سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

حق سکونت زن

109 بازدید2 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
yarvakil

yarvakilکاربر yarvakil

yarvakilکانال yarvakil

حق سکونت زن چیست؟

وب سایت حقوقی یاروکیل به معرفی و بررسی تخصصی حق سکونت زن پرداخته تا بهترین نحو شما را از حق و حقوقتان آگاه سازد.
تعریف حق سکونت زن

پیش از آن که در مورد حق تعیین مسکن صحبت کنیم به مفهوم حق می پردازیم. در حوزه حقوق حق به مفهوم امتیاز و قدرتی است که از طرف خدا یا جامعه به انسان واگذار می شود و قادر است از این قدرت با توجه به ضروریاتی که دارد به سود خود بهره ببرد. در مقابل حق، همواره موضوعی به نام وظیفه و تکلیف جاری است.

هر شخصی باید آگاه باشد که در برابر حقوقی که برخوردار است باید حقوق دیگران را هم مورد رعایت قرار دهد. که به این موضوع تعهد اطلاق می شود. پس در هر جامعه انسانی هم حقوق است هم تکلیف و تعهد خود به دو دسته تقسیم می‌شود.

تعهداتی که مشخص نمودن آن در یک جامعه بر دوش قانون قرار دارد. مثل ریاست مرد در خانواده و دسته دوم تعهدات خصوصی می باشند که در قراردادها برای شخص حقیقی تعیین می‌شود.
شروط ضمن عقد در ازدواج

معمولاً زن و شوهر های جوان در ابتدای زندگی زناشویی راجع به محل سکونت و زندگی و همچنین مشاغل هم درگیر مشکلاتی خواهند شد که اگر با حقوق هم آشنایی داشته باشند و شرط های خود را در در قباله ازدواج مورد پیش‌بینی قرار دهند، از بروز این دسته از مسائل و مشکلات خودداری شده و پایه های روابط زوجیت استحکام بخشیده می شود.

از جمله مواردی که در بیشتر مواقع سبب اختلاف زن و شوهر ها می گردد، موضوع مسکن و محل زندگی بعد از عقد نکاح است و چنان چه زن و شوهر با هم فکری قادر نباشند به یک نتیجه واحد دست یابند قانون مدنی در این رابطه تکلیف را مشخص نموده است.
مفهوم حق سکونت

حق سکنا با شخص شوهر خواهد بود و تعیین مسکن از اثرات مدیریت مرد در خانواده محسوب می شود که قسمت اول ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی به این موضوع توجه کرده است. در این ماده چنین مقرر شده است که زن باید در خانه ای که مرد مشخص می کند سکنا گزیند.

جز این که اختیار تعیین خانه به زن واگذار شده باشد با عنایت به ماده مذکور باید چنین برداشت کرد که تعیین محل سکونت در اختیار شوهر می باشد و زن مکلف است که در خانه‌ای که شوهر تعیین میکند سکنی گزیند. اما دو طرف قادرند در زمان عقد شرط کنند که اختیار تعیین مسکن با شخص زن باشد.
محدوده حق سکونت

برای این که به این سوال پاسخ دهیم که محدوده حق سکونت چه حدی است و نیز این که آیا مرد این امکان را دارد که از این حق به نحوی استفاده کند که زن را در جایی سکونت دهد که در شأن و منزلت و جایگاه اجتماعی نیست یا خیر؟

باید به قانون مدنی در این مورد توجه داشت، در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی مقرر شده است که نفقه شامل تمام نیازهای معمول و مقتضی زن می باشد که در شان و منزلت زن است مثل مسکن و لباس و غذا و ساحل منزل و مخارج درمانی و بهداشتی و خدمتگزار به شکل عادت و یا نیاز بر اساس نقص و مرض .

با عنایت به این ماده مسکن از مصداق‌های نفقه محسوب می‌شود که در برگزیدن آن مرد باید شأن و جایگاه اجتماعی زن را مد نظر قرار دهد .با توجه به اصلی حسن معاشرت که در ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی تعیین شده است این حکمی نیست و در قانون مورد تاکید قرار گرفته است که مرد باید مسکن مناسب و در شأن و منزلت و متناسب با محل زندگی او تهیه نمایند.

بنابراین با این تعریفی که ذکر شد در شرایطی که خانه ای که مرد تهیه کرده است با جایگاه اجتماعی زن تطابق داشته باشد، سکونت در آن بر زن ضرورت دارد و در غیر این صورت چنان چه خانه‌ای که مرد انتخاب کرده است با شان و منزلت و جایگاه اجتماعی زن موافق نباشد زن قادر است تمکین نکند و در صورت عدم تمکین در این موضوع ناشزه نخواهد بود.

با توجه به ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی چنان چه زن و شوهر با هم در یک منزل حضور داشته باشد و سبب ترس و آسیب جسمی یا حیثیتی برای زن شود، او قادر است خانه جداگانه ای برای خود انتخاب کند. چنان چه زن این موارد را به اثبات برساند، دادگاه رای به بازگشت زن به خانه شوهر را نمی دهد و تا زمانی که زن در برگشتن به خانه عذر بیاورد، نفقه بر عهده شوهر است.

مقصود از ترس آن ضرری است که زن عاقلانه و منطقی از ضرر داشته باشد و ضرری که در واقع می‌توان آن را تحمل نمود.
شرط حق انتخاب مسکن به وسیله زن

بر اساس قانون زن باید در خانه ای که مرد مشخص می‌کند سکونت نماید.
https://yarvakil.com/%d8%ad%d9%82-%d8%b3%da%a9%d9%88%d9%86%d8%aa-%d8%b2%d9%86/

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش