سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیتر امشب - اقتصاد کشور روی ریل اقتصاد مقاومتی حرکت می کند؟

1,238 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

کارشناسان معتقدند اقتصاد مقاومتی خود علائم و خروجی های خاص خود را دارد که در حال حاضر هیچکدام از این نشانه ها ملاحظه نمی شود، بخش خصوصی ساماندهی نشده و اقتصادکشور بر پایه فعالیتهای غیرمولد و غیر صنعتی استوار است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور نیازمند راهکارهایی است، مجتبی خالصی رئیس امور شورای اقتصاد و اقتصاد مقاومتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به برنامه های 12 گانه دولت در برنامه تیترامشب گفت: دولت برای نیل به اهداف کلان اقتصاد مقاومتی 12 برنامه را تنظیم کرده اند تا هر 24 بند مورد نظر مقام معظم رهبر در این مورد تامین شود.
رئیس امور شورای اقتصاد سازمان مدیریت در ادامه گفت: ساختار اقتصادی کشور باید بر اساس تحلیل و بررسی ساماندهی شود، سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب، مبتنی بر شناخت تجارب گذشته در عرصه های مدیریت کلان کشور از جمله قطع وابستگی به درآمدهای نفتی کشوراست،
او ادامه داد: یک از برنامه های ما افزایش بهره وری دستگاه های مختلف در همه عرصه هاست، دستگاه های مختلفی دولتی در حال حاضر از بهره وری های مناسبی بهره نمی برد، از جمله در صنعت آب و برق، انرژی و غیره این بهره وری ها مناسب نیستند و می توانند به آسانی اقتصاد کشور را با چالشی جدی روبرو کنند.
او افزود: ما برای اجرایی کردن اهداف اقتصاد مقاومتی باید زوایای مختلف آن را شناسایی کنیم از جمله برای هر قسمت اهداف، پیشنیازها و پروژه های مورد باید به خوبی بررسی شوند تا تاثیرشان را به خوبی نشان دهند.
او ادامه داد: ساختارها در کوتاه مدت تغییر نمی کند بلکه پروسه ای زمان بر است، برای رشد اقتصادی باید موانع برداشته شود و دولت نیز نهایت حمایت خود را از تولید کننده به عمل آورد و عملا آن بروکراسی اداری حذف شود؛ اگر فضای کسب و کار آماده شود، تولید آسان می شود که برای رسیدن به این مرحله، در درجه اول باید رانت ها در سطوح مختلف شناسایی و حذف شوند .
خالصی تصریح کرد: یکی از برنامه های ما جلوگیری از فساد و شفافیت در اقتصاد است، ما برای نیل به این هدف به دنبال توسعه خدمات الکترونیکی دولتی هستیم چرا که می تواند فساد اقتصادی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.
او تاکید کرد: ما از سال 71 طرحی در زمینه نظام مالیاتی داشتیم که در آن سالها عملیاتی نشد اما در حال حاضر استقرار نظام جامع مالیاتی در دستور کار است تا جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود، ما به دنبال عملیاتی کردن الزامات اقتصاد مقاومتی هستیم وشروع آن از اصلاح ساختار دستگاه های دولتی آغاز کرده ایم.
حسین راغفر دیگر مهمان برنامه با اشاره به سهم اندک کشاورزی در اقتصاد کشور تاکید کرد: کشاورزی تنها 17 درصد از سهم اقتصاد کشور ما را به خود اختصاص داده است که نشان دهنده عدم سرمایه گذاری در این عرصه است، بخش غیر مولد بر روی درآمدهای غیر نفتی استوار است بنابراین تا شناخت ما از اقتصاد کامل نشود نمی توانیم ناهنجاری اقتصادی را اصلاح کنیم،
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: تا کنون دولت راه حل اقتصادی مناسبی برای رهایی از رکود ارائه نکرده است، مهمترین مسئله در اقتصاد کشور رفع بیکاری است اما همه مشکل این نیست، اینکه ما رشد اقتصادی را هدف گرفته ایم نمی تواند به تنهایی راه گشا باشد و مشکلات اقتصادی کشور را رفع و رجوع کند.
او ادامه داد: همه مشکلات اقتصادی کشور متوجه دولت نیست بلکه همه دولتهای پیشین در این زمینه مسئولند، مشکل اصلی در اقتصاد کشور ما، مسئله فساد اقتصادی است، دولت قدرت کافی برای برخورد با آن را ندارد از جمله ما در نظام بانکی کشور شاهد فساد گسترده بانکها هستیم موضوعی که حتی در رئوس مورد بحث دولت، اصلا به آن اشاره ای نشده است.
او افزود: در آمریکا 13 درصد از درآمدهای مالیاتی مربوط به زمین است؛ موضوعی که در کشور ما وجود خارجی ندارد؛ تورم موجود در این زمینه در کشور ما 16 هزار میلیارد تومان بوده که بانکها و دلالان این سود را برای خود مصادره کردند و عملا سر دولت بی کلاه مانده است.
راغفر ادامه داد: بیشترین توجه دولت در بخش خدمات و بخش غیر مولد است، بخشی که نمی تواند تاثیری در اقتصاد کشور داشته باشد؛ حجم بالای خودروهای وارداتی به کشور در کنار مونتاژهای داخلی، هیچ کدام کمکی به تولید مولد در بخش صنعت نکرده بلکه بازار واردات را برای خروج بیشتر ارز گرمتر کرده است، این در حالیست که تولید کننده داخلی انگیره لازم برای حضور در بازار و صنعت را ندارد زیرا توجه دولت در بخش خدمات است در نتیجه سرمایه گذار ترجیه می دهد بجای کار و تولید؛ پولش را در بانکهایی با سود بیش از 20 درصد بگذارد تا بدون کار و زحمت و ریسکی در کنار عدم پرداخت مالیات، به سود بالایی بدست آورد.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش