سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

ترس از گربه و علائم و درمان فوبیای گربه

976 بازدید4 سال پيش
  • 5 می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
teyyeb

teyyebکاربر teyyeb

teyyebکانال teyyeb

ترس از گربه و علائم و درمان فوبیای گربه - دکتر هلاکویی
ترس از گربه یا آراکنوفوبیا یعنی ترس مداوم و شدید از گربه. در افرادی که فوبیای گربه دارند، گربه های غیر واقعی (عروسک) و یا حتی تصور ذهنی نیز باعث ترس و واکنش شدید در این افراد می شود.
فوبیای گربه | ترس از گربه

به طور کلی فوبیا یعنی ترس های افراطی، غیر منطقی و مداوم نسبت به یک شی یا وضعیت خاص، کسانی که نسبت به گربه فوبیا دارند، حتی از مواجهه با مکان هایی که احتمال می دهند در آن جا گربه وجود داشته باشند، اجتناب می کنند. ترس از گربه در طبقه بندی علمی زیر مجموعۀ فوبیای حیوانات قرار می گیرد و در طبقه اختلالات اضطرابی جای دارد.


نشانه های ترس از گربه

علائم ترس از گربه در افرادی که به آن مبتلا هستند، متفاوت است. در بعضی از افراد این علائم خفیف و در بعضی دیگر این علائم شدید است. اصلی ترین علائم ترس از گربه عبارت اند از:

- اضطراب افراطی در هنگام مواجهه با گربه.

-بروز علائم جسمانی و روانی ترس ( مانند بالا رفتن ضربان قلب و احساس دلهره شدید و ...) بلافاصله بعد از مواجه شدن با محرک اضطراب زا.

- تلاش بسیار زیاد برای عدم مواجهه با موقعیت هایی که احتمال وجود گربه در آن ها است.

-این علائم بیشتر از 6 ماه در فرد ادامه دارند و در عملکرد وی در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی و شغلی تاثیر منفی می گذارد.


علل فوبیای گربه

به طور کلی یکی از اصلی ترین علت های فوبیا، تجربه ناگوار در گذشته در مواجهه با آن محرک خاص است. اما در موارد زیادی افرادی که مبتلا به فوبیای گربه هستند، قبلا هیچ گونه تجربه تلخ و ناراحت کننده ای در برخورد با گربه نداشته اند. پس چرا این فوبیا در آن ها به وجود آمده است؟

جواب این سوال ریشه در تکامل انسان دارد. موسسه علوم مغزی و شناخت رفتار انسانی "مکس پلانک" در آلمان تحقیق جالبی در این زمینه انجام داده است. محققان این موسسه تعدادی از نوزادان را در معرض عکس هایی از گربه، گل و ماهی قرار دادند. بعد از بررسی واکنش نوزادان به این عکس ها دریافتند که مردمک چشم نوزادان در مواجهه با عکس گربه، گشاد تر از حالت های دیگر است. گشاد شدن مردمک چشم بیانگر واکنش در مقابل استرس است. هر چقدر مردمک بیشتر گشاد شود، واکنش در مقابل استرس بیشتر است. درنتیجه محققان دریافتند نوزادان بدون اینکه یادگیری اکتسابی خاصی داشته باشند واکنش استرسی بیشتری به گربه دارند. پس ریشه ترس از گربه باید در سرشت انسان باشد.

این ترس می تواند به دلیل فایده ای که در گذشته برای انسان داشته به وجود آمده با شد. در گذشته های خیلی دور، گربه ها یکی از عوامل اصلی مرگ و میر و کاهش جمعیت بوده اند، در نتیجه باید از آنها دوری میشد.


درمان ترس از گربه

درمان فوبیا با روش های مختلفی در جلسات مشاوره کنترل استرس انجام می‌شود، اما در ادامه سه روش درمانی کارآمد برای درمان ترس از گربه را شرح داده ایم.
1) شناخت درمانی

درمان شناختی یکی از موثرترین راه کارهای درمانی برای ترس از گربه است. افرادی که فوبیای گربه دارند، این حیوان را بسیار خطرناک تر از آنچه که هست، می پندارند. این درمان طرز فکر افراد مبتلا را نسبت به گربه تغییر میدهد.
2) حساسیت زدایی منظم

حساسیت زدایی منظم روش دیگری در درمان فوبیا است. این روش درمانی سه مرحله دارد:

الف) تهیه لیست از حالت ها و موقعیت هایی که در فرد اضطراب ایجاد میکند؛ به ترتیب از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند تا اضطراب آور ترین.

ب) یادگیری روش های آرمیدگی و ریلکسیشن

ج) تصور کردن سلسله مراتب لیست از محرکی که کمترین اضطراب را ایجاد می کند به ترتیب تا اضطراب آور ترین، در حالیکه فرد کاملا ریلکس است.
3) مواجهه درمانی

این روش درمانی شباهت زیادی با روش حساسیت زدایی منظم دارد. فرد در معرض سلسله مراتب قرار می گیرد با این تفاوت که فرد احساس اضطراب را در هر مرحله حفظ می کند تا به تدریج این اضطراب برای فرد عادی شود.

برای آن که روش های درمانی موثر واقع شود، فرد مبتلا باید نسبت به مسأله خود و عامل ایجاد کننده آن آگاهی پیدا کند. شرکت در جلسات درمانی با روان شناس و متعهد شدن به برنامه درمانی، باعث می شود فوبیا حیوانات به راحتی درمان شود.

در موارد شدید تر، می توان ابتدا از یک دوره دارو درمانی (داروهای ضد اضطراب و دارو های ضد افسردگی) استفاده کرد و سپس بعد از کاهش علائم، روان درمانی را آغاز کرد.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش