سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

مواد غذایی تقلبی را بشناسید

300 بازدید4 سال پيش
  • 1 می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
mali2000

mali2000کاربر mali2000

mali2000کانال mali2000

ماستتان کِش می‌آید؟ شیرتان مزه آب می‌دهد؟ عسل چطور، مزه شکر می‌دهد؟ از رب گوجه فرنگی بگویید؟ بی‌رنگ و بوست؟ نانی که می‌خرید خمیری است؟ آبلیمو بوی تند می‌دهد؟ برای همه ما پیش آمده که یکی از صدها مواد غذایی بازار را خریده باشیم، اما رنگ و مزه‌اش واقعی نباشد.
ماجرا اما تنها به رنگ و بو ختم نمی‌شود، خیلی از این مواد غذایی بعد از مصرف، عوارض ناگواری برای مصرف کننده دارند، مثل دلپیچه، دل درد، حالت تهوع و ... به گفته متخصصان در صورت استفاده طولانی مدت می‌تواند منجر به ابتلا به سرطان شود.
جالب اینجاست که خیلی از مواد غذایی که به عنوان اصلی، در بازار و فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند، نشان استاندارد دارند، این در حالی است که گفته می‌شود بیشترین میزان جعل و تقلب نشان استاندارد، مربوط به صنایع غذایی است و در مقابل قانونی که بتواند جرایم در حوزه مواد غذایی را متوقف کند، چندان بازدارنده و قوی به شمار نمی‌روند.
تقلب‌های بازار غذایی، تکان‎دهنده است، مثل زمانی که درباره تقلب آبلیمو، روغن زیتون و عسل می‌شنویم و وقتی مشخص می‌شود یک سودجو از کندویی که تنها ٣ تا ١٤ کیلو عسل دارد، ٨٠ کیلوگرم عسل برداشت کرده، یا نفر دیگری ١٠ تن آبلیمو را از ٤ لیتر اسیدسولفور و گوگرد درست کرده، یا کسی که روغن‌های تقلبی را به عنوان روغن زیتون به دست مشتری داده است.
قوانین بازدارنده نیست، پیش از این یکی از مسئولان در شورای عالی استاندارد به جام جم گفته بود که یکی از ایراداتی که در قوانین استاندارد وجود دارد این است که هزینه تخلفات پایین است و برای متخلف، سوءاستفاده از شرایط، به صرفه است.

از آن طرف رئیس انجمن صنایع غذایی هم می‌گوید که نظارتی در خصوص استاندارد مواد غذایی انجام نمی‌شود و همین موضوع تقلب، شکل سازمان یافته‌ای به خود گرفته است. همه اینها در حالی است که بر اساس ماده ١١ قانون استاندارد:«هر کس مشخصات فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری را پس از تهیه، تولید یا ساخت تغییر دهد یا از ظروف و وسایل بسته‌بندی مخصوص فرآورده‌های استاندارد شده برای بسته‌بندی، عرضه و فروش فرآورده‌های خارج از استاندارد استفاده کند، یا به قصد تقلب یا به هر کیفیتی در قوطی، بسته، جعبه و لفاف محتوی فرآورده‌های مشمول استاندارد اجباری دخل و تصرف کند یا به جای جنس استاندارد شده جنس دیگری تحت همان عنوان عرضه کند یا به فروش برساند یا به قصد تقلب از برگ‌های آزمایش و تشخیص مشخصات فرآورده‌ها و همچنین پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران در غیرمورد استفاده کند یا علامت استاندارد ایران را بدون دریافت پروانه بر روی محصولات خود به کار برد، به حبس از ٦ ماه تا ٢سال و جزای نقدی از یک میلیون تا ٥٠میلیون ریال محکوم می‌شود.» در صورتیکه تقلب غذایی به مصرف‌کننده آسیب بزند، مدت معالجه بالای ٢ماه نباشد، مجازات مرتکب ٦ماه تا ٢سال حبس تعزیری و ٥٠٠ هزار تا ٢میلیون ریال جزای نقدی است، اگر مدت معالجه بالای ٢ماه باشد، مجازات یک تا ٣سال حبس تعزیری و یک میلیون تا ٢میلیون ریال جریمه نقدی است، اگر منجر به نقص عضو شود، مجازات ٣سال تا ١٠ سال حبس تعزیری و ٢میلیون تا ٥میلیون ریال جریمه نقدی است.»

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش