سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیتر امشب - شیوع خانمان برانداز قلیان در بین جوانان

1,393 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

وزیربهداشت امروز مصرف سیگار و قلیان را در کشور مصیبت خواند و تاکید کرد: 90 درصد سرطان های ریه به خاطر مصرف سیگار است و بار هزینه های میلیاردی آن بر دوش تمام ایرانی ها است، ما اگر مصرف را رها کنیم تا چند سال آینده به بالاترین رتبه مصرف مواد دخانی در جهان می رسیم.
اقایان خسرو صادق نیت دبیر کشوری ستاد کنترل دخانیات و محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران با حضور دربرنامه تیتر امشب، در خصوص، کنترل و مبارزه با دخانیات از حرف تا عمل ، به بحث پرداختند.
مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران در این برنامه گفت: کمتر از 3 درصد خانمها به مصرف سیگار اعتیاد دارند در حالیکه 21 درصد آقایان سیگاری هستند؛ و متوسط مصرف سیگار در کل جامعه 12 درصد هموطنان است.
دکتر مسجدی با اشاره به رشد سریع و بسیار بالای مصرف قلیان افزود: 25 درصد خانمها به مصرف قلیان عادت دارند که بسیار نگران کننده است.
وی افزود: 80 درصد توتون ها و تنباکوهای معسل و میوه ای، مواد غیر بهداشتی و غیر قابل استفاده است.
دکتر مسجدی تاکید کرد: سن 13 تا 15 سال سن خطر و ابتلا به کشیدن سیگار و قلیان است. این سن بسیار حساس است و درصورتیکه آموزش های لازم در این سن داده شود، احتمال اعتیاد کاهش می یابد.
صادق نیت دبیر کشوری ستاد کنترل دخانیات گفت: رشد مصرف دخانیات در بین جوانان 13 تا 15 سال چند برابر شده است. وی افزود: یکی از مهمترین دلایل اعتیاد به دخانیات ساده بودن دسترسی به سیگار و قلیان است.
وی افزود: یکی از معضلات در این زمینه ساماندهی عرضه دخانیات است. متاسفانه عرضه دخانیات بدون ضابطه در کشور انجام می شود و دکه های مطبوعاتی تبدیل به فروشگاههای عرضه انواع سیگار شده اند.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه علی‌رغم باور عمومی مبنی بر بی‌ضرر بودن تنباکوهای معطر، در بررسی تنباکوهای عرضه شده و معسل مشخص شد، این تنباکوها می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان خون را در ٣ تا ٥ سال افزایش دهد.
وی تاکید کرد: از طرفی در برخی مراکز عرضه قلیان به ویژه مراکز غیرمجاز دیده شده در زمان سرو قلیان ترکیبات روانگردان به تنباکو اضافه می‌کنند.
رئیس اداره سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تصریح کرد: در دکه‌های مطبوعاتی نیز فروش سیگار را داریم به صورت نخ‌فروشی و انواع مارک‌های فریبنده وجود دارد.
مسجدی گفت: استان بوشهر، استان های شمالی و در استان تهران، میزان مصرف دخانیات از متوسط کشور بالاتر است.
دکتر صادق نیت تصریح کرد: نگرانی مهم ما این است که مصرف قلیان در نوجوانان، جوانان و دختران افزایش یافته است و این نگرانی زمانی تشدید می‌شود که می‌بینیم قلیان در خانواده و در کنار کودکان مصرف می‌شود. از طرفی ٩٠ درصد افراد قلیانی و سیگاری در سنین زیر ١٨ سال با این مواد مواجهه داشته‌اند.
مسجدی گفت: روزی 10 میلیارد تومان در کشور سیگار مصرف می شود، این در حالیست که 20 میلیارد تومان روزانه برای درمان مشکلات ناشی از دخانیات از جمله سرطان هزینه می شود.
وی افزود: 65 هزار نفر سالانه در کشور به دلیل مصرف دخانیات از بین می روند و متاسفانه 10 درصد این افراد سیگاری نیستند.
صادق نیت در ادامه برنامه تیتر امشب تاکید کرد: دکه های روزنامه فروشی به هیچ وجه حق فروش سیگار و مواد دخانی را ندارند. دکه های روزنامه فروشی حداکثر ظرف مدت دو تا سه ماه آینده ساماندهی خواهند شد.
وی افزود: امیدواریم تا پایان سال دکه های روزنامه فروشی از چرخه فروش سیگار خارج شوند.
دکتر صادق نیت تصریح کرد: خوشبختانه از سال گذشته مجوز جدیدی برای قهوه خانه و جایی برای عرضه قلیان نداشتیم. اما مشکل اصلی مکان هایی هستند مثل رستوران یا کافی شاپ که مجوز فعالیت اصلی را ندارند اقدام به عرضه قلیان می کنند.
وی افزود: ممنوعیت استفاده توتون از اسانس و طعم با ملزم کردن وزارت صنایع از اول مهر 95 انجام خواهد شد. همچنین ممنوعیت واردات سیگارهای الکترونیک تذکر برای اجرای قانون در صدا و سیما و نمایش تصاویر گمراه‌کننده روی بسته‌های تنباکو را که با تصاویر میوه بوده را داشته‌ایم همچنین در مطالعه 100 فیلم سینمایی میزان نمایش مصرف مواد دخانی 10 برابر و در زنان تا 20 برابر افزایش یافته است.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش