد نفت و مالیات و سایر درآمدهایی که دولت دارد. مثل درآمدهای مالی که دارد. این ترکیب را رسیدگی می کند. چند جلسه نمایندگان استماع می کنند که گزارش های مختلف مربوط به وزارت خانه های مختلف که چه پیشنهادهایی ارائه کرده اند. نمایندگان رای گیری می کنند و پس از رای گیری در کمیسیون تلفیق در صحن مجلس شورای اسلامی ارائه می شود.
همچنین تاجگردون، رئیس کمیسیون بودجه مجلس نیز در خصوص وضعیت بررسی بودجه گفت: ما 15 روز فرصت داریم تا نمایندگان کمیسیون های مختلف پیشنهادات خود را ارائه بکنند. و نمایندگان سه هفته تعطیل هستند. لذا از 9 اسفند مجدد بررسی های لازم انجام می شود. می توان گفت که امکان تصویب این لایحه قبل از سال 1395 وجود ندارد.
تاجگردون در خصوص احتمال عدم ارائه بودجه دو یا سه دوازدهم به مجلس گفت: دولت ارائه خواهد کرد. اگر دولت ارائه نکند، که حتما ارائه می کند، به مشکل خواهد خورد. با این وجود، به رغم اصرار دولت، امکان تصویب وجود ندارد.

مصباح مقدم نی زدر این خصوص گفت: ما 55 روز کاری نیاز داریم تا لایحه را تصویب کنیم. تعطیلات در واقع به حساب نمی آید. با این وضعیت ما چنین وقتی را در اختیار نداریم. به نظر من هم خیلی روشن هستیم که نیازمند بودجه چند دوازدهم هستیم. بودجه چند دوازدم، روش ساده ای دارد و آن معادل دو یا سه دوازدهم به اضافه 10 درصد بودجه 1394 را به عنوان تنخواهی در اختیار دولت قرار می دهیم.

در ادامه برنامه تاجگردون در خصوص وضعیت برنامه ششم توسعه گفت: چند حالت وجود دارد. این برنامه ای که دولت ارائه کرده است، برنامه نیست، بلکه احکام اجرایی است که بررسی آن در این طرف سال بعید است. یک حالت این است که نمایندگان طرحی هم تهیه کردند که مجلس برنامه پنجم را یک سال دیگر تمدید کنند. یک بینابینی هم می شود روی آن کار کرد. دولت لایحه ای داده به عنوان احکام دایمی برنامه که بالای 90 درصد احکامی که دولت نیاز دارد تصویب شود تا کارها پیش برود.

در خصوص پیش بینی رشد اقتصادی در بودجه سال آینده، مصباحی مقدم گفت: اگر ما رشد 5 درصد را پیش بینی کنیم، این یعنی خروج از رکود و بنده معتقد هستم که شدنی است. 50 درصد صنایع ما تعطیل هستند و 50 درصد ما بقی زیر ظرفیت کار می کنند، اگر این بخش را فعال کنیم، حتما این رشد دست یافتنی است. ظرفیت های خالی موجود در بخش کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات، گردشگری اگر فعال شود، قابلیت تحقق دارد. بنگاه های اقتصادی نیاز به تزریق منابع نقدینگی دارند. اگر دولت یارانه ها را برای همه پرداخت نکند، می تواند این مسئله را نیز حل کند. واگذاری بخش های دولتی به بخش های غیردولتی صورت پذیرد، امکان تحقق وجود دارد.

تاجگردون در پاسخ به این سئوال که آیا در بودجه 1395 توجهی به بنگاه های کوچک شده است یا نه ؟ گفت: در برآوردهای دولت باید دنبال این موضوع بگردیم. اگر دولت از مجوزهایی که مجلس در اختیارش قرار گرفته اسفتاده کند، این امر محقق می شود. مجلس اعقاد دارد، 20 درصد از منابع درآمدی نفتی را در اختیار صندوق توسعه ملی قرار دهد و 20 درصد از این رقم به صورت ریالی در اختیار بخش کشاورزی و صنعتی قرار گیرد. یک بحث یارانه هاست، استفاده بهینه از منابع ارزی که آزاد می شود. اگر بانک مرکزی هدایت کند به سمت صنایع تکمیلی ما حتما این اتفاقات خواهد افتاد.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش