سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

اجازه پدر در ازدواج/اذن ولی در نکاح

129 بازدید2 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
yarvakil

yarvakilکاربر yarvakil

yarvakilکانال yarvakil

ضایت پدر در ازدواج چیست؟

وب سایت حقوقی یاروکیل به معرفی و بررسی تخصصی رضایت پدر در ازدواج پرداخته تا بهترین نحو شما را از حق و حقوقتان آگاه سازد.

همان طور که می دانیم در دوره کنونی ملاک های ازدواج با دوره‌های قبلی بسیار فرق دارد. شیوه زندگی‌ هم در سال‌های اخیر بسیار با تغییرات وسیعی مواجه شده است. همه این علت ها جمع شدند و تفاوت نظرهای بسیاری میان جوانان و پدر و مادر در مورد انتخاب همسر ایجاد شده است.

برخی اوقات پدر و مادرها از خواسته ها و انتظاراتشان گذشت می کنند و نسبت به نکاح فرزند خود رضایت می‌دهند که با شخص دلخواه خود ازدواج کنند. اما در بسیاری از موارد والدین با این موضوع سازگار نمی شوند و در هیچ شرایطی راضی به ازدواج فرزند خود با شخص دل خواهش نیستند و هر گونه واسطه گری در این مورد بی اثر است.

اگر فرزند دختری در چنین مواردی اصرار به برقراری رابطه زوجیت و انعقاد عقد ازدواج داشته باشد، باید از نظر پدر دریافت کند. البته دریافت این اذن فقط ویژه دختران است و برای مردان دریافت این اذن برای ازدواج ضرورتی ندارد.

بر اساس ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی می‌خوانیم که نکاح دختر باکره حتی اگر به سن بلوغ را رسیده باشد، منوط به دریافت اجازه پدر و جد پدری او می باشد و اگر این دو به علت موجه از اعطای اجازه دریغ کنند اجازه او ساقط شده و در این صورت دختر این امکان را دارد که مردی را که قصد دارد با او ازدواج کند را به شکل کامل معرفی نماید و شرایط نکاح و مهریه که میان آن ها جاری شده است، را بیان نموده و بعد از دریافت اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج رجوع کرده و ازدواج خود را ثبت کند.
چگونگی رضایت پدر در ازدواج

دختری که ازدواج نکرده است نیازمند اجازه پدر یا جد پدری می باشد و دفاتر اسناد رسمی این اجازه را ندارند که ازدواج دختر باکره را بدون رضایت پدر ثبت کنند. بر اساس ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی مقرر شده است نکاح دختری که هنوز شوهر نکرده است، حتی اگر به سن بلوغ رسیده باشد، منوط به اجازه پدر یا جد پدری او می باشد. این ماده به طور صریح گفته است اجازه ازدواج فقط از سوی پدر یا جد پدری قابل اتخاذ است و شخص دیگری حق اذن برای نکاح دختر باکره را نخواهد داشت.
نکاتی در خصوص ازدواج و اذن پدر

در این مورد باید نکاتی را در نظر داشت از جمله:

1- سن بلوغ در پسران 15 سال تمام و در دختران ۹ سال تمام است و با توجه به این که موضوع ازدواج یک امر غیر مالی تلقی می‌شود، تحقق رشد در این موضوع ضرورت ندارد. در شرایطی که در موضوعات مالی مثل خرید و فروش الزامی می باشد که رشد محرز شود و گواهی رشد در این خصوص دریافت گردد.

2- نکته دیگر که باید آن را مد نظر قرار داد دوشیزگی زن می باشد. پس اگر زن قبلا ازدواج کرده باشد و با شوهر خود رابطه نزدیکی داشته است، برای ازدواج دوباره نیازمند اذن پدر نیست.

3- نکته دیگر آنکه در شرایطی که دوشیزگی زن از بین برود و رابطه جنسی به شکل نامشروع برقرار شده باشد اذن پدر به منظور انعقاد عقد نکاح از لحاظ قانونی ضرورت نخواهد داشت.

با توجه به ماده ۱۰۴۴ قانون مدنی مقرر شده است که در شرایطی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند و اذن آن ها هم به شکل عادی میسر نشود و دختر هم نیاز داشته باشد که عقد نکاح را منعقد کند، این امکان را خواهد داشت که اقدام به ازدواج کند. ثبت این ازدواج در دفترخانه مشروط به احراز موارد فوق در دادگاه مدنی خاص است.
مخالفت بی دلیل پدر برای ازدواج

با توجه به ماده ۱۰۴۳ اگر پدر بی آن که دلیل موجهی داشته باشد با نکاح دختر خود سر مخالفت بگذارد، دختر این حق را دارد که تقاضای حقوقی بر اساس صدور تجویز نکاح ارائه کند و مردی که قصد دارد با او ازدواج کند را در دادخواست مذکور معرفی کند و شرایط نکاح و مهریه ای که میان آن ها مورد توافق قرار گرفته است را در مفاد آن ذکر نماید.

بعد از آن به دادگاه خانواده محل سکونت خود رجوع نموده و به دنبال آن دادگاه خانواده، پدر دختر را از احضار کرده و علت مخالفت او را دنبال می‌کند. چنان چه آن دلیل را موجه تلقی کرد، تقاضای دختر را رد نموده و اگر مخالفت پدر مبتنی بر دلیل موجهی نباشد، اجازه ثبت ازدواج دختر را صادر می نماید و پدر را ملزم می‌کند تا اجازه ثبت ازدواج دختر را بدهد.
عدم وجود پدر یا جد پدری

دختر باکره مکلف است به منظور ازدواج اذن پدر یا جد پدری خود را دریافت کند. اگر آن ها وجود نداشته باشند لزومی ندارد که اجازه برادر و حتی مادر را دریافت کند.، اما در این حالت که پدر و پدربزرگ دختر در دسترس نیستند دختر ناگزیر باید از دادگاه ازم لازم به منظور ازدواج را دریافت کند
https://yarvakil.com/%d8%b1%d8%b6%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d9%be%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%88%d8%a7%d8%ac/

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش