سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

مامو گرافی دیجیتال وسه بعدی

1,026 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
sinohe

sinoheکاربر sinohe

پزشک بانوانکانال پزشک بانوان

یکی از جدیدترین روش هایی که برای شناسایی ضایعاتی که ممکن است سرطان پستان را در زنان مخفی کنند ، ماموگرافی دیجیتال سه بعدی می باشد . در این روش که در چند سال گذشته شکل گرفته و مورد آزمایش قرارگرفته است ، از زوایای مختلف از پستان عمل تصویربرداری صورت می گیرد . پس با توجه به این روش ، پزشک متخصص رادیولوژی به جای داشتن یک تصویر از پستان ، مجموعه ای از تصاویر به صورت مقطعی با زوایای مختلف از پستان را در اختیار خواهد داشت . بنابراین روش مذکور این امکان را به متخصصین این حوزه می دهد تا ناحیه و یا حتی نواحی دچار اشکال در پستان را به صورت بسیار دقیق تر تشخیص دهند .

معرفی:

یک روش جدید برای تصویربرداری از پستان به نام «توموسنتز دیجیتال» در سال‌های اخیر به وجود آمده و تحت بررسی بوده است. در این روش از چند زاویه مختلف از پستان تصویربرداری می‌شود. در نتیجه به جای یک تصویر منفرد،‌ مجموعه تصاویری از سطح مقطع‌های مختلف پستان به دست می‌آید و در کامپیوتر می‌توان این تصاویر را به صورت سه‌بعدی بازسازی کرد. این تکنیک با رفع کردن مشکل روی هم افتادن ساختارهای پستان که ممکن است سبب مخفی شدن ضایعات شود،‌ امکان تشخیص ضایعات سرطانی را افزایش می‌دهد. این شیوه در عین حال احتمال نتایج مثبت کاذب (False positive)را کاهش می‌دهد.

تئوری توموسنتز:در این روش تیوپ اشعه ایکس روی یک کمان ° ۱۵ حول پستان که توسط کمپرسور فیکس شده، می چرخد و اشعه را به صورت پالسی تابش می کند. در این حالت از پستان در چندین زاویه تصویر گرفته می شود .تمام اطلاعات حاصله وارد سیستم کامپیوتری شده و در پروسه ای شبیه به CT مقاطع نازک یک میلیمتری از بافت پستان موازی با سطح دتکتوربازسازی می شود.دوزی که در هر پالس به پستان داده می شود کسری از دوز مجموعی است که در ماموگرافی دیجیتال پستان دریافت می کند .بنابراین در آخر ، دوز مجموع ،مشابه به دوز ماموگرافی دیجیتالی پستان می شود.

نحوه بازسازی تصاویر :

اطلاعات ثبت شده توسط دتکتور وارد کامپیوتر می شود و در آنجا کامپیوتر با استفاده از الگوریتم بک پروجکشن این اطلاعات را که به صورت دیجیتالی میباشند، به تصویر سه بعدی تبدیل می کند. بازسازی با استفاده از تصاویر حاصل ازپروجکشن های مختلف و تلفیق آنها با یکدیگر انجام می شود.کامپیوتر تمام پروجکشنهای به دست آمده را در کنار یکدیگر قرار می دهد . سپس برای بازسازی مقاطع یک میلیمتری ، اطلاعات مربوط به آن مقطع را نگه داشته و بقیه اطلاعاتی را که از لایه های دیگرروی آن مقطع سوپرایمپوز شده اند را توسط دو روش اضافه کردن و جابه جا کردن shifting&adding))، حذف می کند . به این ترتیب در هر لایه فقط اطلاعات مربوط به همان لایه قرار دارد. همان طورکه درستون راست شکل سمت چپ مشاهده می کنید کامپیوتر با جمع کردن پروجکشنهای مختلف و سپس کاهش کنتراست تصویر ستاره (محو شدن آن) توسط ناواضحی حرکتی ، تصویربیضی را به صورت واضح در ارتفاع مربوط به خودش نشان می دهد. در ستون چپ تصویر، بازسازی به نحوی انجام شده که کاهش کنتراست بیضی باعث افزایش وضوح تصویر ستاره در ارتفاع مربوط به خودش شده است . به همین ترتیب در بافت پستان هر ضایعه در ارتفاع مربوط به خود نمایش داده می شود که یکی ازمهمترین مزایای این روش می باشد.
صاویر بازسازی شده را می توان به صورت مقطع به مقطع و یا به روش سینمایی نمایش داد.تصاویر حاصله به دلیل ضخامت نازک یک میلیمتری دارای رزولوشن بالایی می باشند . پزشک تصاویر را بر روی مونیتور مشاهده می کند . در روش سینمایی مقاطع مربوط به تصویر پستان به صورت متوالی و پشت هم نمایش داده می شوند و پزشک قادر است در هر لحظه و هر ضخامتی از پستان نمایش تصاویر را متوقف و به بررسی بیشتر ناحیه بپردازد.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش