سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیتر امشب - بررسی مسائل و مشکلات نظام بانکی

1,130 بازدید8 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

بانک مرکزی در یک سال گذشته موفق شده است تورم 40 درصدی کشور را به 13 درصد کاهش دهد. در همین حال بانک مرکزی این روزها در حال ساماندهی موسسه ورشکسته ثامن الحجج است تا مطالبات مردم را بازگرداند. ولی الله سیف در برنامه تیترامشب مسائل و مشکلات نظام بانکی را بررسی کرد.
ولی الله سیف با اشاره به جلسه مشترک صبح امروز با اسحاق جهانگیری و مدیران ارشد بانک مرکزی و درخواست معاون اول رئیس جمهور برای یکسان سازی نرخ ارز گفت: یکی از مسائلی که در ثبات اقتصادی کشور نقش دارد، یکسان سازی نرخ ارز است که این مساله در دامنه ۶ ماهه عملیاتی می‌شود. یکسان سازی نرخ ارز نقش زیادی در ثبات اقتصادی کشور دارد و امیدواریم به این هدف دست یابیم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود بانکی یکی از دغدغه های اصلی بانک مرکزی است خاطرنشان کرد: نرخ سود بانکی دستاورد مثبتی برای بانک مرکزی حاصل کرد، زیرا با ورود این بانک به بازار بین بانکی این نرخ به ۱۹ تا 18.5 درصد کاهش یافته است بنابراین نرخ سود بانکی نیز با توجه به بازار بین بانکی به سمت پایین حرکت خواهد کرد.
سیف با بیان اینکه دولت یازدهم با بهره گیری از انضباط، نرخ تورم را از ۴۰ درصد به حدود ۱۳ درصد کاهش داده است، گفت: این روند تا دستیابی به نرخ تورم تک رقمی ادامه خواهد یافت.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی باید همپایه نرخ تورم تغییر کند، گفت: این رقم می تواند یک تا دو درصد بالاتر از نرخ تورم باشد و بانک مرکزی برای دستیابی به این هدف از ابزارهای مختلف استفاده می کند.
سیف افزود: البته پیشنهاداتی در خصوص تصویب مصوبه ای توسط شورای پول و اعتبار و اعلام نرخ دستوری در زمینه نرخ سود دریافت شده اما تجربه سال های گذشته نشان می دهد این شیوه دارای هزینه است و امیدواریم با توجه به تغییرات نرخ سود بازار بین بانکی به دامنه مورد نظر دست یابیم.
رئیس کل بانک مرکزی پیگیری و حل و فصل وضعیت موسسات بدون مجوز را از دیگر دغدغه های بانک مرکزی عنوان کرد و افزود: البته در این زمینه به نتایج مثبتی دست یافتیم و این امر با همکاری های سایر دستگاه ها به نتیجه رسید و امیدواریم به شرایطی برسیم که موسسه غیرمجاز امکان فعالیت نداشته باشد.
سیف در ادامه افزود: تنگنای نظام بانکی کشور و انباشت دارایی های منجمد یکی از مشکلات نظام بانکی است زیرا در فضای پس از برجام باید بانک ها را با استانداردهای موجود هماهنگ کنیم، زیرا در حالی که نرخ کفایت سرمایه در بانک های دنیا حدود ۱۲ درصد است میانگین آن در بانک های کشور 5 درصد است. بنابراین باید این امر در الویت ویژه قرار گیرد.
او درباره حجم مطالبات معوق بانک نیز گفت: این رقم حدود ۹۰۰ هزار میلیارد ریال است که ۴۳ درصد ذخیره و مابقی قفل شده، ضمن اینکه صد هزار میلیارد تومان بدهی دولت به نظام بانکی است و بنابراین بخشی از دارایی ها منجمد شده است.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه نرخ فعلی سود تسهیلات بانکی قابل قبول نیست و فاصله زیادی با نرخ تورم دارد، تصریح کرد: جهت گیری بانک مرکزی این است که نرخ سود بانکی را به نرخ تورم نزدیک کند.
او با رد هرگونه نرخ بهره مرکب در نظام بانکی کشور تاکید کرد: ما در کشور بهره مرکب نداریم و اگر کسی با چنین بهره بانکی روبرو است می تواند شکایت کند و مطمئن باشد مطالباتش وصول خواهد شد.
سیف در پاسخ به این سوال که چرا مردم برای دریافت وام مجبور هستند انواع ضمانت نامه ها را ارائه کنند اما برخی از موسسات اعتباری یک شبه باز می شوند و سپرده های مردم را جذب می کنند و ناگهان ناپدید می شوند؛ گفت: این سوالیست که ما هم نتوانستیم به آن پاسخ روشنی دهیم زیرا وظیفه بانک مرکزی نظارت بر موسسات و بانک هایی است که مجوز دارند این در حالیست که مجوز بسیاری از این موسسات را بانک مرکزی صادر نکرده و ما هم در قبال آنها مسئولیتی نداریم.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش