سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیترامشب - کاهش نرخ سود بانکی؛ فرصت یا تهدید؟

1,213 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

کارشناسان معتقدند از یک طرف کاهش سود سپرده های بانکی می تواند بانکها را از فعالیتهای هرمی دور کند اما در مقابل خروج سرمایه ها به سمت موسسات غیر مجاز خود موضوعی است که می تواند بانکها را با چالشی جدید روبرو کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، امروز یکی از بانکهای خصوصی کشور در اقدامی متفاوت و بدون هماهنگی با شورای پول و اعتبار اقدام به کاهش سود سپرده های بانکی کرد، موضوعی که می توان به نفع موسسات غیرمجاز شود، عبد تبریزی با اشاره به این موضوع در برنامه تیترامشب شبکه خبر گفت: در کشوری مثل ما شایسته نیست که موسسات غیرمجازش به آسانی کار کنند و هیچ کسی هم با آنها برخورد نکند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: بانکهای ما عمدتا با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می کنند؛ در شرایطی که اقتصاد ما با رکود مواجه است طبیعی است که دستگاههای قضایی باید با این دسته از موسسات غیرمجاز برخورد کند.
او افزود: بانکهای کشور در حال حاضر توان پرداخت سودهای 22 تا 28 درصد را ندارند زیرا عمدتا فعالیتهای اقتصادی ندارند، در نتیجه آنها برای اجرای تعهدات خود به دنبال جذب پول از منابع مختلف اند تا بتواند سودهای مورد تعهد خود را پرداخت کند در نتیجه بانکهای ما بیشتر از آنکه موسسه ای اقتصادی و سودآور باشد موسسه ای از نوع هرمی هستند.
تبریزی تاکید کرد: بانکها قرار نیت با هم همکاری کنند بلکه باید با هم رقابت کنند، این مقام ناظر است که باید شرایط را کنترل کند، مقام ناظر در کشور ما همان بانک مرکزی است که باید به وظایف خود به خوبی عمل کند.
او تصریح کرد: با توجه به رکود بالای اقتصادی و نرخهای سود بالا، راه اندازی کسب و کار چندان منطقی نیست؛ با سودهای بالای بانکی نمی توان دست به تولید زد در نتیجه سرمایه داران علاقمنداند به جای تولید، پولشان را در بانکهایی با نرخ سود بالا سرمایه گذاری کنند، در این شرایط بانکها بهتر است سودی را تضمین کنند که می توانند از پس پرداخت آن برآیند.
تبریزی با بیان اینکه همین سودهای بانکی خود یکی از عوامل بیکاری در کشور است خاطرنشان کرد: بخشی از بیکاری موجود در جامعه به دلیل همین نرخهای سود بانکی است، در شرایط موجود حجم پول افزایش یافته اما این تنها یک حباب است و خود موجب تورم می شود، موضوعی که با اصلاح نرخ سود و نرخ وامها می تواند اصلاح شود، همه اینها مستلزم نظارت دقیق تر بانک مرکزی بر فعالیت اقتصادی بانکها و موسسات است.

پورابراهیمی دیگر مهمان برنامه با اشاره به یکی از مشکلات موجود در اقتصاد کشور گفت: مشکل اصلی ما، موسسات خصوصی است که زیر نظر بانک مرکزی کار نمی کنند، زیرا این موسسات سود خود را کاهش نمی دهند در حالی که بانکها مجبور به کاهش سود هستند و همین امر موجب می شود تا سرمایه ها از این دسته از بانکهای رسمی خارج و به سمت موسسات غیر مجاز حرکت دهد. ما پیشتر مصوب کردیم تا سود بانکها را از 20 به 18 درصد کاهش دهیم که آثار زیانباری بر روی اقتصاد ما داشت، همین موسسات غیر مجاز به آسانی معادلات اقتصادی را به نفع خود تغییر دادند و این طرح را با شکست روبرو کردند.
این نماینده مجلس ادامه داد: جنس تشکیل سرمایه از دهه 70 کوتاه مدت شد؛ در حال حاضر منابع مالی بانکها از حالت پولی به ملک و مستغلات تغییر ماهیت داده و بانکها را با چالشهای جدید روبرو کرده زیرا منابع مالیشان عملا فریز شده است، کاهش نرخ سود بانکی می تواند بانکها را از چالش پرداخت سودهای بالا نجات دهد.
او تصریح کرد: ما سقف سود بانکی را تعیین می کنیم حال اگر بانکی بتواند با سود کمتر مشتریانش را حفظ کند دیگر نیازی به تایید شورای پول و اعتبار نیست. ما نباید اجازه بدهیم تا این موسسات غیرمجاز در کشور فعالیت کنند؛ نکته بعدی پرداخت بدهی دولت به بانکهاست که این امر باید تعیین تکلیف شود؛
او ادامه داد: کف نرخ سود ها بر اساس نرخ تورم تعیین می شود، در طول سالهای 63 تا 94 ، تنها در طول سه سال نرخ سود، از تورم بالاتر بود؛ به زبان ساده در تمام این مدت سپرده گذاران سودی دریافت نکرده اند بلکه زیان دیده اند، در حال حاضر و با توجه به تورم موجود نرخ 15 تا 16 درصد سود منطقی به نظر می رسد.
او ادامه داد: در حال حاضر نرخ تورم در کشور 11 درصد و نرخ سود سپرده ها، 18 درصد است به این ترتیب ما در حال حاضر بدترین نظام اقتصادی را در جهان داریم. بهتر است نرخ سود بانکی 15 و نرخ اعطام تسهیلات 17 درصد باشد تا از شدت تورم کاسته شود. در حال حاضر با کاهش نرخ تورم موقعیت طلایی برای بانکها ایجاد شده تا نرخ سود بانکی را کاهش دهند.

رنجبر فلاح دیگر مهمان تلفنی برنامه گفت: کاهش سود سپرده ها نکته است که به وقوع پیوسته اما آنچه هنوز محقق نشده کاهش سود تسهیلات است که خود می توانند تاثیر مثبتی در اقتصاد رکودی کشور داشته باشد، بانک پاسارگاد با کاهش نرخ سود سپرده خود ممکن است با این خطر روبرو شود که بخشی از سرمایه خود را از دست بدهد، کاهش نرخ سود بدون وحدت بین بانکی خود می تواند به تورم و رکود بیشتر اقتصادی دامن بزند.
این کارشناس در ادامه افزود: بهترین راه برای کاهش نرخ سود بانکی، کاهش نرخ سود بین بانکی است که ابزاری موثربه نظر می رسد؛ مسئولان باید تلاش کنند بین سود، تورم و نرخ بیکاری، تعادلی ایجاد کنند زیرا هرگونه بی دقتی در این زمینه خود می تواند شوک بزرگی را به اقتصاد کشور وارد کنند که نتیجه ای بجز افزایش تورم ندارد.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش