+دنبال کردن

خانه

درباره کانال

کانال های مرتبط

ویدئوهای کانال

Video03:53

خواندن سایز لاستیک

در این ویدیو به شما میگوییم که چگونه اطلاعات مربوط به اعداد و نوشته های روی لاستیک را یاد بگیرین
Video01:19

همه چیز درباره سیلندر خودرو و انواع آرایش قرار گیری سیلندر خودرو

سیلندر در موتورها و پمپ‌های رفت و برگشتی، فضایی استوانه‌ای است که پیستون در آن حرکت می‌کند. هر موتور، پمپ و یا کمپرسور رفت و برگشتی، برای کارکرد نیاز به دست‌کم یک سیلندر دارد. معمولاً چند سیلندر در کنار یکدیگر و در بلوک سیلندر قرار می‌گیرند که باریخته‌گری آلیاژهای آلومینیوم یا چدن ساخته شده، و سپس ماشینکاری می‌شود. یک پیستون در داخل هر سیلندر توسط چند رینگ پیستون فلزی در شیار ماشین در اطراف سطح خارجی آن نصب شده نشسته به طور معمول دو برای آب بندی فشاری و یک به مهر و موم نفت. این حلقه ها در نزدیکی تماس با دیواره های سیلندر را، سوار بر یک لایه نازک از روغن، ضروری برای حفظ موتور از تصرف و نیاز به سطح با دوام دیواره سیلندر است. فضای بین پیستون و سیلندر، با استفاده از رینگ‌های پیستون که در شیارهایی بر روی سطح خارجی پیستون قرار می‌گیرند، آب‌بندی می‌شود تا از نشت هوا به بیرون از سیلندر و نشت روغن به داخل آن جلوگیری شود. انواع آرایش قرار گیری سیلندر خودرو: آرایش قرار گیری سیلندرها به صورت خطی، اولین آرایش مورد استفاده در دنیای خودرو، بوده است . تعمیرات این مدل از خودروها بسیار ساده و روان بوده به نحوی که، تمامی استانداردهای بین المللی برای آموزش افراد مبتدی و علاقه مند به دنیای خودرو و تعمیرات ، باید در ابتدای امر با این نوع موتورها آشنا شده و بتوانند تعمیرات این نوع از موتورها را به راحتی به انجام برسانند . آرایش خطی سیلندر، به این ترتیب است که، تمام سیلندرها در یک بلوک دقیقا در یک راستا پست سر یکدیگر قرار گیرند. به این نوع از چیدمان سیلندرها آرایش خطی گفته می شود. تمامی موتورهای 4 سیلندر دنیا ( یا بهتر بگوییم بیشتر آنها ) به این ترتیب قرارگیری موجود هستند . کارخانه ای که سنت شکنی کمتری در این مورد داشته و حتی خودروهای 6 سیلندر خطی نیز تولید می نماید BMW بوده، که نحوه تراز موتور 6 سیلندر خطی به گونه ای بسیار جذاب بوده که این موتور را هر ساله در لیست نامزدهای بهترین موتور سال قرار می دهد.این ترتیب و نظم را تنها در موتورهای تخت 6 سیلندری و 12 سیلندری خورجینی می توان پیدا نمود . موتورهای تخت بیشتر به صورت قدرتی بوده و موتورهای سرعتی نیستند، به همین منظور تمام خودروهای دیزل سنگین، سعی بر این داشته که از این موتور استفاده نمایند، زیرا گشتاوری که در این موتورها برای سیستم های دیزلی یافت می شود، برای موتورهای دیگر کمتر وجود داشته (البته خودرو سازانی چون اسکانیا و مرسدس از نحوه چیدمان دیگری نیز استفاده می نمایند). آرایش سیلندرها ، خطی با زاویه این نوع سیستم به مانند همان سیستم خطی مستقیم، تمام سیلندرها در یک ردیف و در یک خط ( به همین دلیل سیستم خطی به inline نیز شهره هستند )، قرار داشته ولی تنها نکته ای که در این مهم جای دارد، زاویه قرار گیری سیلندرها نسبت به قائم مابین 15 تا 60 درجه بوده و دلیل این مهم استفاده از قابلیت موتورهای مورب ( خورجینی ) بوده، که این موتورها دارای دور گیری بسیار بالایی می باشند، و به همین دلیل از این سیستم طراحی استفاده شده است تا بتوانند این موتورها در عین کوچکی و کم حجمی بتوانند قابلیت دور گیری سریعی داشته و نیز دارای گشتاور سرعتی بوده (منظور اینکه شتاب دهی خودرو را در دورهایی پایین نیز به راحتی میسر نمایند). این موتورها از نظر ابعادی به مانند یک موتور خطی بوده و حتی تعمیرات آن نیز ساده¬تر بوده و بدلیل فضای اریبی که ایجاد می¬نماید ، مرکز ثقل پایینی داشته و فضای جلویی و یا کناری بسیار مناسبی را برای سیستم فراهم می آورند .موتور خودروهایی چون پژو 405 GLX و نیز BMW 320i از این نوع آرایش استفاده می نمایند . آرایش قرار گیرینی خورجینی V شکل سیلندرها همه چیز درباره سیلندر خودرو و انواع آرایش قرار گیری سیلندر خودرو این گونه موتورها پس از آرایش خطی، معروفترین مدل موتورها در میان خودرو سازان بوده. پیدایش این موتورها به دلیل این بوده است که گاهی خودرو سازان تا 12 سیلندر را در یک ردیف قرار می داده اندکه این خود باعث بوجود آمدن بسیاری مشکلات عدیده از جمله افزایش طول خودرو یا افزایش بی دلیل وزن خودرو برای استفاده از چنین حجمی از مواد بوده است . به همین دلیل مهندسان در سال های میان جنگهای جهانی اول و دوم بسیار بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند ( متاسفانه منبع قابل اعتمادی برای تاریخچه این موتوها هنوز پیدا نشده است ) اوج استفاده از این موتورها درجنگ دوم جهانی و بر روی دو رقیب دیرینه، یعنی هواپیماهای آلمانی (موتور BMW V12 ) و هواپیماهای انگلیسی (موتور مرلین V12 ساخته رولزرویس )بوجود آمده است .موتورهای V6 نیز از سالهای 1957 به بعد بیشتر مورد استقبال قرار گرفتند . این موتورها بیشتر در مواردی استفاده می گردند که مهندسان نیاز به موتورهای سرعتی را احساس نمایند، زیرا موتورهای خورجینی دارای سرعت بسیار مناسبی بوده و عملا به این موتورها، موتورهای سرعتی گویند. اوج این ابتکارات و خلاقیت ها در خودروهای فرمولا 1 دیده می شود که موتورها تا دورهای 21000rpm نیز دوران داشته اند . این موتورها با وارد شدن به خط تولید کمپانی ها خودروسازان بزرگ را در راه رسیدن به اهداف رویا پردازانه مهندسان و خواسته های مردم نزدیک تر نموده است . نحوه قرار گیری سیلندرها به مانند حرف V در زبان انگلیسی می باشد، که در 2 ردیف سیلندرها روبه روی یکدیگر قرار می گیرند که با زاویه قائم، زاویه تندی می سازند ولی در اصل زاویه قرار گیری که این موتورها را با آن شناسایی می نمایند زاویه ای است که با یکدیگر رعایت می نمایند را این زاویه میان 2 بلوکه سیلندر وجود دارد . این موتورها دارای قدرت اسب بخاری مناسب بوده و اکثرا (مگر طراحی محفظه احترق بیش از حد معمول باشد)حداکثر گشتاور موتورها در دور موتورهای کمتر از 4000rpm بدست می آیند . آرایش جناغی خطی یا VR ، این کلمه برای بسیاری از خوانندگان و علاقه مندان نا آشنا بوده و برای بسیاری دیگر این مورد ، شاید یک شرکت پیشرو که بسیاری از خودروسازان آرزوی پیوستن به ایشان را دارندنشان می دهد یعنی کمپانی عظیم و بسیار جذاب فولکس واگن، این خودرو ساز چون در ساخت خودروهای بسیار کوچک که دارای موتورهایی با قابلیت تقویت بی نهایت و همانند خودروی گلف شهره داشته است توانسته با نبوغ مهندسان خویش طراحی قدیمی موتورهای V شکل را از حالت عادی و سنتی خویش خارج نموده و تبدیل به سیستم VR نماید . این مهم به خودرو ساز اجازه داده که بتواند به راحتی از موتوری پر قدرت ولی کوچک که قابلیت و توانایی های یک موتور 6 سیلندر پر قدرت را به رخ تمام حریفانش بکشاند ، ولی نکته اصلی اینجاست که با ابعادی بس کوچک تر از رقبا . این موتور به ترتیب شکل زیر دارای چیدمان و شماتیک زیر بوده و دارای قدرت یک موتور خطی بوده ولی سرعت یک موتور خورجینی را نداشته، برای همین منظور کارایی هاو قابلیت های خاصی داشته اند . این موتورها دارای قابلیت های خاص بوده از جمله: حجم کوچک ، فضای اشغال کمتر ، بهبود راندمان حجمی و قدرتی بودن در کنار سرعت . این محاسن به اینگونه موتورها این قابلیت را می دهد که بتوانند برای خودروهای کوچک و نیز به قابلیت های خاص مورد استفاده قرار دهند، به مانند موتورهای خودروهای گلف ، که انتظارهای بیشماری از آن داشته ولی دارای فضا و طراحی کوچک می باشد . آرایش قرار گیری جناغی دو ردیفه یا W همه ما بوگاتی ویرون با موتور W16 و یا آئودی A8 W12 را می شناسیم . ممکن است در نگاه اول همه ما بگوییم و بدانیم که این نوع از موتور همان دو موتور V8 هست که با یکدیگر به صورتی خاص ترکیب گردیده و تبدیل به موتوری W گردیده است ، ولی آیا این درست است ؟ بله این صحبت که این موتور از ترکیب 2 موتور V8 بوجود آمده است، یا اینکه به درستی و به صورت فنی تر بخواهیم بررسی کنیم، این موتور از ترکیب و پیوستن 2 موتور VR8 به یکدیگر بوجود آمده است و چون 2 موتور VR با یکدیگر ترکیب گردیده اند، بنابراین در اصطلاح فنی و تخصصی به این موتورها WR گفته می شود ( البته این موردی که با آن اشاره دارم کاملا تخصصی بوده و در بیشتر موارد برای عوام همان اصطلاح رایج موتورهای W به کار می رود). خاصیت موتورهای WR: این موتورها دارای قدرت و سرعتی بسیار بالا (به نسبت ابعتد و حجم خود ) بوده و اینگونه از موتورها دارای مزایایی می باشند که به شرح زیر می باشد . 1. دارا بودن حجم یا همان فضای اشغال از محفظه موتوربه مراتب نسبت به رقبایشان کوچکتر که باعث طراحی شکیل تر کاپوت خودرو خواهد شد . 2. به دلیل استفاده از مواد اولیه کمتر در ساخت موتورهای نسبتا کم وزن تری بوده و باعث افزایش راندمان وزنی خودرو خواهند شد . 3. سرعت بسیار مناسبی داشته و در دور گیری بسیار بهتر از رقبای خورجینی خویش عمل می نمایند . 4. این موتورها با چنان نرمی و صدای کمی کار می نمایند که در هنگام روشن بودن احساس می شود که خودرو خاموش است . اما در هر سیستمی هم مزایا وجود دارد و هم معایب پس نگاهی نیز به معایب موتورهای WR می ندازیم . 1. این موتورها در طراحی سیستم انتقال حرارت همیشه دچار سختی هایی بوده اند و آن هم به دلیل فاصله کم میان محل قرار گیری سیلندرها می باشد. به همین دلیل کمی در طراحی سیستم خنک کاری و رفع ایراد از این سیستم همیشه باید دقتی مثال زدنی را داشت . 2. به دلیل حرارت بالایی که هنگام کارکرد این خودروها بوجود می آید باید در انتخاب مواد بسیار دقت نمود و برای همین کمی هزینه تمام شده تولید اینگونه موتورها بالا می رود . در نهایت با توجه به اینکه مزایا و معایبی نیز اینگونه از موتورها دارند تنها کمپانی فولکس واگن موفق به طراحی و استفاده از اینگونه موتورها گردیده است . آرایش قرار گیری سیلندر W شکل اینگونه از موتورها کمتر دیده شده است که در خودروهای خیابانی استفاده گردد، تنها در مواردی خاص و بر روی خودروهای مسابقه ای خاص قرار گرفته اند. اینگونه از موتورها دارای تمام خصوصیات و معایب موتورهای خطی و خورجینی می باشد که همانگونه در مقالات این خودروها به این موارد اشاره شده است در مجموع می توان برای این موتورها چنین گفت که این موتورها دارای قدرت بالا و سرعت مناسبی هستند، پس در این موتوها هم قدرت داریم و هم دور گیری مناسب موتور را تجربه می نماییم . البته به مانند موتورهای WR یا همان Wها این موتورها حرارت بالایی تولید می نمایند و به همین دلیل که توجیه مناسبی برای کارایی و به دلیل داشتن ارتفاع بالاتر نسبت به رقبای خویش فضایی که برای جاگذاری اینگونه موتورها داخل مجموعه کاپوت خودرو توجیه مناسبی برای استفاد در خودروهای عادی و سطح شهر ندارند . آرایش قراری سیلندرها به صورت تخت ، موتور تخت موتور تخت یا به اصطلاح انگلیسی Flat Engineو یا به اصطلاح صنایع خودرو موتور بوکسوری که باز هم در زبان انگلیسی به Boxer Engine‏ شهره دارند، نوعی موتور احتراق داخلی است که پیستون‌های آن در امتداد صفحه افق جابجا می‌شوند. سیلندرها در دو طرف میل لنگ قرار دارند و هریک از پیستون‌ها توسط یک پین میل لنگ(یا همان یاتاقانهای متحرک در اصطلاح عادی )کنترل می‌شوند. ایده مفهومی این موتور در سال ۱۸۹۶ توسط کارل بنز ارائه شد . البته همگی ما این نوع آرایش موتور را به خودروی محبوب و مشهوری چون فولکس واگن بیتل(همان فولکس قورباغه ای)شناخته ایم، که این خودروی محبوب و دوست داشتنی به دست کسی طراحی شده است که در جنگ جهانی دوم دوشا دوش هیتلر به طراحی اداوات نظامی پرداخته و پس از آن بنیانگذار شرکتی شده است که همه ما این شرکت را به نام خودرویی که تنها با 3 عدد به جهان معرفی شده است می شناسیم . همه چیز درباره سیلندر خودرو و انواع آرایش قرار گیری سیلندر خودرو فرد مذکور جناب دکتر فردیناند پورشه بوده و خودروی معروف و محبوبی که صحبت آن به میان امده است 911 بوده است . موتور تخت ارتفاع کمتری نسبت به سایر موتورها از جمله موتور خطی دارد، که باعث پایین آمدن مرکز ثقل خودرو و در نتیجه پایداری بهتر خودرو می‌شود. موتورهای تخت هوا خنک در "تترا ۱۱" و "تترا ۳۰" توسط کمپانی سیتروئن و از سال ۱۹۲۳ تا به امروز در موتورسیکلت‌های کمپانی بی ام و استفاده می‌شوند. در خودروهایی مانند فولکس بیتل چهار سیلندر و پورشه ۹۱۱ شش سیلندر از موتور تخت در عقب ماشین استفاده شده که باعث می‌شود عرض زیاد موتور هیچ‌گونه مزاحمتی برای فرمان‌دهی خودرو ایجاد نکند و همچنین با حذف گاردان اتلاف انرژی نیز کمتر باشد . این موتور به این دلیل بوکسوری نامیده می‌شود که هر جفت پیستون به جای این که به طور متناوب حرکت کند به طور همزمان به داخل و خارج حرکت می‌کند مانند بوکسورهایی که برای نشان‌دادن آمادگی خود قبل از مبارزه مشتهای خور را به هم می‌کوبند. در موتورهای بوکسوری پیستون‌های مقابل دو به دو در یک حالت قرار می‌گیرند؛ برای مثال اگر یک پیستون در مرحله تراکم قرار گرفته باشد پیستون مقابل آن در مرحله تخلیه گازها قرار دارد البته این مورد را فراموش نکنیم که پیستون مقابل در زاویه احتراق مناسب و در زمان یا همان تایم احتراق مناسب به جرقه زدن خواهد رسید، و این نکته باعث این خواهد شد که انرژی کمتری به هدر رفته و انرژی که در آرایش سیلندرهای دیگر به هدر می رود، در پیستون و شاتون سیلندر مقابل ذخیره شده و در زمان مشخص آزاد شده و تبدیل به انرژی مکانیکی خواهد شد . آرایش قراری سیلندرها رادیال یا ستاره ای این نوع از نحوه قرار گیری سیلندرها تنها برای موتورهای هوایی (موتورهایی که تنها بر روی انواع هواپیماها نصب می شوند) بوده و موتورهایی هستند که باید بوسیله هوا خنک کاری بشنود . همه چیز درباره سیلندر خودرو و انواع آرایش قرار گیری سیلندر خودرو اینگونه از موتورها دارای دور موتور بسیار بالا بوده و به دلیل اینکه میل لنگ اینگونه از موتورها در مرکز دایره ای که این سیلندرها به یکدیگر متصل گردیده اند، که این امکان وجود سیستم خنک کاری با آب تقریبا غیر ممکن می کند، این موتورها برای هواپیماها بسیار سنگین استفاده می گردد، به همین دلیل این موتورها برای هوا خنک طراحی گردیده اند . همه چیز درباره سیلندر خودرو و انواع آرایش قرار گیری سیلندر خودرو موتور دورانی وانکل یا موتور دوار که به‌خاطر مخترع آن فلیکس وانکل موتور وانکل نامیده می‌شود، نوعی موتور درون‌سوز است که به جای حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها، از یک طراحی دوار با دایره‌ای که خارج از مرکز خویش حرکت دوار یا همان حرکت چرخشی دارد برای تبدیل انرژی شیمیایی سوخت به انرژی جنبشی چرخشی استفاده می‌کند. اجزای اصلی این موتور عبارتند از : روتور، محفظه روتور، محور خروجی، شمع جرقه زنی و قطعات آبندی می‌باشد. در موتور وانکل مانند موتورهای بنزینی چهار زمانه مخلوط هوا و بنزین وارد محفظه موتور می‌شود، سپس با متراکم نمودن این مخلوط (هوا و بنزین) گاز ورودی متراکم شده تحت فشار قرار گرفته و با ایجاد جرقه به وسیله شمع انفجار حاصل می‌شود، مولکول‌های گاز دراثر احتراق منبسط می‌گردند و نیروی حاصل از این احتراق و انبساط گازها به روتور انتقال داده می شود و به علّت اختلاف مرکز دوران بین روتور و میل لنگ نیروی چرخشی در روتور ایجاد می‌گردد. این نیروی چرخشی به بادامک محور لنگ که در داخل روتور قرار دارد، وارد شده و به فلایویل و سیستم انتقال قدرت می‌رسد . روتور قطعه مثلثی شکلی است که دارای سه صفحه محدب است که هر یک در حکم یک پیستون عمل می‌کند. درهر یک ازصفحه‌های روتور فرورفتگی وجود دارد که حجم موتور را افزایش می‌دهد تا مخلوط بنزین و هوای بیشتری راهی موتور شود. در انتهای هر صفحه تیغه ایی فلزی برای آب بندی بیرون و محفظهٔ احتراق وجود دارد. همچنین حلقه‌هایی فولادی برای آب بندی کنارهٔ محفظهٔ احتراق و بیرون کار گذاشته شده‌است. روتور دارای مجموعه‌ای از چرخدنده چیده شده در وسط پهلو است. دندانه‌های این چرخدنده با دندانه‌های چرخدنده ایی جفت می‌شود که به بدنه بسته شده‌است. این جفت شدگی چرخدنده‌ها مسیر و جهت حرکت روتور را در محفظه تعیین می‌کند. محفظه تقریبا دارای شکلی تخم مرغی است. محفظه احتراق طوری طراحی شده‌است که سه لبهٔ روتور همیشه با دیواره محفظه در تماس(به صورت بوش طراحی گردیده که هم تماس داشته باشند و هم فضایی برای حرکت به مانند همان فضایی که پیستون در داخل بوش سیلندر قرار دارد)باشد تا سه محفظه جدا برای مخلوط سوخت ایجاد کند. درهر یک از سه محفظهٔ ایجاد شده در موتور وانکل یکی از اعمال زیر اتفاق می‌افتد. این اعمال عبارت اند از : مکش ،intake تراکم ،compression احتراق ،combustion تخلیه exhaust که این موارد مانند موتورهای چهار زمانه بوده و لی به نحوه عملکردی دیگر . مجرای ورود که همان مخلوط سوخت و هوا و مجرای خروج یا همان دود روی محفظه قرار دارند. توجه کنید که هیچ موردی بر سر راه این مجاری قرار نداشته و این مجاری تنها بوسیله حرکت روتور است که ورود و خروج گازها را کنترل می نماید، که در این مورد باید به این دقت داشت که، موتورهای دیگر همیشه بوسیله سوپاپ کنترل ورود و خروج گازها را بر عهده دارند. میلهٔ خروجی یا میل لنگ Output Shaft دارای برآمدگی‌های گردی است که روی میله سوار شده‌است. و نسبت به مرکز میله جابجا شده ‌است. هر روتور بر روی یکی از برآمدگی‌ها نصب می‌شود. برآمدگی‌ها در میلهٔ خروجی در حکم میل لنگ را در موتور پیستونی انجام می دهند. زمانی که روتور در محفظه حرکت می‌کند به برآمدگی‌ها اعمال نیرو نموده و این فشار وارده بر برآمدگی‌ها تولید گشتاور در میله می‌کند که در نهایت چرخش به وجود می‌آید.
Video08:32

خودروهای ضد گلوله

امروزه در شهرهای بزرگ و گران قیمت دنیا لیموزین‌های زیادی را می‌بینیم که مالکین آنها برای حفظ جان خود مبالغ هنگفتی می‌پردازند. تاکنون از خود پرسیده‌اید چرا و چه افرادی سوار بر این اتومبیل‌ها می‌شوند؟ عموماً هنرپیشگان، خواننده‌ها، افراد متمول و سیاستمداران از ترس آدم ربایی و ترور دست به چنین انتخاب‌هایی می‌زنند، اما بسیاری از چنین افرادی سراغ این ماشین ها که دائما در چشم مردم و مقابل دوربین‌های تیزبین عکاسان یا آدم رباهاست نمی‌روند و خودروهای شخصی‌شان را با سپردن به دست شرکت‌های امنیتی، مبدل به تانک‌های ضد گلوله می‌کنند. این کمپانی‌ها در مقاطع مختلف دست به تقویت اتاق، شاسی، پنجره، تایر، محفظه موتور و باک سوخت می‌زنند تا در مقابل انواع تپانچه و مسلسل‌های سبک و سنگین مقاومت کنند. این شرکت‌ها که از استانداردهای موجود ناتو، موسسه استاندارد ملی اروپا و ایالت متحده استفاده می‌کنند، قادر به ضد انفجار کردن خودروها در مقابل مین و موشک یا نارنجک نیز هستند. آزمایشگاه‌هایی که در دنیا امکانات انجام چنین آزمایشی را دارند محدود بوده و تنها در آلمان، انگلستان، ایالات متحده و ابردین اسکاتلند هستند. هیچ کدام از این شرکت‌ها حتی در حساس‌ترین شرایط اقدام به افشای مواد مورد استفاده در تولیدات و یا روش تولیدشان نمی‌کنند، زیرا در این صورت، تروریست‌ها و شرکت‌های رقیب مشکل ساز می‌شوند و باید به دنبال متد جدیدی بود و مجدداً هزینه و آزمایش و… قراردادهایی امضا شده که هیچ وقت منقضی نمی‌شود و در آن قسم خورده‌اند که این اطلاعات به هیچ قیمتی به بیرون درز نکند. در این میان خودروهایی که بیشتر چنین فرایندی روی آنها انجام می‌شود یا بیشترین سفارش را دارند از برندهای مرسدس بنز، آئودی، ب ام و، رولزرویس، بنتلی، کادیلاک، جاگوار، سیتروئن، لکسس و لینکلن هستند. عامل دیگری که در انتخاب خودروها دخیل است، اقلیم جغرافیایی و هدف از به کارگیری آن است. برای مثال لیموزین‌های کشیده و سدان ها برای محیط‌های عمومی در ایالات متحده، اروپا و آسیا مناسب بوده و خودروهای کوچک‌تری چون شورولت، فورد، پژو، پورشه، فولکس واگن که از نظر بدنه کمی جمع و جورتر هستند، برای امریکای جنوبی مناسب خواهند بود. ولی اخیراً بیشترین رشد سفارش جهت ضد گلوله کردن خودروها در رده SUV داشته و پس از آن مرسدس بنز جی کلاس، شورولت سابربن، رنجروور، تویوتا لندکروز و نیسان پیس کیپر بوده‌اند. آزمایش شلیک روی چنین خودروهایی دارای استانداردهای سخت بین المللی است که با گرد هم آوردن مهندسین فنی، طراحان، متخصصین بالستیک و کارشناسان اسلحه صورت می‌پذیرد. هدف از ضد گلوله کردن خودروها نیز به غیر از مسئله امنیتی، بالا بردن راحتی، توانایی‌های حرکتی و فنی آنها نسبت به خودروهای پایه است و در مدل‌های جدید سعی شده حتی نمای بیرونی آنها برای جلوگیری از جلب توجه کردن با خودروهای معمولی تفاوتی نکند. برای رسیدن به این منظور تمامی موادی چون فولاد، تیتانیوم، کولار، سیلیکات بور و سرامیک‌های سبک با یکدیگر به کار گرفته می‌شوند. اولین و بزرگ‌ترین هدف، بالا بردن ایمنی اتاق است و سپس شاسی خودرو تقویت می‌شود. پس از آن سیستم تعلیق بسیار قدرتمند با فنر لول و سیستم ضد شوک به همراه سیستم ترمز به این مجموعه افزوده می‌گردد و در نهایت یک لیموزین ضد گلوله تولید می‌شود که نزدیک به یک یا دو تن به وزنش اضافه شده است، البته این مسئله برای رانندگان آنها امری غیر عادی جلوه نمی‌کند، زیرا تمامی این رانندگان دوره‌های ویژه برای رانندگی با این اتومبیل‌ها گذرانده‌اند. قطعات فولادی که در این خودروها مورد استفاده می‌گیرند، به نوعی به یکدیگر جوش داده می‌شوند تا در برابر بالاترین میزان حرارت هم مقاومت کنند. سایر ملحقات نیز نظیر محفظه روغن، باک سوخت، سقف ضد مغناطیسی، تایرهای تخت، کامپیوتر به روز شده‌ی خودرو و باتری هم دستخوش تقویت و به نوعی دگرگونی می‌شوند. درها نیز به قفل دیدبولت مجهز هستند که در حین انفجار باز نشوند، همچنین از چسب‌های پیشرفته برای جلوگیری پس زنی شیشه‌ها، حین انفجار استفاده می‌گردد و حتی چراغ‌های عقب و جلو، آینه ها و آنتن خودرو هم ضد گلوله می‌شوند! سیستم اطفاء حریق خودکار برای پیشرانه و فضای اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمربندهای ایمنی نوع مسابقه‌ای که به صورت خودکار به حالت ارتجاعی در می‌آیند، در این گونه اتومبیل‌ها نصب می‌شوند. برای مشخص کردن میزان ضد گلوله بودن یک خودرو، دو بخش وجود دارد: شلیک مستقیم توسط کلت، اسلحه تیربار، تک تیرانداز یا گروهی کثیر از مهاجمان در جهات و فواصل مختلف. آزمایش توانایی‌ها در برابر نارنجک‌های دستی، مین و راکت بوده و سرانجام ادغام هردوی آنها در فاصله بسیار نزدیک به خودرو است. بحث دیگری که در مورد این این لیموزین‌ها مطرح بوده، راحتی و محیط داخلی آنهاست که برای افراد خاص حتی گاهی اوقات به منزله یک دفتر کار لوکس است. به همین منظور پیشرفته‌ترین سیستم‌های صوتی تصویری، صندلی‌های لوکس با ماساژور و گرم کن، یخچال، ایجاد دیوار حائل ضد هوا بین کابین راننده و سرنشینان، مجهز کردن به سیستم تهویه مطبوع قوی‌تر، آنتن (جی پی اس) برای تقویت تلفن ماهواره‌ای، سیستم ارتباط داخلی بین راننده با سرنشین و محافظ شخصی، قرار گیری کلت کمری، ماسک حملات شیمیایی، جعبه کمک‌های اولیه، سیستم رادار هوشمند و موکت‌های ضد آتش در کف و سقف آنهاست. در این میان دو کمپانی بیش از سایرین در زمینه ضد گلوله کردن خودروها در سراسر دنیا معروف هستند. یکی از آن‌ها تازه کار است و دیگری سابقه‌اش به 125 سال پیش باز می‌گردد. موتک به عنوان مجموعه‌ای آلمانی از سال 2000 تا کنون به این تجارت اشتغال داشته و مرکز رسمی ضد گلوله کردن رولزرویس است. مدیر عامل موتک، آقای اونگرر می‌گوید اکثر خودروهایی که مورد بهینه سازی ایمنی قرار می‌گیرند از نوع لانگ و دارای فواصل اکسل طویلی هستند که رولزرویس فانتوم هم نوعی از آنهاست. کار خودرویی مثل فانتوم تا سه ماه به طول می‌انجامد و با انجام پروسه‌هایی روی سقف جدید، سیستم تعلیق و اگزوز که صد هزار دلار هزینه دارد، کار آغاز و حتی تا بیش از یک میلیون دلار هم می‌رسد که معمولاً بین 500 کیلو گرم تا یک تن بر وزن خودرو می‌افزاید. البته فرمان پذیری خودروهایی چون ب ام و سری 7 و فانتوم با اضافه کردن حداکثر امکانات، تضعیف نمی‌شود. مشتریان او نیز افراد خاصی بوده که نیمی از آنها از خاورمیانه و 25 درصد از اروپا و آسیا هستند و در این میان خانواده‌های سلطنتی، سیاستمداران و دولتی‌ها 60 درصدان را تشکیل می‌دهند و 35 درصد از افراد ناشناس و تجار معمولی و 5 درصد هم رهبران مذهبی کلیساها هستند. از طرفی شرکت سنتیگون که در جولای 2007 توسط مجموعه‌ی مادر بایی تأسیس شد، بزرگ‌ترین مرکز تهیه مواد اولیه برای ضد گلوله نمودن اتومبیل‌ها است. البته شرکت سنتیگون مدعی است که در زمینه علوم بالستیک، مهندسی خودرو، حفاظت و امنیت شخصی و علم ضد گلوله متخصص است. این شرکت 8 مجموعه در 7 کشور دنیا دارد و سالیانه بین 1500 تا 1700 دستگاه خودرو را ضد گلوله می‌کند. مدیر عامل آن می گوید، ما به دو روش سفارش می‌گیریم و حتی این توانایی را داریم که روی خط تولید کارخانه، خودروها را ضد گلوله کنیم. در کل تمامی این کمپانی‌ها که به ضد گلوله کردن خودروها مشغول‌اند، قبول دارند که هیچ گاه امنیت کامل وجود ندارد و در طول حرکت در جاده امکان وقوع حادثه با هر خودروی دیگری وجود دارد و با توجه به ترور شخصیت‌ها، تمامی این‌ها بر این امر اذعان داشتند که حتی بهترین خودروی ضد گلوله هم دارای محدودیت‌هایی است.
Video06:50

صنعت خودرو سازی در ایران

صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت فعال‌ترین صنعت ایران است.هم‌اکنون ایران با ساخت ۱،۳۹۵،۴۲۱ دستگاه خودرو و ۳۵،۹۰۱ دستگاه خودروی تجاری (در سال ۲۰۰۹) دوازدهمین خودروساز بزرگ دنیا و بزرگترین خودروساز خاورمیانه شده است.در سال ۲۰۰۹ ایران از لحاظ سرعت رشد صنعت خودرو مقام پنجم دنیا را پس از چین، تایوان، رومانی و هند کسب کرد. در سال ۲۰۰۱، ۱۳ شرکت دولتی و خصوصی در ایران وجود داشت که در میان آنها ایران خودرو و سایپا صاحب ۹۴% از کل تولیدات بومی بودند.شرکت ایران خودرو با در سال ۲۰۰۱ با تولید پیکان (که بعدها در سال ۲۰۰۵، سمند جایگزین آن شد) ۶۱% بازار و سایپا در همان سال ۳۳% بازار خودروی ایران را به خودشان اختصاص دادند. تولیدات خودروی ایران در چند گونه خودروی مختلف موجود می‌باشد:خودروهای مسافری، چهار چرخ محرک، ون، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و پیکاپ‌ها.در ایران حدود ۵۰۰،۰۰۰ نفر (تقریبا ۲.۳% تمامی نیروی کار) بطور مستقیم در صنعت خودروسازی و بسیاری دیگر در صنایع مرتبط کار با این صنعت کار می‌کنند.تقریبا ۷۵% کل تولیدات خودروی کشور را خودروهای مسافری و ۱۵% آن را خودروهای پیکاپ دربر می‌گیرند. بازار فروش و تولیدات بومی در سال ۲۰۰۸، سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران آگهی داد که ۵۴% تولیدات خودروی ایران متعلق به سایپا و ۴۶% آن متعلق به ایران خودرو است.با اینکه هر دو شرکت در بورس اوراق بهادار تهران فهرست شده‌اند اما هنوز دولت صاحب ۴۰% هر دو شرکت است.در ژولای ۲۰۱۰، دولت ۱۸% سهام ایران خودرو و سایپا را با قیمت ۲ میلیارد دلار فروخت و سهام خود را در هر دو شرکت به ۲۰% رسانید. دیگر خودروسازها مانند گروه بهمن، کرمان موتورز، رخش خودرو، کیش خودرو، رانیران، تراکتورسازی، شهاب خودرو و دیگران، روی هم فقط ۶% خودروهای ایران را می‌سازند؛ این شرکت‌ها تنوع گوناگونی از گونه‌های خودرو می‌سازند:موتورسیکلت، خودروهای مسافری، ون‌ها، کامیون‌های کوچک، کامیون‌های اندازه متوسط، کامیون‌های سنگین، مینی‌بوس‌ها، اتوبوس‌های بزرگ و دیگر خودروهای تجاری و عمومی برای تامین نیاز کشور. صادرات در سال ۲۰۰۷ ایران حدود ۵۰۰ میلیون دلار خودرو صادر کرده است؛ تا مارس ۲۰۰۹، این رقم به ۱ میلیارد دلار رسید.
Video07:07

نگاهی به پشت صحنه تولید بوگاتی شیرون؛ سریع ترین خودروی خیابانی جهان

موتور 8 لیتری 16 سیلندر W شکل، قدرت حدود 1500 اسب بخار، گشتاور 1600 تیوتن متر، شتاب حدود 2.5 ثانیه و حداکثر سرعت محدود شده در 420 کیلومتر در ساعت؛ اینها بخشی از ارقام مهمی هستند که بوگاتی با شیرون به آنها دست یافته است. حال سوال اینجاست که فولکس واگن چطور خودرویی را با این مشخصات فنی همانند گلف امن و قابل اعتماد تولید می کند؟ در ادامه قصد داریم با نگاهی به مراحل ساخت و توسعه شیرون برخی از جواب های احتمالی را پیدا کنیم. آیرودینامیک از آنجایی که فرایندهای پیشرفته طراحی به شبیه سازی و محاسبات آیرودینامیکی بسیار زیادی نیاز دارد، شیرون بیش از 300 ساعت را در تونل باد گذرانده است. برای انجام تست های مختلف در این زمینه، مدلی از شیرون در اندازه واقعی طراحی شده و نتایج بدست آمده در مدلسازی های رایانه ای با دنیای واقعی مورد مقایسه قرار گرفته است. تست در تونل باد کمک می کند که قسمت های مختلف بدنه از لحاظ نحوه عبور جریان هوا و همچنین ساختار زیر بدنه بهتر بررسی شوند. پیشرانه شیرون به اندازه تقریبا دو برابر انرژی جنبشی، انرژی گرمایی تولید می کند. برای کاهش درگ (مقاومت در برابر هوا) اجزای مختلف مثل پرده های بادی، اسپلیترهای جلو و تمامی ورودی ها طوری طراحی شده اند که جریان هوا را به داخل یا اطراف بدنه شیرون هدایت کنند. باله بزرگ و متحرک عقب نیز بر اساس فاکتورهای مختلف مثل سرعت و حالت رانندگی از جای خود خارج شده و نقشی حیاتی در پایداری و بهبود عملکرد خودرو ایفا می کند. ضریب درگ شیرون در حالت استاندارد 0.38، در حالت هندلینگ 0.40، در حداکثر سرعت 0.35 و هنگام فعال شدن ترمزهای بادی 0.59 اعلام شده است. واقعیت مجازی فرایند ساخت یک خودرو با چند طرح اولیه شکل می گیرد. بین مدل خشتی 1:1 و 30 مدل آزمایشی که بوگاتی در مراحل تست شیرون به کار گرفته، رد پای یک شبیه ساز کامپیوتری به نام دالارا (Dallara) نیز دیده می شود. با این شبیه ساز پیشرفته پارامترهای مختلف به راحتی قابل تغییر بوده و نتایج را می توان به به لحظه مشاهده کرد.نتیجه اینکه بوگاتی با استفاده از دالارا داده های ارزشمندی را بدون تست خودرو در مسیرهای مختلف کسب کرده است. البته ناگفته نماند که نتایج بدست آمده همگی بصورت فیزیکی مورد ارزیابی قرار گرفته و با شرایط واقعی تطبیق داده شده اند. پیشرانه پیشرانه شیرون حدود 1388 پوند (معادل 629 کیلوگرم) وزن دارد که 439 کیلوگرم آن متعلق به موتور می باشد. موتور این ابر اتومبیل اگر چه در مقایسه با ویرون وزن بیشتری دارد، اما از قطعات تیتانیومی زیادتری در آن استفاده شده که نتیجه آن میل لنگی سبک تر نسبت به موتور ویرون است. بهره گیری از توربوشارژرهای بزرگ تر، اینترکولرهای بهبود یافته و سیستم تزریق سوخت دوگانه باعث افزایش 25 درصدی در خروجی نهایی پیشرانه شده اند. برای تغذیه 1500 اسب بخاری که شیرون را به حرکت در می آورند، موتور این خودرو هر دقیقه 60,000 لیتر هوا را می بلعد گیربکس 7 دنده و دوکلاچه شیرون توسط کمپانی ریکاردو تولید می شود. برای مهار گشتاور فوق العاده بالای 1600 نیوتن متری، مهندسین این شرکت از چرخ دنده های با استحکام بالا استفاده نموده و روغن مخصوصی را برای آن تولید کرده اند. کلاچ موجود بر روی شیرون نیز در نوع خود بزرگ ترین و مستحکم ترین کلاچی است که تاکنون بر روی یک خودروی خیابانی به کار گرفته شده است.
Video02:45

توربوشارژ

وظیفه توربو شارژ دمیدن هوا با فشار به داخل سیلندر می باشد توربوشارژ با این کار در خروج دود کمک کرده در ضمن توربوشارژ با این کار هوای بیشتری به داخل سیلندر تزریق می کند این کار توربوشارژ باعث بهتر پر کردن سیلندر خواهد شد و راندمان موتور افزایش می یابد. تامین هوای بیشتر در واقع مهیا ساختن اکسیژن بیشتر برای انجام احتراق بوده و این امر سبب احتراق بهتر سوخت در محفظه احتراق و در نهایت قدرت بیشتر موتور خواهد بود در موتورهای دیزل دو زمانه از یک دمنده به همین منظور استفاده می شود که قبلا شرح داده شد فشار هوای ارسالی توسط دمنده تنها اندکی از فشار جو (فشار اتمسفر) بیشتر است و بنابراین اثر توربو شارژ را ندارد توربو شارژ نیروی خود را از دودهای خروجی موتور می گیرد تامین هوای موتور(توربوشارژ) موتورهایی که توربو شارژ ندارد به عنوان موتورهای بدون توربو شارژ یا موتورهای معمولی یاد می شوند زیرا در این موتورها به علت حرکت پیستون در داخل سیلندر عمل مکش هوا به داخل سیلندرها انجام می شود به این ترتیب هوای داخل سیلندر با فشار جو تامین می گردد حتی در شرایط ایدال فشار هوای ورودی در داخل سیلندرها به فشار جو نمی رسد و در عمل به مقدار قابل توجهی کمتر از ان می باشد توربو شارژ جریان هوای ورودی به محفظه احتراق را تقویت نموده و باعث افزایش فشار ان به نسب دو برابر فشار جو می گردد این امر سبب افزایش قدرت خروجی و گشتاور موتور از 25 تا 40 درصد بسته به طراحی توربوشارژ و موتور می شود توربو شارژر توربوشارژر شامل یک کمپرسور و یک توربین می باشد که هر دو روی شفت نصب شده اند و توربین توسط گازهای خروجی حاصل از احتراق چرخانیده می شود به این ترتیب انرژی این گازها که در صورت نبودن توربوشارژ تلف می شد برای چرخانیدن کمپرسور استفاده می شود و هوای بیشتری برای سیلندرها موتور تامین می کند توربو شارژ دارای یک قسمت دوار (روتور) است که شامل یک شفت می باشد و یک سر ان توربین و سر دیگر ان یک کمپرسور نصب شده است این قسمت دوار داخل یک پوسته قرار گرفته که دارای دو محفظه یکی توربین و دیگری برای کمپرسور می باشد گازهای خروجی موتور مستقیما وارد محفظه توربین شده و توربین و در نتیجه کمپرسور را با سرعت بالایی به چرخش وا می دارند از هوا از مرکز محفظه کمپرسور مکیده شده و تحت فشار قرار گرفته و توسط نیروی گریز از مرکز که بواسطه سرعت بسیار بالای چرخش کمپرسور ناشی می شود به درون موتور رانده می شود به این ترتیب هوای بیشتری به داخل سیلندر ارسال می گردد اگر سوخت بیشتری به داخل سیلندرها تزریق شود انرژی گازهای خروجی نیز افزایش یافته و در نتیجه سرعت چرخش توربوشارژ نیز بالاتر می رود این امر سبب افزایش هوای تامین شده برای موتور می گردد اجزای توربوشارژ اجزای توربو شارژ عبارتند از توربین در سمت راست و کمپرسور در سمت دیگر (بستگی به دید ) محور دوار در وسط حامل توربین و کمپرسور می باشد و از داخل دارای مجرایی است که در ان روغن به منظور روغنکاری و خنک کاری محور و یاتاقان جریان دارد پوسته محفظه توربین دارای پره های ثابت می باشد که به عنوان نازل های حلقوی عمل می کنند گازهای خروجی موتور روی پره های ثابت پوسته محفظه چرخیده و سپس با سرعت بسیار زیاد روی پره های توربین برخورد می نماید انواع توربو شارژ همه توربو شارژ ها به یک طریق عمل می کنند اما چگونگی ورود گازهای خروجی به داخل توربین متفاوت می باشد سه نوع توربوشارژ وجود دارد این سه نوع عبارتند از نوع حلزونی ساده و نوع حلزونی با افزایش سرعت و نوع ضربانی توربوشارژ حلزونی ساده این نوع توربوشارژ دارای یک معبر تنها می باشد که گازهای خروجی موتور را به چرخ توربین منتقل می کند حلزون یک معبر مارپیچ در درون پوسته محفظه توربین می باشد که مقطع ان ثابت نبوده و کاهش می یابد این تغییر به دلیل ثابت نگهداشتن سرعت گازهای خروجی هنگام عبور از طول حلزن می باشد گازهای خروجی به طور پیوسته از حلزون عبور کرده و وارد توربین می شوند گازها از میان پره های توربین عبور کرده و باعث چرخش توربین شده و سپس توربین را ترک و وارد اگزوز می شوند چرخ کمپرسور به همراه توربین روی یک شفت نصب شده است پره های کمپرسور دارای انحنا بوده و تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز هوا را فشرده می سازد هوای فشرده شده با سرعت زیاد و فشار کم از لبه پره های کمپرسور جدا می شود هوا از دیفیوز عبور نموده وارد قسمت حلزونی پوسته کمپرسور می شود این امر سبب می گرد از انکه هوا مستقیما وارد محفظه احتراق شود ان کاهش و فشار ان افزایش یابد توربوشارژ حلزونی با افزاینده سرعت این نوع توربوشارژ دارای یک حلزون و یک افزاینده سرعت (پره های ثابت) یا دو حلزون و دو مجرا می باشد گازهای خروجی وارد منیفولد دود و از انجا وارد حلزونها شده اما بجای انکه مستقیما وارد چرخ توربین شوند از پره های ثابت روی پوسته توربین عبور نموده و با زاویه مناسب بسیار زیاد و با انرژی بالاتر با پره های توربین برخورد می نماید سمت کمپرسور توربو شارژ همانطور که قبلا در نوع حلزونی توضیح داده شد عمل می کند توربوشارژ نوع ضربانی استفاده از این نوع توربوشارژ یک منیفولد دود نوع ضربانی را طلب می کند زیرا از ضربات دودهای خروجی که از سیلندرها موتور خارج می شود استفاده می کند این امر سبب افزایش سرعت توربوشارژ می شود منیفولد نوع ضربانی دارای معبری از هر سیلندر می باشد که در انتها به دو کانال اصلی جداگانه تبدیل می شوند این دو کانال به دو کانال روی پوسته توربین می پیوندند منیفولد دارای مقطع نسبتا کوچکی می باشد تا از ضربات بهره بیشتری ببرد زیرا در منیفولد بزرگتر اتلاف بیشتر است شکل منیفولد به گونه ای طرح گشته تا از جریان گازهای ازاد نیز به خوبی گازهای توده ای استفاده کند در حین شتاب گیری این امر اجازه می دهد انرژی گازهای خروجی سریعا به توربین رسیده و شتاب موتور بهبود یابد برای بهره بردن بهتر از گازهای توده ای سیلندرها بطور یک در میان با توجه به ترتیب احتراق به یک کانال مرتبط گشته اند مثلا در یک موتور شش سیلندر که ترتیب احتراق 4-2-6-3-5-1 می باشد سیلندرهای 1و2و3 به یک کانال و سیلندرهای 4و5و6 به کانال دیگر متصل می گردند به این ترتیب باعث می شود توده های دود بیشتر از هم جدا باشند و اثر بیشتری خواهد داشت.

وسیله نقلیه

arash62

۱۳۹۶-۲-۲۸

۱۳۹۶-۲-۳۰

۶

وسیله نقلیه

بروزترین و بهترین اخبار خودروهای جهان را برای شما فراهم کرده ایم