سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

ازدواج دائم و ازدواج موقت

160 بازدید2 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
yarvakil

yarvakilکاربر yarvakil

yarvakilکانال yarvakil

ازدواج دائم و ازدواج موقت

وب سایت حقوقی یاروکیل به معرفی و بررسی تخصصی ازدواج دائم و ازدواج موقت پرداخته تا بهترین نحو شما را از حق و حقوقتان آگاه سازد.

مقدمه

دو نوع ازدواج در قانون مدنی با تبعیت از نظر فقهای شیعی به رسمیت شناخته شده است. پس انواع عقد نکاح در قانون مدنی به دو دسته نکاح دائم و نکاح موقت تقسیم می‌شود. این دو شکل ازدواج با وجود داشتن شباهت هایی و این که هر دو سبب ایجاد رابطه زوجیت از بین زن و مرد می شوند ، اما تفاوت هایی با هم دارند.
شباهت های ازدواج دائم و ازدواج موقت

1- هم در ازدواج دائم و هم در ازدواج موقت به منظور درستی و صحت و احراز عقد نکاح، رضایت و پذیرش زن و شوهر ضرورت دارد. در هر دو ازدواج زن به شوهر ایجاب می‌کند که من خودم را به شکل دائم یا برای مدت مشخص به نکاح تو در می آورم و مرد هم این عقد نکاح را می پذیرد .

2- در ازدواج صیغه عقد باید جاری گردد. اما ضرورتی در قرائت صیغه خاص عربی برقرار نیست و فقط این که الفاظ بر زبان جاری شود تا قصد قطعی دو طرف برای احراز ازدواج محرز شود کافیست. افراد لال یا اشخاصی که قدرت صحبت کردن ندارند می‌توانند با نگارش کتبی یا ایما و اشاره به شکلی که نمایانگر قصد آن ها به وقوع عقد باشد عقد نکاح را جاری کنند.

3- هم در ازدواج دائم و هم موقت زن نباید مانعی برای ازدواج داشته باشد یعنی او نباید در عده شخص دیگری باشد یا از محرم های شوهر یا کسانی که ازدواج با آن ها ممنوع است باشد.

4- در عقد موقت و عقد دائم فرقی نمی کند به منظور ازدواج دختر باکره اذن پدر دختر ضرورت دارد.

5- فرزند حاصل از ازدواج موقت درست مانند ازدواج دائمی مشروع و حلال زاده خواهد بود و به پدر و مادر تعلق دارد.

6 فرزند از پدر و مادر ارث خواهد برد و حضانت و نفقه رو هم بر عهده پدر و مادر می باشد و اگر پدر حضور نداشته باشد این تکلیف مادر است که حضانت و نفقه او را عهده دار شود.
تکالیف مرد در ازدواج دائم و ازدواج موقت

ثبت نکاح به شکل دائمی با توجه به قانون خانواده و حمایت از آن از جمله تکالیف مرد است . اگر مرد از نکاح دائمی جلوگیری کند از لحاظ قانونی ضمانت اجرا خواهد داشت و مجازات می گردد. اما این الزام در ازدواج موقت وجود ندارد و ثبت ازدواج موقت فقط در سه مورد ضرورت دارد.

نکته دیگر آن که در ازدواج و نکاح دائمی برای مرد این امکان وجود ندارد که بیشتر از چهار زن دائمی برگزیند اما در ازدواج موقت محدودیتی در این باره جاری نیست.

در ازدواج دائم چنان چه مردی سه دفعه همسرش را طلاق دهد و رجوع کند، حتماً باید محللی حضور یابد تا مرد مجدداً قادر باشد با زن پیشین خود رابطه نکاح را برقرار کند. اما این ضرورت در ازدواج موقت جاری نیست و مرد بدون محدودیت قادر است با خاتم یافتن مدت یا بذل مدت در نکاح موقت دوباره زن را به عقد موقت خود درآورد.
تفاوت ازدواج دائم و ازدواج موقت

همان طور که از نام عقد دائم و عقد موقت برمی‌آید، بر عکس عقد دائم، عقد موقت برای مدت زمان مشخص و محدودی انجام می‌شود که زن و شوهر باید در حین عقد موقت و یا صیغه این مدت زمان را تعیین کنند و همین موضوع سبب می‌شود که عقد دائم از عقد موقت متمایز گردد.
تفاوت در تعیین مدت

با توجه به ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی عقد ازدواج وقتی موقتی تلقی می شود که برای مدت محدود و مشخصی جاری شده باشد. به همین سبب یکی از موضوعات اختلاف ازدواج دائم و ازدواج موقت آن است که تعیین مدت در عقد موقت شرط لازم و ضروری می باشد و به همین سبب چنان چه هنگام انعقاد عقد موقت یا صیغه مدت تعیین نشود عقد موقت جاری نخواهد بود. اما در نکاح دائمی فرض را بر آن گرفته‌ایم که عقد به شکل دائمی و همیشگی می باشد. جز این که دو طرف قصد داشته باشند از هم جدا شوند.
https://yarvakil.com/%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d8%af%d8%a7%d8%a6%d9%85-%d9%88-%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d9%85%d9%88%d9%82%d8%aa/

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش