سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

نرگس آردی مدرس هنر سوزن دوزی

358 بازدید2 سال پيش
  • 2 می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
hamedkomahi

hamedkomahiکاربر hamedkomahi

hamedkomahiکانال hamedkomahi

همیشه کسب رتبه اول در هر جایگاهی برای خیلی از ماها شیرین و دلچسب و غرور آفرین است به خصوص اگر نام زیبای کشورمان در میان باشد. استاد نرگس آردی، بانوی کارآفرین و مدرس هنر سوزن دوزی که با تلاش و خلاقیت و مطالعات شبانه روزی توانست نام سوزن دوزی با استفاده از نقوش اصیل کاشان را برای اولین بار در سطح جهان زنده کند. این بانوی موفق و نویسنده کتاب سیر تحول قالی جوشقان کاشان از صفویه تا کنون در حال حاضر ساکن شهرستان آران و بیدگل می‌باشد.گفت وگویی با وی ترتیب داده ایم که از نگاهتان می‌گذرد:
در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید؟
نرگس آردی نزدیک به هجده سال سابقه کار در آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه می باشم. و عمده فعالیت اینجانب در عرصه هنر سوزن دوزی است.

بیشتر از هنرتان برای مردم بفرمایید؟
هنر زیبای سوزن دوزی بسیار حوزه‌های وسیعی دارد که من هنر شماره دوزی یا نقش دوزی را انتخاب کردم که با نقوش اصیل قالی‌های کاشان با ترکیب چوب، پارچه و چرم به کار گرفته می‌شود.
شنیده شده که شما اولین بانویی هستید که یک نقوش ناب اصیل کشورمان را در سطح جهان ابداع کرده اید. توضیح می‌دهید؟
کار منحصر به فردی که در شهر آران و بیدگل توسط اینجانب صورت گرفته است استفاده از نقوش فرش کاشان برای اولین بار در سطح جهان بوده است. هنر زیبای شماره دوزی در همه جای دنیا وجود دارد اما استفاده از نقوش فرش کاشان در کیف یا پارچه در جایی دیده نشده است که من در شهر آران و بیدگل به کار گرفتم.
این هنر از چه زمانی در شما نشات گرفته است؟
من از همان دوران کودکی به هنر سوزن دوزی خیلی علاقه مند بودم و همیشه سه ماه تابستان، مدارس که تعطیل می‌شد برای هنر سوزن دوزی شرکت می‌کردم و بعد به سمت و سوی دوخت‌های تزیینی برای آموزش رفتم.
شما استاد دانشگاه هم هستید و از تدریستان بگویید؟
آموزش‌ سوزن دوزی، پته دوزی، سرمه دوزی، ابریشم دوزی کاشان ، طراحی دوخت و طراحی پارچه و لباس در مدرسه، کارگاه خصوصی و دانشگاه‌ها تدریس می‌کنم.
چقدر در این عرصه کارآفرینی کرده اید؟
جای خوشحالی دارد که نقوش زیبا و اصیل را به مردمان کشورم و حتی در سطح جهان معرفی می‌کنم اما خوشحالی ام بیشتر برای این است که نزدیک به ۵۰ بانو را در منزل مشغول به کار کرده ام تا از این راه امرار معاش و تفریح سالمی داشته باشند.
رمز موفقیت استاد نرگس آردی؟
من با هر شکستی قدرتمند تر شدم و مجدد سعی و تلاش کردم و هیچ وقت جا نزدم و تسلیم نشدم و این فکر می‌کنم مهمترین رمز موفقیت من بوده است. ضمن اینکه هنر سوزن دوزی نیازمند صبوری است و من هم سعی کردم در این کار صبور باشم.
نقطه تفاوت شما با دیگر هنرمندان در یک جمله در چیست؟
سعی کرده ام مطالعات زیاد به خصوص در زمینه نقوش داشته باشم ضمن اینکه علاقه مندی و تحقیق و یادگیری از بچگی با این هنر شاید نقطه تفاوت من باشد.اما معتقدم هنوز باید در این اقیانوس هنر شناور باشم و کلی چیزها یاد بگیرم.
یک حرف دل با یک عزیز؟
جا دارد در ابتدا از خانواده ام تشکر داشته باشم و از خانم دکتر مریم سماک تشکر ویژه داشته باشم که همه جا به من لطف داشتند و پشتوانه من بوده اند و در یک جمله استاد سماک انرژی مثبت من در تمامی کارها به خصوص هنر سوزن دوزی بوده اند.
چه توصیه ای به دیگر بانوان برای یادگیری این هنر دارید؟
هنر سوزی دوزی نیاز به سرمایه زیاد اولیه ندارد توصیه من به همه بانوان عزیز این است که در حد نیاز خودشان یک هنری را یاد بگیرند تا بتوانند هم تفریح سالم و هم کسب روزی کنند.
در پایان بفرمایید مهمترین خواسته و هدف کوتاه مدت شما چیست؟
در پایان باید متذکر شوم یکی از اهداف کوتاه مدت من بالا بردن کیفیت بیشتر و صادرات به کشورهای مختلف است و جا دارد از استاد حامی کوماهی، پر رزومه ترین خبرنگار نوشتاری جهان تشکر صمیمانه داشته باشم که از هنرمندان حمایت می‌کنند.

اینستاگرام :
narges_ardi

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش