سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیترامشب - تعاونی، اقتصاد زینتی یا پویا؟

683 بازدید8 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

در حالی که براساس سیاستهای کلی اصل ۴۴ باید میزان مشارکت تعاونی ها در اقتصاد کشور به ۲۵ درصد برسد، اما ما سهمی به مراتب کمتر آنچه در چشم انداز اصل ۴۴ آمده است، شاهدیم تا جایی که بعضی از تعاونی ها عملا غیر فعال یا نیمه فعال هستند.
تاسیس تعاونی ها با هدف پویایی اقتصاد در تمام دنیا مطرح است اما این بخش در کشور گویی مورد غفلت و یا سهل انگاری شده است، سیدحمید کلانتری معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حسین رحمانی نیا عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون ایران این موضوع را در برنامه تیترامشب بررسی کردند.
سیدحمید کلانتری معاون تعاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ارزیابی تعاونی های ایرانٰ گفت: تعداد زیادی از تعاونی های کشور غیر فعال و تعاونی های فعال را نیز درگیر مشکلات و کاستی های بسیاری دانست.
وی با اشاره به اینکه یکی از موانع تعاون کشور روحیه ضعیف کار جمعی است، گفت: با آموزش و توانمندسازی تعاونی‌ها باید در جهت بهبود وضعیت آن‌ها گام برداشت.
معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تعاون یکی از سه بخش اساسی اقتصاد است، گفت: در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده تا در پایان این برنامه سهم بخش تعاون از تولید ناخالص ملی به 25 درصد برسد اما متاسفانه در حال حاضر با این رقم فاصله زیادی داریم. همچنین بر اساس اصل 44 خصوصی‌سازی باید 30 درصد درآمد خصوصی‌سازی به بخش تعاون اختصاص یابد که هم‌اکنون این رقم نیز محقق نشده است. امروز در دنیا بالغ بر 800 میلیون نفر عضو تعاونی هستند که شامل حوزه‌های مختلف از جمله خدماتی، توزیعی و تولیدی دسته‌بندی می‌شود.
وی عنوان کرد: مجموعا 91 هزار تعاونی در بخش تولید کشور وجود دارد که شامل 43 هزار واحد بخش کشاورزی، 34 هزار واحد صنعتی، 2590 واحد معدنی، 4200 واحد تعاونی عمرانی و 3200 تعاونی فرش دستباف است. همچنین در بخش تعاونی‌های خدماتی 4000 واحد تعاونی در بخش حمل و نقل، 430 تعاونی دانش‌بنیان، 150 تعاونی فراگیر و ملی، 670 تعاونی دهیاران و 46000 تعاونی در رشته‌های مختلف در این بخش وجود دارد.
کلانتری گفت: در بخش تعاونی‌های توزیعی 26000 واحد مسکن، 7600 واحد مسکن مهر، 11000 واحد تعاونی مصرف و 2000 واحد تعاونی اعتبار وجود دارد و مجموعا 56 هزار تعاونی توزیع در کشور فعالیت می‌کنند.
او در خصوص تاثیر تعاونی‌ها در اقتصاد کشور اظهار کرد: توسعه عدالت، کاهش فاصله طبقاتی، حذف واسطه‌ها نزدیک‌ کردن تولید کننده و مصرف کننده به یکدیگر، کاهش فقر، کاهش بیکاری و رشد اشتغال از جمله مزیت‌ها و تاثیرات تعاونی‌ها در اقتصاد کشور هستند. یکی از محورهای فعالیت تعاونی‌ها رشد اقتصادی است و با توجه به اینکه یکی از معضلات کشور رکود تورمی، و رشد منفی اقتصادی است ما موظفیم در افزایش رشد اقتصادی و رونق تولید و کاهش تورم تلاش کنیم.
کلانتری با بیان اینکه تعاونی‌ها با دارا بودن پایگاه‌های گسترده مردمی باید از سرمایه مردمی استفاده کنند تصریح کرد: تعاونی‌ها باید با سرمایه اجتماعی که در اختیار دارند بر همبستگی اجتماعی بیفزایند. با تصویب مجلس اتاق‌های تعاونی در سطح کشور و در هر استان تشکیل شده و از این پس نقش اتاق‌های تعاونی در اقتصاد پررنگ‌تر خواهد شد.

حسین رحمانی نیا عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون ایران دیگر مهمان برنامه با اشاره به سهم 25 درصد تعاونی ها در اقتصاد کشور گفت: در سیاستهای کلی اصل 44 به ارتقای 25 درصدی سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور اشاره شده است که متاسفانه در حال حاضر سهم تعاونی ها در اقتصاد کشور چیزی در حدود 5 تا 6 درصد است.
عضو هیئت مدیره اتاق تعاون در ادامه گفت: بعد از ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قرار شد اقتصاد به 2 بخش تعاونی و خصوصی تقسیم شود و بخش تعاونی مقدم بر بخش خصوصی و بخش خصوصی مکمل بخش تعاون باشد که در عمل عکس این اتفاق افتاد.
وی در ادامه گفت: باور ملی نسبت به تعاونی در کشور وجود ندارد در حالی که مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که راه نجات کشور رفتن به سمت تاسیس تعاونی ها است.
حسین رحمانی نیا با اشاره به اصطلاح اقتصاد مشارکتی گفت: در تمام دنیا تعاونی ها جایگاه ویژه ای دارند و این اصطلاح اقتصاد مشارکتی که این روزها بسیار رایج شده است همین تعاونی ها هستند زیرا تعاونی ها با کارکرد ویژه خود باعث اشتغال مردم می شود و کار را بصورت 100 درصد به مردم موکول می کند.
وی در ادامه گفت: مشکل ما مشکل قانون نیست زیرا قوانین وضع شده در این زمینه بسیار جامع و کامل است، مشکل ما موانع رشد تعاونی ها است که باید رفع شود یکی از این موانع دولت است که باید تعاونی ها را توانمند کند که لازمه آن تخصیص بودجه مناسب به تعاونی ها است که دولت این کار را نمی کند.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش