سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

کنیسای حییم در شهر تهران

611 بازدید6 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
ashti96

ashti96کاربر ashti96

جهانگردی و گردشگریکانال جهانگردی و گردشگری

ساختمان کنیسا به ارتفاع یک متر بالاتر از سطح حیاط ساخته شده است، در سطح زیرین آن محوطه‌ای است نسبتا بزرگ که بخشی از آن به صورت آب انبار بوده که تا سال ۱۳۵۵ استفاده می‌شده و بخش دیگر آن چندین انبار یا سرداب ها می‌باشد که در نیم قرن گذشته گاهی جهت سکونت مهاجرین جنگ زده استفاده می‌گردید. سقف آن بهره گرفته از سبک معماری قاجار به صورت طاقی هشت ضلعی (زنبوری مقرنس) ساخته شده است.
سالن کنیسا با ارتفاع بیش از دوازده متر در یک طبقه (هم کف) و در قسمت ورودی یک نیم طبقه (دوم) کوچک هم ساخته شده است و از سه جهت شمالی، جنوبی و شرقی از پنجره‌های عریض و بلند استفاده گردیده که از جهت نورگیری طراحی آن بسیار مناسب و عالی می‌باشد.
در ضلع شمالی بالای پنجره‌ها پنج اطاقک یا جایگاه های خانوادگی (همانند سالن های اپرا) برای خانواده ها، که در ایام موعدیم، انحصارا در اختیارشان قرار می‌گرفته. ضمنا نیمکت های موجود در کنیسا توسط ایوب نجار ساخته شده است.
در بخش غربی کنیسا، جایگاه تورا (محراب)، اطراف آن با تزئیناتی زیبا و پر کار که با بهره گرفتن از هنر ویژه گچ کاری و آینه کاری، شکوهی خاص به این عبادتگاه داده است. در بخش شرقی سالن در مجاورت درب ورودی قسمت بانوان در نیمه طبقه دوم با گنجایش ۵۰ نفر و قسمت آقایان (محوطه نمازگزار) با گنجایش ۲۵۰ نفر می‌باشد پرده هخال (محراب) با طرحی زیبا در سال ۱۳۳۵ توسط مراد اریه، (نماینده کلیمیان در مجلس شورای ملی) اهدا گردیده است.
کنیسای حییم با قدمتی نزدیک به یک قرن، به عنوان اولین کنیسا در خارج از محوطه عودلاجان تاریخی پرفراز نشیب و خاطراتی ماندگار را پشت سر نهاده است. واژه حئیم در فرهنگ عبری به معنای زندگی می‌باشد. به روایتی نام این کنیسا برگرفته از روحانی و دانشمند بزرگ حاخام حییم موره گرفته شده است.
در دهه ۱۲۹۰ خورشیدی جمعی از خیراندیشان جامعه، تصمیم به ایجاد کنیسایی در یکی از خیابان های اصلی شمال تهران (قدیم)، منطقه اعیان نشین می‌گیرند. از این‌رو زمینی را در منطقه خیابان قوام السلطنه خریداری می‌کنند، مرحوم ابراهیم صدق نیمی از بهای زمین را شخصا پرداخت می‌کند و نیمی دیگر و مخارج ساختمان سازی را دیگر خیراندیشان (که اکثریت آنها از اهالی کاشان بودند) تقبل می‌کنند، ضمن آنکه ابراهیم صدق به عنوان اولین عضو هیئت مدیره کنیسا، و نیز خادم کنیسا پذیرفته می‌شود.
در اطراف جایگاه تورا، تابلوهای بزرگ دست نویس (مزامیر داوید)، توسط آقای یعقوب صدق عضو هیئت مدیره و خادم کنیسا خطاطی و اهدا شده است در طی این دوران، کنیسای حییم پذیرای بسیاری از شخصیت های مذهبی و اجتماعی جامعه یهودیان تهران بوده. حاخام حییم موره، سلیمان حییم، خانواده‌حی و القانائیان، اریه و… ضمن آنکه حاخام یدیدیا شوفط و الیاهو بروخیم از شالیح‌صیپورهای این کنیسا به شمار می‌رفتند و هرازگاهی به دیبر تورا می‌پرداختند.
کنیسای حییم در دهه ۱۹۵۰ پذیرای جمعی از رانده شدگان یهودی از عراق بوده و تا تعیین تکلیفشان در این کنیسا موقتا سکونت گزیده بودنند.
سال ۱۳۳۵ اولین بازسازی در این کنیسا انجام گرفت و دومین آن در سال ۱۳۶۰ انجام گرفت.
پس از شکل گیری انقلاب اسلامی، رفته رفته با انجام مهاجرت ها و همچنین کوچ نمودن به مناطق شمالی تر تهران، جمعیت نمازگزار کاهش چشمگیری پیدا نمود، از این‌رو کنیسا حییم همانند بعضی از کنیسا ها، فقط در شبات ها و موعدیم و دیگر ایام خاص مراسم مذهبی را انجام می‌دهد. دکتر روبن یومطوبیان به عنوان شالیح‌صیپور و آلبرت صدق نسل سوم خانواده صدق همانند اجدادش در این کنیسا به عنوان عضو هیئت مدیره و خادم کنیسا حییم مشغول می‌باشد.
کنیسا حییم به جهت ویژه‌گی های معماری و ساختاری، یکی از یادگارهای معماری اواخر صده گذشته محسوب می‌شود. و به همین دلیل در سال ۱۳۸۳ خورشیدی به همت انجمن کلیمیان تهران و حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کنیسا حییم، جزء آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کنیسای حییم در سال ۱۲۹۲ خورشیدی مطابق با ۱۹۱۳ میلادی در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع در خیابان سی تیر (قوام السلطنه) کوی سیمی شماره ۱۲ بنا گردید معمار آن استاد عزیز (معمار) بنایان، چهره‌ای شاخص که با بهره‌گیری از نوآوری‌هایش این کنیسا را بنا نمود.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش