سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

مهدی پاکدل با کابوس‌های «حضرت اشرف» جشنواره تئاتر فجر را منقلب کرد

1,185 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
FajrFestival

FajrFestivalکاربر FajrFestival

سی و پنجمین جشنواره فجرکانال سی و پنجمین جشنواره فجر

نمایش «کابوس حضرت اشرف» به کارگردانی حسین پاکدل شب گذشته(یازده بهمن ماه) مخاطبان زیادی را در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر جذب کرد.
بازیگران این نمایش به ترتیب نقش حمیدرضا نعیمی در نقش حضرت اشرف، آرش فلاحت پیشه در نقش خلج، بهنام شرفی در نقش رادیو، محمدصادق ملک در نقش ولی خان، سوده شرحی در نقش کوکب، مهدی پاکدل در نقش آیت، عاطفه رضوی در نقش خانم، نیکی مظفری در نقش طلعت، صالح لواسانی در نقش مباشر، مجتبی بابایی فرد در نقش کلاغ، امیرکاوه آهنین جان در نقش شاه و کورش تهامی در نقش سیّد حضور داشتند.
حسین پاکدل در یادداشتی بر این اثر می‌نویسد: «باور کنید گذشته خیلی باحال‌تر از حال و آینده است. هر چه قدر دوتای آخری بی مزه و خنک‌اند، آن یکی گرم و پرشور و با صفاست. موجود کهنسال سرخوش و بذله گویی است که می‌شود به راحتی جلوی پایش پا دراز کرد و از او نقل خاطره شنید، طوری که حسابی سرحال شد.»
پاکدل در این نمایش همچون آثار گذشته‌ بخشی از حوادث تاریخ معاصر ایران را دستمایه درام خود قرار داده است. نویسنده و کارگردان در بستری مدرن، مفاهیم مدنظرشان را به گونه طنز تلخ مطرح می‌کنند.
محور اصلی این نمایش شخصیت میرزا احمد قوام و ملقب به حضرت اشرف است که در ابتدا کاتب ناصرالدین شاه بوده و سپس صدراعظم دوران مظفرالدین شاه شده بعد از مدتی او را خانه نشین کردند و صدارت را از او گرفتند و او هم به اجبار اسباب سفر بست و به فرنگ رفت.
صحنه نخست نمایش کابوس‌های حضرت اشرف را نشان می‌دهد، وی در توهمات خود اسیر است در یک لحظه بیهوش می‌شود لحظه دیگر فریاد می‌زند اطرافیان نگران می‌شوند او را صدا می‌کنند حتی کلاغ‌ها خبر می‌آورند که او فوت کرده اما او زنده است.
برادر همسر حضرت اشرف «آیت» که یک پزشک است تصمیم می‌گیرد با خواب درمانی او را بهبود بدهد بنابراین با همه اطرافیان در خواب او همراه می‌شوند و به گذشته دور باز می‌گردند. وی ابتدا به دوران کودکی، زمانی که دایه داشته باز می‌گردد بعد به دوران ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه آمده و مسئولیت‌هایی را برعهده می‌گیرد.
در دوران مظفرالدین شاه حضرت اشرف باز می‌گردد و در دوران احمدشاه وزیر جنگ و وزیر عدلیه می‌شود سپس در دولت مشروطه وزیر داخله می‌شود همه این مراحل با طنزی تلخ از وضعیت بی کفایتی پادشاهی و انتخاب و صدارت‌ها حکایت می‌کند.
در یک دوره حضرت اشرف والی خراسان می‌شود بنابراین همه در خواب همراه او شده و به خراسان می‌روند سپس وزیر او به وی خیانت کرده و وی را دستگیر می‌کنند و به زندان می‌اندازند...
در نهایت او توسط پهلوی‌ها به فرنگ تبعید می‌شود و دوباره در بازگشت به لاهیجان برده می‌شود، وی در طنزی تلخ نشان می‌دهد که در لاهیجان چای می‌کارد و آنها را برای شاه می‌فرستد تا از خیر تبعیدش بگذرد، دیری نمی‌پاید که در دوران محمدرضا شاه پهلوی وی نخست وزیر می‌شود..
تمام این مراحل به همراه اعضای خانواده، کلاغ و خبرچین‌ها، رادیو به عنوان رسانه و مباشر همراه است.
کوروش تهامی در این نمایش در نقش سیدضیا طباطبایی دشمن حضرت اشرف محسوب می‌شود.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش