سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیتر امشب - فرار مالیاتی در بخش تجارت و بازرگانی بیداد می کند

885 بازدید8 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

لایحه مالیاتی جدید به گونه ای نوشته شده که بازدارندگی زیادی دارد و جلوی فرار مالیاتی را می گیرد. رئیس کل سابق سازمان امور مالیاتی گفت: تجهیز واحدهای تجاری به صندوق فروش جلوی فرار گسترده مالیاتی را می گیرد و مزایای زیادی برای اقتصاد کشور ایجاد می کند.
فرار مالیاتی از مشکلات اساسی کشور است. میزان فرار مالیاتی در کشور را از 130 هزار تا حدود 180 هزار میلیارد تومان تخمین می زنند.
وجود این میزان مالیات چقدر به بهبود اقتصاد کشور کمک می کند و نبود آن چقدر به اقتصاد ضربه وارد می کند؟ در برنامه ی تیتر امشب و با حضور اقایان عسگری رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور ، عبدی معاون سازمان امور مالیاتی و آقای توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی، این موضوع بررسی شد.
علی عسگری رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به به دلیل فرار مالیات در کشور گفت: اگر نظام مالیاتی در کشور به لحاظ اطلاعاتی شفاف شود طبیعی است که دیگر فرار مالیاتی صورت نمی گیرد اما در کشور ما این شفافیت اطلاعاتی وجود ندارد در نتیجه زمینه برای فرار مالیاتی کاملا فراهم است.
او تصریح کرد: باید بپذیریم که پدیده فرار مالیاتی تنها به کشور ما محدود نمی شود بلکه حتی در کشورهای جهان اول نیز این فرار مالیاتی صورت می گیرد اما این فرار مالیاتی در این کشورها بسیار پیچیده است و مودیان تلاش می کند به شکلی نامحسوس این کار را انجام دهند.
او افزود: در کشورهای توسعه نیافته افراد از طریق سرانه تولید ناخالص اقدام به فرار مالیاتی می کنند به این ترتیب تولید ناخالص در کشورهای توسعه نیافته معمولا 45 درصد به بالاست و در کشورهای توسعه یافته این رقم به 25 درصد کاهش می یابد.
عسگری با اشاره به اینکه خود قانون مالیات مسیر را برای فرار مالیاتی هموار کرده است تاکید کرد: این قوانین متنوع ولی در اصل موجب فرار مالیاتی می شوند به عنوان مثال فلسف ایجاد مناطق آزاد در کشور جذب سرمایه خارجی و توسعه صادرات بود اما بازرگانان از طریق کارتهای هویتی بجز خودشان اقدام به واردات ماشین کردیند به این ترتیب نه تنها از پرداخت مالیات فرار کرده اند بلکه نظام فعالیت مناطق آزاد را از پویایی و کارایی به قاچاق محض کالا تغییر کاربری داده اند، این موضوع برای کارتهای بازرگانی و غیره صادق است.
او ادامه داد: روزنه هایی در قوانین مالیاتی رد کنار عدم شفافیت اطلاعاتی خود دو عامل مهم و موثر در فرار مالیاتی در کشور است، اما در اصلاحیه قانون مالیاتی که در طول امسال عملیاتی می شود قرار است در مرحله اول شفافیت اطلاعاتی صورت بگیرد، روند کار به این صورت است که نظام بانکی کشور اطلاعات حساب بانکی مودیان را در اختیار سازمان مالیاتی کشور قرار می دهد و سازمان به آسانی می تواند با بررسی اطلاعات حساب فرد به فعالیت اقتصادی افرار پی ببرد.
رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در این شیوه قرار نیست اطلاعات حساب افراد افشا شود خاطرنشان کرد: غالبا از اصطلاح سرک کشیدن به غلط در این مورد استفاده می شود که باید اصلاح شود زیرا در این شرایط تنها نظام حاکمیتی به اطلاعات مالی مودیان دسترسی دارد در حالی که در پدیده سرک کشیدن افراد بدون اجازه به حسابها دسترسی پیدا می کند، این اطلاعات که در اختیار نظام حاکمیتی قرار می گیرد به صورت یک راز باقی مانده و درز نخواهد کرد زیرا اصل در این مورد عدم دسترسی افراد به حسابهای بانکی یکدیگر است، اما این دسترسی حق نظام حاکمیتی است و در سراسر دنیا این امر صورت می گیرد.
او یادآور شد: در صورت شفافیت در اطلاعات مالی مودیان دیگر شاهد فساد مالی گسترده افراد و اشخاص و بعضا سازمانها نخواهیم بود زیرا هر زیاد و کمی به سرعت شناسایی می شود و دیگر فضایی برای فساد مالی و اقتصادی باقی نمی ماند.
محمدرضا عبدی دیگر مهمان برنامه با اشاره به عوامل سه گانه در فرار مالیاتی گفت: اقتصاد پنهان یا زیرزمینی، قوانین پیچیده و عدم شفافیت اطلاعالتی در نظام مالی و اقتصادی از جمله عوامل اصلی برای فرارمالیاتی است، در قانون اصلاحی مالیاتی که قرار است امسال اجرایی شود این مشکلات رفع و رجوع شده است.
او افزود: ما تلاش کردیم در اصلاحیه جدیدبستری ایجاد کنیم تا سازمان مالیاتی کشور به آسانی به حساب مودیان دسترسی داشته باشد، برای این مهم زیرساختهای اطلاعاتی در زمینه فناوری اطلاعاتی می بایستی توسعه می یافت که این امر محقق شد و براین اساس دسترسی های ما به حساب افراد و مودیان به آسانی ممکن شد.
احمد توکلی نماینده مجلس با معرفی دو عامل اجتماعی به عنوان دلایل اصلی افراد و اشخاص برای فرار مالیاتی اظهار کرد: در جامعه ای که فرد گرایی محور اصلی باشد و در کنار آن اشرافیت گرایی و ثروت اندوزی یک اصل به حساب بیاید، فرار مالیاتی امری دور از ذهن نخواهد بود و به امری طبیعی تبدیل می شود.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش