سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

برنامه نبض - کمبود ۹ هزار ماما در کشور

1,266 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه نبضکانال برنامه نبض

رئیس انجمن مامایی کشور گفت: به ازای هر هزار تولد زنده در کشور ۱۰ ماما فعال است که این رقم یک سوم استاندارد جهانی است.
دکتر ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی کشور با بیان اینکه سامانه ای وجود ندارد که وضعیت ماماهای مشغول به کار، ماماهایی که در خارج از ایران به سر می برند و کسانی که فوت کرده اند، مشخص شود، گفت: در زایشگاه ها 9 هزار ماما کم داریم و در بخش بهداشت هم تعدادی ماما کم است و از استانداردها فاصله داریم.
دکتر خداکرمی رئیس انجمن مامایی آماری از پزشک ماما در کشور ارائه داد و گفت: کشور ما حدود 36هزار مامای دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در رشته ها و گرایش های مختلف وجود دارد، و آماری از مامای دارای مدرک کاردانی به دلیل ادامه تحصیل آنها در این رشته یا بازنشسته شدن آنها وجود ندارد.
رئیس انجمن مامایی در ادامه گفت: این امر، گامی برای احترام گذاشتن به پروسه خلقت و طبیعت است، و مردم نیز باید یاد بگیرند که این بحث، امری فیزیولوژیکی می باشد و بدن هر زنی طوری آفریده شده که در هنگام بارداری باید بتواند به طور طبیعی بچه خود را به دنیا بیاورد. و اگر غیراز این باشد مسئله ایی غیرعادی اتفاق افتاده است.
او افزود: عامل های بسیاری در ترجیح دادن عمل سزارین به زایمان طبیعی در زنان جوان وجود دارد و نمی توان عامل واضح و مشخص را برای آن در نظر گرفت. اما به دلیل تبلیغات انجام شده مبنی بر اینکه عمل سزارین، تولدی بی درد، راحت و از قبل تایین شده می باشد، از سوی زنان جوان انتخاب می شود.
خداکرمی اضافه کرد: میل و رغبت زنان جوان تحصیل کرده در کشور بسیار بیشتر از زنان با تحصیلات کمتر می باشد و این نشان دهنده مطالعات آنها در این زمینه می باشد.
رئیس انجمن مامایی در پاسخ به این سوال که چرا ورود همسران به اتاق عمل برای تقویت روحیه زنان حین انجام زایمان طبیعی میسر نمی شود، پاسخ داد: سال 88، در وزارت بهداشت این مسئله به عنوان یک بحران مطرح شد و در تلاش است تا این مسئله حل شود و حضور همراه و همسر در اتاق های عمل بلامانع و تشویق شود. لیکن موضوع این است که زیرساخت ها و شرایط حضور پدر در حین تولد در زایشگاه های ما پیش بینی نشده است.
وی خاطرنشان شد: زایمان پدیده ایی طبیعی است که مادر در آن پروسه نیاز به حمایت های روحی و روانی دارد، و حضور یک مامای تحصیل کرده و ماهر به اندازه صد نوع تجهیزات پزشکی می تواند، بیشتر کمک کننده باشد.
دکترمحمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، دیگر مهمان برنامه نبض گفت: برای جبران کمبود ماما برای سال 95 حدود 2 هزار و 700 ماما استخدام کردیم .
او در ادامه افزود: سالانه ورودی های فعلی 3 هزار ماماست که این نسبت 2 به یک است.
معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه در شروع کار این دولت یکی از مشکلات دولت نبود فیلد کافی بود و بودند دانشجویان مامایی که با زایمان های بسیار کم یا بدون زایمان فارغ التحصیل شدند گفت: نه تنها تعدادی از این دانشجویان به اندازه کافی زایمان انجام ندادند بلکه تعداد مربی ها هم محدود بود.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش