سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

تیترامشب/ کارت زرد وکلای مردم به برنامه ششم توسعه

911 بازدید7 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
monazereh

monazerehکاربر monazereh

برنامه تیترامشب شبکه خبرکانال برنامه تیترامشب شبکه خبر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار با اشاره به ایرادات برنامه ششم توسعه در برنامه تیترامشب گفت: لایحه برنامه ششم توسعه در کمیته تلفیق بررسی و تصویب شد که البته ایراداتی هم داشت و بارها از سوی مجلس مورد تذکر قرار گرفت، برخی از این ایرادات بصورت شکلی بود از جمله لایحه احکام که اصلاح شد اما با این وجود کلیت طرح به لحاظ محتوایی همچنان دچار مشکل است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: الویتها و محوریتهای برنامه ششم برای ما مهم است که در لایحه قبلی لحاظ نشده بود، نزدیک به 121 طرح که در الویت ستاد اقتصاد مقاومتی مهم است در لایحه لحاظ شد که در نهایت مشکلات شکلی برنامه ششم برطرف شد، اما دو نقطه ضعف کلان همچنان وجود داد؛ از جمله الویتها که متاسفانه ساز و کارهای قانونی آن به لحاظ اجرا هنوز مشخص نشده است.

او ادامه داد: بطور مثال بحران محیط زیست به عنوان الویت برنامه ششم در کلیت برنامه لحاظ شده اما شیوه اجرایی رسیدن به این اهداف کلان مشخص نشده است، مسئله دوم بحث عدد و ارقام است که باید دستیافتنی باشد موضوعی که در برنامه ششم توسعه باید اصلاح شود، بطور مثال رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی از اهداف برنامه ششم است اما آیا واقعا می توانیم به این هدف برسیم؟ آیا ساز و کارهای آن را داریم؟ این در حالیست که میانگین نرخ رشد اقتصادی کشور در طی 40 سال گذشته تنها 4.5 درصد بوده است حال چطور ممکن است که تنها در مدت 5 سال بتوانیم به رشد 8 درصد برسیم، این امر باید اصلاح شود.

او اظهار کرد: همکاران ما در مجلس به دنبال دستیافتنی کردن این اعداد و ارقام هستند زیرا رسیدن به این هدف از طریق شیوه های غیر متعارف اقتصاد کشور را با چالشی جدی روبرو می کند و به کشور نیست.

کاتب ادامه داد: اعتبارات هزینه ای نیز بحث دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد، بطور مثال در طی سه سال گذشته اعتبارات تملکی کشورمان تنها 15 درصد بوده و هرگز بیشتر از این میزان نرسیده است، در حقیقت ما در این مدت بیشتر هزینه کرده ایم و ما تنها از اعتبارات مصرفیمان استفاده کرده ایم، بزرگترین مشکل ما بحث، بزرگی دولت است که باید در جهت کوچک سازی آن قدم برداشت موضوعی که تا به امروز محقق نشده است، اگر این امر اصلاح نشود تا 5 سال دیگر باید منتظر یک بحران بزرگ در کشور باشیم زیرا تا آن زمان دولت هرچه به دست می آورد باید صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنانش کند که منطقی نیست.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: دولت می خواهد تصدی گری را کاهش دهد اما در نهایت حجم دولت کوچک نمی شود و همچنان بزرگ است. در بخش اسناد بالادستی از جمله بیکاری و فقر، کلیت آن برای مجلس و کشور مهم است که متاسفانه در برنامه ششم توسعه ساز و کار اجرایی برای حل آن در نظر گرفته نشده، که در صورت عدم اصلاح نمی توان به اهداف فرابخشی مورد نظر اقتصاد مقاومتی دست یافت.

وکیلی نماینده تهران در مجلس و دیگر مهمان برنامه تیترامشب گفت: برنامه ششم توسعه رئیس جمهور به این صورت است که انگار می خواهد برای خود تکلیفی تعیین کند تا به آن دست یابد که صد البته قابل تحسین است؛ برنامه ای محدود و اصطلاحا جمع و جور که جزو مزیتهای این برنامه به حساب می آید اما مشکل برنامه ششم توسعه، این است که برنامه مورد بحث 5 ساله است نه یکساله! به این معنا که در برنامه مورد نظر باید کلیت کشور مورد توجه قرار بگیرد، چشم انداز این برنامه کوتاه مدت و رویکرد غالب آن اقتصادی است که خوب است اما بقیه مسائل از جمله اهداف فرهنگی، هنجارها و غیره مغفول مانده اند و عملا تنها یک ماده فرهنگی تمام ظرفیت فرهنگ کشور برای 5 سال آینده را به دوش می کشد که کافی به نظر نمی رسد.

او ادامه داد: دولت یازدهم می خواهد راه نرفته دولتهای پیشین را طی کند که با توجه به محدودیتها و رکودهای اقتصادی و رساندن رشد اقتصادی 1 درصدی به 8 درصد آن هم در 5 سال عملا ممکن نیست و بیشتر یک رویاست تا واقعیت.

او تاکید کرد: دولت پیوستهای را به عنوان سندهای الزام آور به مجلس ارائه کرده است، دولت می توانست برنامه را به مجلس بدهد و بعد مورد بازخواست قرار بگیرد، این الزامات دولت از جنس اطلاعی است و تصویبی نیست، بطور مثال دولت در بحث بازنشستگی متوجه بحران شده اما راهکاری برای برون رفت از آن ندارد، مجموعه ارائه شده نشان می دهد که دولت در برخی از موارد دستش باز بوده، در نتیجه برنامه را بسیار پرمایه به مجلس ارائه کرده و در برخی از موارد نیز تنها به مشکل اشاره کرده و راهکاری برای برون رفت از آن را مشخص نکرده است.

وکیلی افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان گفتمان غالب در ادبیات سیاسی کشور است که این لوایح با آن انطباق کامل دارد اما سوال این است که ما با این برنامه قرار است به کدامین الگو دست یابیم؟ زیست جمعی ما براساس کدام شاخصه تدوین شده است؟ متاسفانه برای این موارد هیچ پیش فرضی ارائه نشده و عملا مورد غفلت قرار گرفته است، ما باید برای حوزه فرهنگ سرانه ای تعریف می کردیم که تا الان این امر محقق نشده است.

این نماینده مردم خاطرنشان کرد: طرح ششم توسعه بسیار زیبا تدوین شده اما در برخی از موارد قابل اجرا نیست، در حقیقت بدون مفروضات صحیح، برنامه هایی مانند خصوصی سازی با رویکرد بر اصل 44 است عملا غیر قابل اجر هستند، زیرا این مفروضات باید مشخص و در ادامه تغییر کند تا دیوان سالاری در کشور کم شود، این امر تنها به اراده قوه مجریه متکی نیست بلکه تمامی قوا باید دست به دست هم دهند و البته عزم ملی نیز لازم است، به این ترتیب ساختار برنامه ششم مطلوب است اما پیش فرض هایش مطلوب نیست ارزیابی نمی شود.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش