سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

آشنایی با جاذبه های شهر لیبسون

764 بازدید2 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
around_the_world

around_the_worldکاربر around_the_world

around_the_worldکانال around_the_world

حقایق جالب در مورد لیسبون
لیسبون، پایتخت کشور پرتغال با جاذبه های فراوانی که دارد یکی از مقاصد گردشگری محبوب در اروپاست. پرتغال با این که در غرب اروپا و در نزدیکی کشورهای گرانقیمت اروپایی قرار گرفته اما مقصد نسبتا ارزانی به حساب می آید و با هزینه ای مقرون به صرفه می توان به لیسبون، پایتخت این کشور سفر کرد.

۱- لیسبون همیشه پایتخت پرتغال نبوده است
امروزه می دانیم که پایتخت کشور پرتغال شهر لیسبون است. اما این شهر همیشه پایتخت نبوده و در گذشته، گویمارائس (Guimarães) که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده پایتخت پرتغال بوده است. گویمارائس در قرن ۱۲ ساخته شده و به عنوان «محل تولد پرتغال» شهرت پیدا کرده است. این شهر همچنین محل تولد اولین پادشاه پرتغال هم بوده است. گویمارائس در فاصله کمی از پورتو قرار گرفته و مملو از ساختمان ها و قصرها و قلعه های قرن دهمی، کلیساهای قرون وسطایی و سایت باستان شناسی متعلق به عصر آهن است. شهر کویمبرا (Coimbra) به عنوان دومین پایتخت پرتغال انتخاب شد و تا یک قرن و قبل از آن که پایتخت سرانجام به لیسبون منتقل شود پایتخت باقی ماند.

۲- لیسبون قدیمی تر از رم است!
لیسبون یکی از قدیمی ترین شهرهای اروپا و جهان است. اما یکی از حقایق جالب در مورد لیسبون این است که قدمت آن از شهر تاریخی رم هم بیشتر است! در حقیقت، طبق اسناد و مدارک این شهر ۴ قرن زودتر از رم ساخته شده است. به این ترتیب، لیسبون بعد از شهر آتن، دومین شهر قدیمی اروپا به حساب می آید. بسیاری از مورخان معتقدند که لیسبون در سال ۱۲۰۰ قبل از میلاد توسط فنیقی ها ساخته شده است. از طرفی نظریه ای در مورد اسم شهر لیسبون وجود دارد که بر اساس آن، این اسم از اصطلاح Allis Ubbo اقتباس شده که در زبان فنیقی به معنای بندرگاه امن است.

۳- برج بِلِم روزگاری زندان بوده است
برج زیبای بلم (Belém Tower) یکی از جاذبه های گردشگری معروف لیسبون است و از جنبه معماری و قدمت تاریخی اهمیت بالایی دارد. این برج در طول عصر کاوش (قرن ۱۵ تا ۱۷) به عنوان قلعه نظامی ساخته شده و امروزه یکی از دیدنی های معروف شهر است. با این حال، یکی از حقایق جالب در مورد لیسبون و چیزی که بسیاری نمی دانند این است که در جنگ های آزادی خواهان در قرن ۱۹ زندانیان سیاسی را در این مکان نگهداری می کردند و این برج در واقع برای مدتی یک زندان بوده است.

۴- اهالی شهر به دو صورت نامیده می شوند: لیسبونی و کاهو کوچولو!
یکی دیگر از حقایق جالب در مورد لیسبون القاب و عناوین مردم شهر است. مردمی که در شهر لیسبون زندگی می کنند را Lisboetas می نامند که به معنای لیسبونی یا اهل لیسبون است. اما موضوعی که خیلی از توریست ها از آن بی خبرند این است که مردم لیسبون یک لقب دیگر هم دارند که بسیار عجیب و بامزه است: Alfacinhas! واژه Alface در زبان پرتغالی به معنای کاهو است و Alfacinhas هم به معنی کاهو کوچولو است! دلیل این نامگذاری ریشه در تاریخ این شهر دارد؛ زمانی که مردم چیزی برای خوردن نداشتند و تنها از سبزیجاتی مثل کاهو تغذیه می کردند. از همان زمان لقب کاهو کوچولو روی مردم لیسبون مانده است و هنوز هم گاهی به شوخی و طنز همدیگر را اینطور خطاب می کنند. جالب است بدانید که کاهو هنوز هم نقش مهمی در فرهنگ و آشپزی لیسبون دارد و مثلا وقتی در رستوران های لیسبون، سالاد سفارش می دهید کاهو ترکیب اصلی و واجب سالاد است که گاهی با مواد دیگر مثل گوجه، پیاز و هویج ترکیب می شود.

۵- لیسبون، شهر هفت تپه اروپا که هشت تپه دارد!
افسانه ها می گویند که شهر لیسبون درست مثل شهر رم روی هفت تپه بنا شده است و به همین دلیل هم به لیسبون «شهر هفت تپه» می گویند. اما یکی از حقایق جالب در مورد لیسبون که خیلی ها از آن بی خبرند این است که در این شهر هشت تپه وجود دارد نه هفت تا! منبع اصلی این داستان کتابی به نام O Livro das Grandezas de Lisboa است که در آن، نویسنده هفت تپه زیبای شهر را برشمرده است. اما نویسنده هشتمین تپه و در واقع بلندترین آن ها را فراموش کرده است: تپه Graça که از فراز آن می توانید چشم اندازی بی نظیر و سیع به شهر لیسبون، رودخانه ها، قلعه ها و پل های شهر داشته باشید.

نمایش بیشتر
1 دیدگاه
1 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش