سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیتر امشب - تکلیف لایحه برنامه ششم در مجلس

901 بازدید8 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

تیترامشب - ادعای جدید دولت درباره الزامی نبودن تصویب لایحه برنامه توسعه توسط مجلس
شقاقی نماینده دولت در برنامه تیتر امشب گفت: هیچ اصلی در قانون اساسی اشاره ندارد که دولت لایحه برنامه را به تصویب مجلس برساند. اما مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم در پاسخ به او تاکید کرد: خیلی چیزها در قانون اساسی نیامده است اما شورای نگهبان بر اجرای آن تاکید کرده است، و دولت موظف است برنامه را برای تصویب به مجلس بدهد.
در حالی که دولت معتقد است بر اساس قانون اساسی، برای ارائه لایحه برنامه توسعه با هدف تصویب در مجلس ملزم نیست، مجلسی ها معتقدند بر اساس نظر شورای نگهبان برنامه باید به مجلس تقدیم و به تصویب نمایندگان خانه ملت برسد.
بنابر این گزارش، دولت معتقد است برنامه ششم توسعه را تحت عنوان احکام دائمی به مجلس ارائه کرده، و نیازی به ارائه برنامه جامع برای تصویب مجلس نیست، مجلسی ها معتقدند که احکام دائمی از صراحت لازم برای تصویب بودجه 95 و حتی نظارت بر عملکرد دولت برخوردار نیست.

دولت با فاصله زمانی 2 هفته طرحی را به مجلس داده است که به عقیده مجلسی ها برنامه نیست بلکه احکام است، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس و وحید شقاقی نماینده دولت این موضوع را در برنامه تیترامشب بررسی کردند.
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس با بیان اینکه لایحه برنامه ششم برنامه نیست گفت: آنچه ارائه شده احکامی برای مقدمه‌ برنامه است؛ براساس ضوابط و مقررات دولت مکلف بود لایحه برنامه ششم توسعه را یک و نیم سال قبل از پایان زمان برنامه پنجم ارائه کند، که در این امر بیش از یک سال تأخیر داشته است و عملاً دست مجلس را برای اینکه می‌توانست در بازه زمانی مشخص مهم‌ترین سند اقتصاد بلندمدت کشور را تصویب کند، بست.
پورابراهیمی در ادامه اظهار کرد: براساس ضوابط و مقررات داخلی مجلس از زمان ارائه لایحه بودجه به مجلس، نمایندگان 10 روز فرصت دارند که پیشنهادهای خود را ارائه دهند و بعد از جمع‌آوری نظرات، لایحه در کمیسیون تخصصی و بعد از آن در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

او در ادمه یادآور شد: در بهترین شرایط تصویب لایحه بودجه 95 به سال آینده موکول می‌شود که اگر تلاش کنیم، می‌توانیم تا پایان سال بررسی لایحه بودجه را در کمیسیون تلفیق نهایی کنیم و بعد از آن لایحه بودجه به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود که در صحن هم تصویب لایحه یک ماه زمان می‌برد.
پورابراهیمی گفت: به‌دلیل تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه، امکان استفاده از منابع مرتبط با بودجه برای سال 95 بدون تصویب لایحه وجود ندارد، لذا دولت مکلف است لایحه بودجه چنددوازدهمی را ارائه دهد تا مجلس تصویب کند که این تجربه برای سال‌‎های گذشته و دولت قبل هم وجود داشت که لایحه بودجه را در سال مربوطه تصویب کردیم که دولت یازدهم هم باید به همین شکل عمل کند.
این نماینده مردم در خانه ملت در خصوص اینکه لایحه بودجه براساس کدام برنامه تصویب می‌شود، پاسخ داد: با توجه به اینکه برنامه ششم نداریم، قاعدتاً لایحه بودجه براساس برنامه پنجم تصویب می‌شود، زیرا برنامه ششمی به مجلس ارائه نشده است.
پورابراهیمی با بیان اینکه لایحه‌ای که دولت به مجلس داده، برنامه نیست، گفت: برخی از کمیسیون‌ها مانند کمیسیون اقتصادی کلیات لایحه برنامه ششم را رد کردند و متنی هم که دولت ارائه کرده، احکامی است که نیاز به برنامه دارد.
او تصریح کرد: دولت در متن پیشنهادی خود، عملاً اعتراف کرده که برنامه را در دولت می‌خواهد بنویسد و این مغایر و مخالف صریح تنظیم برنامه‌های پنج‌ساله است که مطرح می‌شود، لذا عملاً برنامه‌ای وجود ندارد که براساس آن بودجه نوشته شود و فقط اسم چیزی که ارائه شده، برنامه است.
پورابراهیمی در پاسخ به این سؤال که دولت لوایح برنامه و بودجه را براساس اقتصاد مقاومتی تدوین کرده است یا نه، اظهار داشت: لایحه برنامه ششم، براساس اقتصاد مقاومتی نوشته نشده است و در لایحه بودجه‌‎ در برخی موارد مانند کاهش سهم نفت اقتصاد مقاومتی رعایت شده است و در برخی هم نه.

وحید شقاقی نماینده دولت درباره برنامه ششم توسعه ای که دولت به مجلس ارائه کرده است گفت: برنامه ششم توسعه در قالب علم برنامه‌­ریزی و براساس سرفصل­‌های مشتمل بر اهداف، راهبردها، چالش‌ها، سیاست‌ها و الزامات اساسی و مطابق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه تدوین شده و به تصویب هیات وزیران رسیده است؛ بنابراین قالب برنامه ­ششم توسعه در مقایسه با برنامه‌های توسعه قبلی کاملا از منطق روز علم برنامه‌ریزی تبعیت می­‌کند.
او در ادامه افزود: دولت یازدهم معتقد است برای تحقق این برنامه نیازمند تعدادی احکام قانونی است که اخیرا به مجلس تقدیم کرده است. در ضمن برخی احکام قانونی مورد نیاز نیز در سنوات گذشته و در قالب لوایح مختلف نظیر لایحه خروج از رکود برای تصویب به مجلس ارائه شده بود و بخشی نیز به صورت احکام دائمی برنامه به مجلس تقدیم شده است؛ نظر دولت یازدهم این است که مجلس وظیفه تصویب قوانین را دارد و دولت نیز برای اجرای برنامه و راهبردها و سیاست‌های خود، احکام موردنیاز را احصا و برای تصویب به مجلس ارائه کرده است.

او با اشاره به نوآوری های برنامه ششم نسبت به برنامه های پیشین خاطرنشان کرد: برنامه ششم توسعه برای نخستین بار به صورت برنامه ای حول محور رفع ابرتهدیدها، معضلات و چالش‌های اساسی پیش ­روی کشور نظیر رفع بحران آب، آلودگی هوا، مسائل زیست محیطی و ریزگردها تنظیم شده است که خود نوآوری برنامه درمقایسه با برنامه‌های پیشین قلمداد می‌شود.
او افزود:
در حالی که دولت یازدهم به این اشاره دارد که همه اجزای برنامه توسعه ششم که تدوین شده و به تصویب هیات وزیران رسیده، نیازمند منابع و اعتبارات مالی نیست و بخش عمده اجرای برنامه ششم توسعه، از طریق سیاست‌های متخذه یا مصوبات هیات وزیران قابلیت اجرایی دارد و نیازی به تبدیل شدن به ماده قانونی نیست بنابراین لزومی ندارد که آنچه در اختیارات وزیر یا هیات وزیران است به صورت لایحه برنامه و حکم قانونی به مجلس ارائه و مصوب مجلس شود زیرا در هیچ اصل قانون اساسی، دولت ملزم به ارائه برنامه توسعه برای تصویب مجلس نشده است.
او تصریح کرد: هرجا اجرای برنامه نیازمند حکم قانونی باشد یا نیازمند بار مالی و اعتبارات باشد، دولت باید در قالب احکام برنامه به مجلس تقدیم کند که دولت یازدهم همین مسیر را طی کرده و هرکجا برای اجرای برنامه ششم توسعه نیازمند اعتبارات و بار مالی و منابع بوده، حکم متناسب را تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم نموده است.

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمسیون تلفیق برنامه ششم دیگر مهمان برنامه، با اشاره به اهمیت برنامه ششم توسعه که باید از سوی دولت به مجلس ارائه شود اظهار کرد: اداره کشور به برنامه نیاز دارد و نمی توان با احکام کلی برنامه ریزی کرد؛ این احکام قابل نظارت نیستند زیرا شاخصی برای آن وجود ندارد.
او با انتقاد از دولت یازدهم درباره نوآوری های صورت گرفته در تنظیم برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: اگرچه دولتمردان این رویکرد را نوآوری می دانند اما این نوآوری مثبت نیست و بدعت محسوب می شود.
او یادآور شد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودجه های سالانه را باید براساس قانون برنامه های توسعه از جمله برنامه ششم، بررسی و تصویب کنند و با احکام کلی نمی توان به وظایف نمایندگی در بررسی و تصویب بودجه و بررسی عملکردها پرداخت.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش