سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

رستوران و چایخانه سنتی و کاروان سرا های زنجان

2,069 بازدید8 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
irangardi

irangardiکاربر irangardi

دیدنی های استان زنجانکانال دیدنی های استان زنجان

کاروانسرای سنگی به ترکی (داش کاروانسراسی) در جاده کمربندی زنجان-میانه روبروی ایستگاه قطار زنجان واقع شده است. قدمت این کاروانسرا به دوره صفویه باز می‌گردد و هم اکنون به عنوان رستوران سنتی مورد استفاده است. پلان این کاروانسرا به سبک چهار ایوانی است، حجره‌های آن در یک طبقه قرار گرفته‌اند و سقف‌‌ها از نوع قوسی هستند. استفاده از سنگ به عنوان مصالح اصلی در ساخت کاروانسرا باعث شده است که این بنا با عنوان کاروانسرای سنگی و در زبان محاوره ای داش کاروانسرا معروف شود. این بنا از لحاظ این که تنها بنای باقی مانده از کاروانسراهای زنجان است دارای اهمیت فراوانی است.
چایخانه سنتی حاج داداش زنجان
حمام یا چایخانه سنتی حاج دادادش شهر زنجان حدود یکصد سال پیش بعنوان حمام احداث گردیده و هم اینک با حفظ بافت حمام با اندکی تغییر و ایجاد تزئینات زیبای سنتی به عنوان سفره خانه، محل پذیرائی گردشگران و اهالی شهر مورد استفاده قرار می گیرد. حمام حاج داداش یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر زنجان است که در بازار قدیمی شهر زنجان و روبروی مسجد میرزایی واقع شده است. این بنا تنها حمام ستون سنگی زنجان می‌باشد که گنبد اصلی آن بر روی چهار ستون سنگی قرار گرفته است. گفته می‌شود این ستون‌ها در زمان خود توسط هنرمندان همدانی تراشیده شده است. زیباترین بخش این حمام تاریخی، فضای بینه آن است. در این قسمت طاق اصلی بر روی چهار ستون سنگی مزین به سرستون‌های مکعبی شکل و بدنه مارپیچی قرار دارد. این بنا حدود 100 سال پیش ساخته شده اما نام بانی این حمام مشخص نیست اما به گفته اهالی محل این مکان توسط فردی به نام حاج داداش بنا شده و از همان زمان این حمام با نام حاج داداش خوانده می‌شده است.
سفره‌خانه حاج داداش در قلب بازار قدیمی زنجان حدود یکصد سال قبل به عنوان حمام احداث شد. هم‌اکنون با حفظ بافت حمام و اندکی تغییر و ایجاد تزئینات زیبای سنتی به عنوان سفر‌ه‌خانه برای پذیرایی گردشگران و اهالی شهر استفاده می‌شود. از سازنده اصلی این بنا اطلاعات دقیقی در دست نیست، ولی به گفته بعضی از سالخوردگان فردی به نام حاج داداش بانی بنا است و از همان زمان حمام فوق به نام حاج داداش مشهور شد. زمان احداث سفره‌خانه سنتی و بنای تاریخی حاج داداش زنجان، اوایل دوره قاجار است. این بنای زیبا 150 تا 200 سال از دوران صفویه به بعد مرکز داد و ستد و فرهنگ بومی و محلی بوده است.
این حمام هم‌اکنون با حفظ بافت قبلی و با انجام اندکی تغییر و تزئینات زیبای سنتی، به عنوان سفره‌خانه برای پذیرایی گردشگران و اهالی شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد. دسترسی به این بنا از سوی بازار و از کوچه سید لر که حسینیه اعظم در آن قرار دارد، امکان‌پذیر است. سیستم آب‌رسانی این بنا از طریق دو یا سه چاه در ضلع شرقی بنا بوسیله دلو از چاه بالا می‌آمد و در نهایت داخل حوض می‌ریخت. این بنای تاریخی با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه‌ای، آبی روشن، آبی‌سیر و زرد تزئین شده است. فضای بینه، زیباترین بخش این حمام سنتی است که طاق اصلی بر روی چهار ستون سنگی مزین به سر ستون‌های مکعبی شکل و بدنه مارپیچی (از نوع ستون‌های ترکیبی) قرار دارد.گنبد اصلی حمام حاج داداش قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر زنجان و تنها حمام ستون سنگی این شهر بر روی چهار ستون سنگی است و این ستون ها در زمان خود توسط هنرمندان همدانی تراشیده شده است.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش