سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

اقتصاد مقاومتی از اهداف تا عملکرد

649 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

در حالی که دولت معتقد است، باید با رشد اقتصادی در سایه رفع تهدیدات به اقتصاد مقاومتی دست یافت که یکی از این تهدیدات وابستگی کشور به خام فروشی نفت است، خوش چهره معتقد است دولت با افزایش فروش نفت عملا از تعریف خود فاصله معناداری گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، خوش چهره استاد دانشگاه و اقتصاددان با ارائه تعریفی از اقتصاد مقاومتی در برنامه تیترامشب گفت: اقتصاد به دو عامل بیرونی و درونی مرتبط است و در نتیجه تنها به یک عامل ختم نمی شود، اقتصاد مقاومتی در تلاش است تا با پویایی در مقابل تهدیدهای خارجی مقابله کند، ما می خواهیم با اتکا برتولید ملی قوی و پایدار در مقابل تهدیدهای بیرونی ایستادگی کنیم، زیرا این اقتصاد پویا، درآمد ملی را باعث می شود. یک چنین اقتصادی در مقابل تکانه ها مقاوم است البته تعریف ما به اینجا مهدود نمی شود زیرا اقتصاد مقاومتی به دنبال کاهش یا قطع وابستگی ها و تهدیدهاست که نتیجه ای جز خودکفایی ندارد.

او ادامه داد: اقتصاد کشور در حال حاضر وابسته به نفت است، کمتر از 30 درصد به مالیات و 70 درصد به فروش نفت خام متکی است. یک چنین اقتصادی، تولید را به حاشیه برده، در نتیجه اقتصاد کشور به شدت در مقابل تکانه ها حساس و آسیب پذیر شده است.

خوش چهره اقتصاد دان

خوش چهره افزود: شاخص عملکرد مطلوب یک دولت این است که چقدر توانسته رفاه را در جامعه افزایش دهد، این شاخص با نام بهبود سطح زندگی عمومی جامعه شناخته می شود و عملا شامل اقتصاد، بهداشت، مسکن و غیره است، پیش شرط رفاه مادی، رشد اقتصادی است که در دنیا غرب نتیجه ای جز تضاد طبقاتی و ناآرمی ها نداشته است.

او تصریح کرد: ما در حال حاضر در دنیا تقابل با نظام سلطه هستیم. در این شرایط تعاریف موجود از اقتصاد صحیح نیست و تعریف نهایی همان اقتصاد مقاومتی است، ما باید نگاه واقع بینانه ای نسبت به شرایط موجود داشته باشیم، اقتصاد پویا نیازمند حل شد در تمامی اقتصادهاست که چندان با ایدئولوژی ما سازگار نیست.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: رشد اقتصادی باید آهسته و پیوسته باشد نه اینکه کشور برای یکسال به خودکفایی برسد و درسالهای بعد نیازمن؛ تعاریف دولت اخلاقیست اما واقعیت کنونی اقتصاد کشور چیست؟

این اقتصاد دان با اشاره به آسیب پذیر بودن اقتصاد کشور در سایه خام فروشی یادآور شد: مسائل پایه ای در اقتصاد، هنوز حل و فصل نشده، رشد اقتصادی شرط لازم است، هویت بخش آن افزایش تولید ملی است که نمورد بیرونی آن دستمزدهاست، این تولید ملی بسیار آسیب پذیر و شکننده است زیرا پایه و اساس آن خام فروشی نفت است و نه تولید ملی، در حال حاضر کشور تلاش دارد تا با افزایش فروش نفت، چالش های اقتصادی را رفع و رجوع کند، در چنین شرایطی نظام سلطه به آسانی می تواند برما فشارآورده، عرصه را برای ما تنگ کند.

او تاکید کرد: نرخ رشد اقتصادی تا قیل از دولت قبل زیر 50 و در حال حاضر به زیر 40 رسیده است که نشان دهنده رکود شدید اقتصادی در کشور است.

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه

باقری رئیس امور اقتصاد کلان سازمان مدیریت برنامه و بودجه دیگر مهمان برنامه با ارائه تعریفی از اقتصاد مقامتی مورد نظر دولت یازدهم اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی تعریف مشخصی دارد و ما تلاش کرده ایم تا آن را با ادبیات اقتصاد کشورمان هماهنگ کنیم، از نظر ما اقتصاد مقاومتی باید در کنار حرکت رو به رشد، در مقابل تکانه ها و شوک های اقتصادی ضربه پذیرد بوده و اگر ضربه خورد بتواند خود را به سرعت ترمیم کند، ما با مطالعاتی که داشتیم تلاش کردیم تا ضریب نفوذهای اقتصاد ایران شناسایی کنیم، در این مطالعات دریافتیم که اقتصاد مبتنی بر دانش، کمترین آسیب پذیری را در مقابل شوکهای اقتصادی دارد و در مقابل اقتصاد مبتنی بر خام فروشی نفت بالاترین آسیب پذیری را در مقابل شوکهای اقتصادی دارد.

او افزود: اگر خود کفایی حاصل شود اما دانش آن حاصل نشود، عملا اقتصاد مقاومتی محقق نشده است، رشد پویا از اهمیت بالایی برخوردار است، شاخصه اقتصاد پویا عبارتست از رشدی که مبتنی بر ثبات و پایداری است و در مقابل نوسانات ارز روی آن بی تاثیر است، اینجاست که بخش خصوصی ارزش خود را بیش از پیش به نمایش می گذارد، این درحالیست که تعامل با سایر کشورها، آسیب پذیری اقتصاد را به حداقل کاهش می دهد.

امیرباقری یادآور شد: نگاه دولت به اقتصاد نگاه سنتی نیست، ما با حفظ خطوط قرمز به دنبال افزایش رفاه اجتماعی هستیم، ما به دنبال رشد اقتصادی با افزایش فروش نفت نیستیم، اما سوال این است که دولت با 7500 بنگاه اقتصادی که در بحران شدید اقتصادی اند چکار می تواند بکند؟ نگاه ما در شرایط موجود این است که کشور در تولید محصولات استراتژیک به خودکفایی برسد.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش