سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیترامشب - قانون و چالش های شرکتهای دانش بنیان

998 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

امجد مدیر یکی از شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت در برنامه تیترامشب گفت: بخشهایی از قانون شرکتهای دانش بنیان اجرا نمی شود، این شرکتها دارای یک سری امتیازات در مناقصات است که هنوز اجرایی نشده است، از سوی دیگر اجرای قوانین در این صنف به صورت سلیقه ای است؛ در سطوح اجرایی منافع سازمان در الویت است؛ بخشهای حمایتهای مالیاتی از این شرکتهای دانش بنیاد عمدتا مخدوش می شود بویژه در دارایی و گمرک.
او ادامه داد: با توجه به امتیازاتی که قرار است به این شرکتها تعلق بگیرد، طبیعی است که برخی نیز به دنبال سوء استفاده از این امتیازات هستند، با مشاهده نا خالصی هایی که در این تعیین صلاحیتها به چشم می خورد مشخص می شود که این کنترلها و فیلترها بایستی هوشمندانه تر باشد تا سوء استفاده ها به حداقل برسد.
او افزود: مکانیزم های ارزیابی به دلیل ضعیف بودن موجب شده تا همه شرکتها از یک سطح استاندارد واحد روبرو نباشند و نوسانات در این عرصه بسیار نا متعادل است.
سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی دیگر مهمان برنامه گفت: ما دو نوع تسهیلات داریم، یک بلاعوض و دیگری اعطا به شرکتهای دانش بیان صنعتی، در کشور ما مورد اول وجود ندارد و همین مشکلاتی را در این حوزه موجب شده است؛ ما طرحها رابا دو خط قرمز اقتصادی بودن و فنی و دانش بنیان بودن بررسی می کنیم و این سازوکار اصلی ما برای ارزیابی طرحهاست.
وطنی دیگر مهمان برنامه گفت: هرچه شرکتهای دانش بنیان مورد حمایت قرار بگیرد عرضه نیز بیشتر می شود، این شرکتها از معافیت مالیاتی 15 ساله بهره منداند، ما قانون ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه خارجی وجود دارد از طریق گمرک جلویش گرفته می شود اما مسئله این است که این موضوع سلیقه ایست و از سوی دیگر محصولات دانش بنیان هنوز استانداردشان تعریف نشده که باید اصلاح شود و از سوی دیگر ضعف فرهنگ هم داریم زیرا مشتریان علاقمندند که کالای خارجی تهیه کنند نه داخلی.
قانون در سال 1389 تدوین شد اما سالها بعد اجرایی شد زمانی که این قانون وضع شد تنها 2 شرکت دانش بنیان داشتیم در حالی که امروز بیش از 2 هزار 400 شرکت موجود است، عمده مشکلات ما مربوط به دارو است زریا واردات آن هم زمان بر است و هم هزینه بر؛ ما بایستی به تدریج مشکلات قانونی را احصا و اصلاح شود.
او ادامه داد: ما 12 هزار متقاضی برای شرکت دانش بنیان داریم که از این تعداد 2000 شرکت تعیین صلاحیت شده اند، تشخیص این صلاحیتها کار دشواری است و برای شناسایی این شرکتها بین 45 روز تا 3 ماه زمان صرف می شود، در زمینه پزشکی ما وزارت بهداشت را داریم که ما را دراین زمینه کمک می کند.
او تصریح کرد: یک سری از شرکتها تنها ایده پردازند، برخی محصولی تولید کرده اند که باید بررسی شود چه نوآوری جدیدی دارند و دسته سوم شرکتهای صنعتی هسستند، شرکتهای نوپا بیشترین متقاضیان ما هستند و ما به این شرکتها تنها 1 سال مجوز می دهیم تا محصولشان را تجاری سازی کند.
خیرآبادی دیگر مهمان برنامه گفت: ما به دنبال شناسایی مشکلات دانش بنیان هستیم اما برخی از شرکتهای دانش بنیان دولتی هستند که بودجه دولت را تامین می کنند و همین امر مشکل ساز است؛ مثلا برخی از شرکتهای دارویی کشور با تولیداتی که داشته اند 750 میلیارد تومان برای کشور صرفه جویی داشته اند اما دولت به این موضوع توجهی ندارد و برای دولت تنها اخذ مالیات مهم است؛ صادرات و حضور در نمایشگاه های داخلی از جمله مواردی است که دولت بایستی از شرکتهای دانش بنیان داشته باشد.
این مدیر شرکت دانش بنیان در ادامه افزود: در حوزه بهداشت ما شاهد نوساناتی در صلاحیت شرکتهای دانش بنیان نیستیم زیرا در سازمان غذا و دارو فیلترهای قوی در این زمینه دارد در نتیجه همه افراد حاضر در این عرصه کننده کار هستند اما در سایر حوزه ها این موضوع کمرنگ تر است و نوسانات بیشتر به چشم می خورد.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش