سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیتر امشب/ تاکید امام بر سیاست ورزی در چارچوب قانون اساسی

823 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

محمدحسین صفارهرندی در پاسخ به این سوال که چرا حضرت امام (ره) به وجود دو جریان و جناح عمده سیاسی تاکید داشت و برای آن شرط گذاشتند گفت: برای امام (ره) وجود نحله و گرایش های گوناگون امری پذیرفتنی بود و معتقد بودند که این طبیعی است اما وقتی ایشان سیاست ورزی را تعریف کردند، سیاست ورزی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی مطرح بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدحسین صفارهرندی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر که به بازخوانی اندیشه های امام خمینی (ره) اختصاص داشت در پاسخ به این سوال که چرا حضرت امام (ره) به وجود دو جریان و جناح عمده سیاسی تاکید داشت و تایید کردند و برای آن شرط گذاشتند افزود: برای امام (ره) وجود نحله و گرایش های گوناگون امری پذیرفتنی بود و معتقد بودند که این طبیعی است اما وقتی ایشان سیاست ورزی را تعریف کردند، سیاست ورزی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی مطرح بود.
وی گفت: وقتی این چارچوب حاکم باشد طبیعی است که قیودی بر آن قرار گیرد و شرطی که مطرح بود سیاست ورزی در درون نظام بود حال آنکه اگر کسی می خواست سیاست ورزی بیرون از نظام داشته باشد آنوقت نباید انتظار داشته باشد که از امتیاز های فعالیت های مشروع سیاسی بهره مند شود مثلا کسی که در رقابت های انتخاباتی بخواهد شرکت کند در حالی که نظام را قبول نداشته باشد.
کارشناس مسائل سیاسی افزود:‌ البته این فقط مربوط به ما نیست و در همه جای عالم اگر چارچوب های اصلی را نپذیرند از امتیاز بازی در میدان فعالیت مشروع برخوردار نخواهند بود.
صفار هرندی گفت: چیزی که در سال های اخیر بعضاً شاهد بودیم و جای نگرانی دارد همین خروج از دایره سیاست ورزی مشروع است یعنی برخی سیاست پیشگان ما تصور می کردند که اگر از امتیاز همراهی عناصر بیرون انقلاب برخوردار باشند زورشان بیشتر می شود و اگر چنین خواسته ای داشته باشند سیاست ورزی رسمی قانونی شان زیر سوال خواهد رفت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر قانون و قانون گرایی در دیدگاه حضرت امام (ره) افزود: اهمیت قانون برای امام آنچنان بود که همان ماه های ابتدای پیروزی تاکید داشتند که باید مملکت قانون اساسی داشته باشد و البته در خلال دوره 10 ساله زعامتشان هر کجا تخطی از قانون مشاهده می کردند یادآور می شدند که موضوع بنی صدر مصداق این موضوع است.
صفار هرندی گفت: تاکید های حضرت امام بر قانون گرایی به مثابه یک وسیله ای برای به خط بودن همه در چارچوب یک نظام مشخص است .
این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سوال که راهبرد حضرت امام در مقابل آمریکا راهبرد استقامت بوده اما برخی می گویند این راهبرد بنا به شرایط زمانی خاص انتخاب شده است افزود: باید آنهایی که این را می گویند دلیلی بیاورند یعنی آن زمان چیزهایی بوده که اگر امروز نباشد ممکن است بگوییم ماجرا فرق کرده است مثلا آمریکا در آن زمان آمریکای قلدر ،‌ زیاده طلب و اهل تسلط بر ملت ها بوده و الان یعنی عوض شده است؟
وی گفت: همین الان که با ما وارد مذاکره شده اند به صراحت اهانت می کنند و مصوبات کنگره آمریکا در جهت برگردادند تحریم ها و اعلام تحریم های جدید است و ما وقتی آمریکا را در این شرایط می بینیم چرا باید تصور کنیم که عوض شده است شاید ما عوض شده ایم.
صفار هرندی به آزادی در دیدگاه حضرت امام نیز اشاره کرد و افزود: باید آزادی را تعریف کرد آیا آزادی رهایی از هر قیدی است؟
وی گفت: حد و حدود آزادی در قانون آمده است و چنانچه کسی بخواهد فراتر از آن عمل کند به او اجازه داده نخواهد شد .
این کارشناس سیاسی درباره این سوال که حضرت امام در یکی از اظهاراتشان اشاره ای کرده بودند که اختیارات ولایت فقیه در قانون اساسی کافی نیست، ابتدا به جایگاه اعتقادی ولایت فقیه اشاره کرد و افزود: آنچه در قانون برای اختیارات ولایت فقیه نوشته شده است کف آن است .
صفار هرندی گفت:‌در همه جای دنیا حکومت ها در جاهایی اختیارات مطلقه دارند و شاید برخی ها بگویند که ولایت مطلقه اختراع ما است در حالی که موارد زیادی در دنیا است که نشان می دهد بسیاری از کشور ها در بخش هایی قدرت های مطلقه و اختیار تامه دارند که بعضی جاها به ظهور و بروز می رسد همچون انحلال مجلس نمایندگان و یا وتو مصوبات کنگره آمریکا توسط رئیس جمهور آن.
این کارشناس سیاسی درباره اینکه احترامی که حضرت امام به پا برهنه ها و کوخ نشینان می گذاشت آیا امروز در رفتار مسئولان دیده می شود یا خیر افزود: امام وقتی از مردم سخن می گفتند معتقد بودند که همین مردم محروم کوچه و بازار بودند که جنگ را اداره کردند، سختی ها و مشکلات کشور را به دوش کشیدند.
صفار هرندی گفت:‌ نمی توان کسی پایبند به اشرافی گری باشد اما به خلق الله هم خدمت کند .
وی با بیان اینکه کسانی بودند که دور شدن از مسیر ساده زیستی را تئوریزه کردند و می گفتند که این مربوط به شرایطی بود که قبل تر داشتیم و حالا که مثلا جنگ تمام شده و شرایط عوض شده است باید مرفه بود افزود: البته این عده فکر می کردند به این ترتیب در محیط اقتصادی رونق ایجاد می کنند اما وقتی به تجربه برخی کشور ها رجوع می کنیم می بینیم بالعکس این رفتار است مثلا وقتی ژاپن از جنگ خارج شد به جای 8 ساعت کار 12 ساعت کار کردند و از منافع شخصی خود برای رفاه عمومی گذشتند.
این کارشناس سیاسی گفت: عده ای از مسئولان در وادی ریخت و پاش افتادند به طوری که رهبر معظم انقلاب چند بار در خصوص ثروت های باد آورده و نوع زندگی های اشرافی هشدار دادند.
محمدحسین صفار هرندی با بیان اینکه پیش بینی های حضرت امام (ره) مبتی بر یک حکمت و نگاه عمیق به تاریخ بود افزود: ایشان دشمن را خوب می شناخت و می دانست در خیلی از اقداماتی که می توانسته انجام دهد اقدام کرده اما ناکام مانده است. برای نمونه می توان به اقدامات تروریستی ضد مردم و مقامات ارشد کشورمان در دهه اول انقلاب اشاره کرد.
وی گفت:‌ تحمیل جنگ و محاصره اقتصادی از دیگر اقدامات آمریکا ضد ملت ایران بود اما ما ازهمه این موارد عبور کردیم لذا مقامات این کشور به جایی می رسند که باید ترفندهای دیگری را به کار بندند و عملیات روانی را برای متزلزل کردن ایمان مردم در دستور کارشان قرار دهند.
صفار هرندی بابیان اینکه تحقق پیش بینی های امام از اوایل دهه 70 است افزود: اکثر کسانی که در دهه 60 با ما جنگیدند در نشست هایشان اعتراف کردند که مبارزه مسلحانه با ایران بی فایده است وباید از طریق فرهنگی با کشورمان مبارزه کنند.
این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هشداری که امام درباره دام آمریکا برای ایجاد انحراف در نظام دادند با بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره توطئه، نفوذ مشابهت دارد گفت: بحث نفوذ یک موضوع قدیمی است که اما اشکال نفوذ متفاوت بروز می کند زیرا دشمن از ابتدای انقلاب عملیات نفوذ در کشور را آغاز کرد اما باید دید در دهه 90 هم دوباره فردی را برای ترور شخصیت های ما می فرستد یا یک نفوذ موثری وجود دارد که نگاه مردم و مسئولان را از درون مانند موریانه بخورد و یک محتوای متفاوت از محتوای اولیه ی انقلاب ایجاد کند.
وی با ابراز تاسف از اینکه هم اکنون این نفوذ در حال فعالیت است افزود: کنار مسئولان و مقامات کشور افرادی قرار دارند که معتقدند انقلابی بودن برای ما ضرر دارد و در حال ترویج این ایده در بخش های مختلف کشور به ویژه در حوزه های مشورتی تصمیم ساز هستند که اگر گسترش یابد خطرناک تر می شود.
صفار هرندی درباره جایگاه مصلحت اندیشی امام گفت:‌ در زمان حضرت امام، ایشان بر حسب ضرورت شورایی را به نام مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل دادند که اگر چیز بدی بود ایشان بانی آن نمی شدند پس مصلحت بخشی از حقیقت است اما نباید به گونه ای باشد که هرگاه کم می آوریم به مصلحت کاری را انجام دهیم.
این کارشناس سیاسی درباره اینکه چرا افکار عمومی و حتی برخی مسئولان با وصیت نامه امام آشنا نیستند افزود: ممکن است برخی از اهمیت وصیت نامه عبادی سیاسی حضرت امام غافل هستند و مطالعه آن را با خود مرتبط نمی دانند این در حالی است که با توجه به مسیر سختی که پیش رو داریم ضروری است به وصیت نامه امام مراجعه کنیم و مقام معظم رهبری هم مکرر به مطالعه وصیت نامه حضرت امام تاکید کردند.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش