سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیترامشب - تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی دولت همچنان دور از دسترس

983 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

با گذشت دو ماه از وعده دولت برای ارائه تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی به بخش صنعت، همچنان ۷۵۰۰ واحد تولید در صف دریافت این تسهیلات هستند، موضوعی که رئیس خانه اقتصاد ایران با قاطعیت اظهار کرد که تا پایان سال، رنگ این تسهیلات دولتی را به خود نمی بینیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، دولت قرار است به واحدهای تولیدی کوچک، تسهیلاتی معادل 16 هزار میلیارد تومان ارائه دهد؛ ابراهیم جمیلی با اشاره به عدم دریافت این تسهیلات توسط واحدهای تولید از بانکها در برنامه تیترامشب گفت: هنوز بسیاری از کسانی که در صف دریافت تسهیلات بوده اند، دریافتی از بانکها نداشته اند؛ این درحالیست که رکود موجود در امر تولید به دلیل کمبود نقدینگی است، در حال حاضر 800 هزار میلیارد تومان به عنوان سپرده در بانکها ذخیره شده است چه دلیلی برای انجام این کار است؟ تنها دلیل آن این است که بانکها خود را بنگاه اقتصادی می دانند و تا زمانی که آنها خود را بنگاه بدانند طبیعی است که جایی برای بخش خصوصی و واحدهای تولید باقی نمی گذارند، بانکها تنها به دنبال افزایش هزینه پول هستند و وامهایی با سود 27 تا 36 درصد ارائه می دهند حال این سوال مطرح است که نظارت بانک مرکزی کجاست و چرا این سودها را دریافت می کنند؛ زمانی که بانکها می گویند سود وام 18 درصد است یعنی قفلی به پای تولید کنندگان زده اند، زیرا دریافت این وامها بسیار زمان بر است و عملا کمکی هم به تولید کنندگان نمی کند.
رئیس خانه اقتصاد ایران در ادامه گفت: مبلغ 16 هزار میلیارد تومان رقم کم و ناچیزی است و برای رهایی از این رکود به مبالغ بسیار بالاتری نیازمندیم، از سوی دیگر زمان دریافت این تسهیلات نیز مهم است زیرا واحدهای تولیدی کوچک هم اکنون به این منابع نیازمندند این درحالیست که اگر همین مبالغ 5 ماه دیرتر اعطا شود از آن واحد چیزی باقی نمی ماند تا بتواند از آن تسهیلات استفاده کنند؛ از سوی دیگر فعالیت بانکها نیز مبهم است و نیازمند شفاف سازی در عملکردشان هستند.
او تصریح کرد: به نظر می رسد نظارت بانک مرکزی بسیار ضعیف است، بانکها باید اعلام کنند که آن مقدار از پولی که آزاد شده است کجا صرف شده که قطعا اعلام نمی کنند. بانکها با کاهش نرخ سود برای سپرده ها عملا تعهدشان نسبت به سپرده ها را کاهش دادند و از این طریق کمبود نقدینگی خود را برای پرداخت سود به سپرده گذاران جبران کردند.
او افزود: ما هم دوست داریم که با نرخ های بین المللی کار کنیم زیرا تنها در این شرایط است که می توانیم با کالاهای مشابه رقابت کنیم، قانونی که وضع می شود باید جامع الشرایط باشد نه اینکه بخشی اجرا و پاره ای دیگر عقیم گذاشته شود؛ من مطمنم که این تسهیلات 16 هزار میلیاردی تا پایان سال هم به واحدهای تولید اعطا نمی شود زیرا این تعهدی است که بانکها باید به آن پایبند باشند که تا به این لحظه این امر مشاهده نشده است.
دکتر فولادگر دیگر مهمان حاضر در استودیو گفت: دشواری دسترسی به تسهیلات بانکی بزرگترین مشکل تولید کنندگان است، البته بانکها تنها راه دریافت تسهیلات مالی نیستند بلکه ابزارهای جدیدی هم برای دریافت این تسهیلات وجود دارد اما از آنجایی که دریافت این مبالغ قدری دشوار است لذا تولید کنندگان برای دریافت منابع مالی به بیراهه ها می روند و عملا به بازارهای غیررسمی روی می آورند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه افزود: یکی از آسیبهای اقتصاد کشور زیادی منابع مالیست که متاسفانه سرگردان است و عملا هرجایی هست بجز در صنعت و تولید، منابع ارائه شده دولت یعنی همان 16 میلیارد تومان قطعا کافی نسیت، اگرچه این منابع نیز هنوز در اقتصاد صنعتی کشور تزریق نشده، تنها راه نجات از رکود موجود توجه به واحدهای تولیدی کوچک است.
او تاکید کرد: در 5 سال اجرای هدفمندی یارانه ها تنها 3 هزار میلیارد تومان به بخش صنعت داده شده که این به معنی عدم تعلق صحیح یارانه ها به بخش تولید است؛ نرخ سود کنونی 18 درصد در تولید عملا 25 تا 30 درصد است زیرا بانکها روشهایی را در پیش می گیرد تا به این سود برسند، روشهایی که غیرقانونی در جهت افزایش نرخ سود بانکی است.
او تصریح کرد: یکی از مشکل بزرگ ما در عملکرد بانکها این بود که درست در زمان کاهش سود سپرده های مردم، باید نرخ سود تسهیلات نیز کاهش می یافت که این اتفاق نیفتاد؛ حال با عدم رفع موانع این سودهای کاهش یافته نیز همچنان سرگردانند و عملا در مسیر صنعت هزینه نمی شود.
او ادامه داد: در سال 85 و 86 دولت پیشین در جهت ارائه تسهیلات به واحدهای کوچک بود اقدامات را آغاز کرد که بنا به اعتراف وزیر وقت بیش از 40 درصد از منابع در بخشی بجز صنعت هزینه شده بود که در عمل این میزان بیش از این حرفها بوده و دلیل اصلی آن عدم نظارت بر این مقوله بوده است.
او گفت: بانکها برای جبران معوقه هایشان شیوه خاص خود را دارد به این صورت که بانکها پول دریافتی را پای سود و جریمه می گذارد و اصل پول را حفظ می کند، به این ترتیب وام گیرنده همچنان بدهکار باقی می ماند و هیچگاه بدهی اش تصویه نمی شود.
کریمی مهمان تلفنی برنامه گفت: در دو ماهه نخست امسال نظام بانکی، 49 میلیارد تومان تسهیلات داده است که 38 درصد کل این تسهیلات به بخش صنعت، معدن و تجارت تخصیص یافته است، ما در حال حاضر به دنبال تامین بودجه 16 هزار میلیارد تومانی تسهیلات دولتی هستیم.
سخنگوی بانک مرکزی در ادامه گفت: این در حالیست که آقای نعمت زاده اعلام کرده که ارائه تسهیلات در فروردین امسال تا 25 درصد کاهش یافته ، ما آمادگی کافی برای ارائه تسهیلات به کارگروه ها را داریم، با وجود اینکه بانکها با معوقات مالی و بدهی زیادی روبرو هستند ولی در تلاشیم تا بعد از دریافت طرحها از کارگروه ها نسبت به ارائه تسهیلات اقدام کنیم، قانون رفع موانع تسهیلات بانکی ابلاغ شده است و روند اعطای تسهیلات به واحدهای تولید شروع شده اما اینکه ما بخواهیم زمان دقیق ی برای اعطای کل تسهیلات به واحدهای صنعتی را بدهیم عملا ممکن نیست؛ تقاضا برای دریافت تسهیلات بسیار بالاست اما نکته مهم این است که این 7500 واحد باید به زودی طرحهای خود را به بانک ارائه دهند تا بانکها حداکثر بعد از یک ماه شروع به اعمال نظر کنند.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش