سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیترامشب - تضاد یا هماهنگی برنامه ششم توسعه با الگوی ایرانی - اسلامی پیشرفت

733 بازدید8 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

رئیس امور فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور معتقد است که الگوی ایرانی-اسلامی پیشرفت در تعامل کامل با برنامه ششم توسعه کشور است این در حالیست که کارشناسان معتقدند تفسیر دولت از این الگو بیشتر بر مبانی توسعه‌ غربی‌ تاکید دارد.
تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یکی از دغدغه های اصلی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است، اما برنامه های این سازمان چقدر با الگوی های اسلامی ایرانی هماهنگی دارد؟ رضا معصومی راد رئیس امور فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و حجت الاسلام علی کشوری کارشناس حوزه الگوی توسعه اسلامی-ایرانی این موضوع را در برنامه تیترامشب بررسی کردند.
رضا معصومی راد رئیس امور فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه هنوز سیاست‌های کلی به سازمان مدیریت ابلاغ نشده است، تصریح کرد: 29 شورای برنامه‌ریزی در سازمان برای بررسی تهیه برنامه ششم تشکیل شده، اما منتظریم تا سیاست‌های کلی به دولت ابلاغ شود و پس از آن فرآیند تهیه برنامه ادامه یابد.
وی ادامه داد: در حال حاضر برخی دستگاه‌های اداری کمیته‌هایی را به منظور اهداف تعیین شده در برنامه ششم تشکیل دادند تصریح کرد: دستگاه‌هایی مانند میراث فرهنگی، وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه در این راستا کمیته بررسی را تشکیل داده و جلسات ‌آنها برگزار می‌شود، اما در نهایت باید منتظر ابلاغ سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری باشیم.
معصومی راد در مورد تهیه و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: برای لایحه الگوی اسلامی ایران پیشرفت دارای جهت‌گیری‌ها، اهداف و آرمان‌ها و پس از آن اصلاح نهادی، پیگیری الگو بوده و جهت‌گیری‌های اقتصادی، علم و فناوری، اجتماعی، سیاسی، دفاعی امنیتی و فرهنگی مشخص شده است.
او ادامه داد: دولت کاملا به مبانی الگوی اسلامی ایرانی بطور کامل پایبند است اگرچه نمی توان این الگو را مو به مو بیان کرد اما جزئیات و مبانی آن که از گفتمان انقلاب بیرون آمده است حفظ شده است و البته انعطاف پذیر هم هست؛ تمام تلاش ما این است که بر مدار اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، در این الگو ارزشها و آرمانهایمان را مشخص کرده ایم، جهت گیری ها تعیین شده اند و نقشه راه از این طریق مشخص و روشن شده است.
حجت الاسلام علی کشوری کارشناس حوزه الگوی توسعه اسلامی-ایرانی با انتقاد از الگوی توسعه ای دولت گفت: باید بگوییم متأسفانه برنامه ششم یک تراژدی است؛ به این خاطر که با وجود اینکه طی این 10 سال هم استدلالهای مفصلی از طرف جریان معتقد به الگوی پیشرفت اسلامی مطرح شده؛ و هم قانونهای مهمی برای الگوی پیشرفت ایرانی و اسلامی در نهادهای قانونی کشور تصویب شده است؛ ولی علیرغم این مسائل، به نظر بنده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بدترین برنامه توسعه ای که ممکن بود نوشته شود را تنظیم و تقدیم مجلس کرده است.
او ادامه داد: لازم است ابعاد تعارض برنامه ششم با نگاه الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی و آرمانهای انقلاب، به صورت علمی مورد بررسی قرار بگیرد و آثار این بررسی هم، علاوه بر فواید گفتمانی که برای نگاه الگوی پیشرفت اسلامی دارد، برای نمایندگان محترم مجلس که می خواهند به برنامه ششم رأی دهند، و آن را تبدیل به قانون کنند، یک ملاک و معیاری برای تصمیم سازی است.
او افزود: نگرانی‌ها از این است که گفته می‌شود احکام برنامه‌ی ششم با مکتب نهادگرایی در حال تدوین می‌باشند؛ این در حالی است که قانون اساسی میثاق ملّی مردم ایران اسلامی - ضمن اصرار بر حلّ مشکلات اقتصادی به دنبال تحقّق عدالت است ولی نگاه نهادگرایی و سایر مکاتب توسعه‌ای یعنی آن چیزی که فضای ذهن و اندیشه تیم اقتصادی دولت را سامان داده که همه‌ امکانات را به این مسیر هدایت نمی کند.
او تصریح کرد: آنچه داستان را تلخ تر می‌کند این است که دولت به جای تلاش واقعی در جهت تدوین الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت به دنبال ارائه‌ی تفسیری نازل و جدید از الگوی اسلامی – ایرانی و منطبق بر مفاهیم توسعه‌ غربی‌ است. آن‌ها به دنبال متولّدکردن توسعه‌ی غربی از بطن الگوی اسلامی – ایرانی می‌باشند.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش