سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

مکان های شگفت انگیز در ایران

125 بازدید3 ماه پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
marco_polo

marco_poloکاربر marco_polo

marco_poloکانال marco_polo

1. مسجد امام ، اصفهان در انتهای جنوبی میدان اصلی اصفهان ، مسجد بزرگ و چشمگیر امام (که قبلاً مسجد شاه نامیده می شد) قرار دارد ، که نه تنها به دلیل بزرگ بودن و تزئینات باورنکردنی چشمگیر است ، در نقره‌پوش‌ ورودی‌ مسجد با نقش‌های‌ تزیینی‌ و اشعار فارسی، سروده واهب به‌ خط نستعلیق‌ برجسته‌ نیز از آثار دوره شاه‌ صفی‌ است‌

این بنا رو به روی میدان ساخته شده است گرچه این مسجد به سمت مکه مایل است. یک دالان کوتاه میدان را به حیاط داخلی متصل می کند که با چهار ایوان رواق ها احاطه شده است و استخری مخصوص وضو گرفتن در وسط آن قرار دارد. بازدیدکنندگان از این مسجد به دلیل شکوه کاشی کاری های سایه دار فیروزه ای ، غرق در نمای خوب گنبد اصلی هستند.

این صنعت همچنان ادامه دارد و با چشم اندازهای شگفت انگیز هم در نما و هم در داخل کشور پیچیده است. این بناها دارای نسبت های بی نقص و موزاییک های برجسته با کاشی آبی هستند.

2. تخت جمشید ، شیراز تخت جمشید ، همچنین به تخت جمشید معروف است ، با توجه به معماری منحصر به فرد ، برنامه ریزی شهری ، فن آوری ساخت و هنر ، در میان مکان های باستانی بدون معادل قرار دارد. این مکان که بعنوان پایتخت تشریفاتی امپراتوری پارسیان هخامنشی (حدود 550 - 330 قبل از میلاد) توسط اسکندر بزرگ در سال 330 قبل از میلاد سوزانده شد،واقع در 60 کیلومتری شمال شرقی شهر شیراز در استان فارس است

3. حرم امام رضا (ع) ،مشهد ، مرکز استان خراسان رضوی ، به طور معمول روزانه هزاران زائر داخلی را به خود جلب می کند. حرم مطهر امام رضا (ع) ، امام هشتم شیعه است. زیارت حرم مطهر و مجموعه آن سفری پاک و آسمانی برای مسلمانان است.

این مجموعه شامل مسجد گوهرشاد قرن پانزدهم ، موزه ، کتابخانه ، چهار حوزه علمیه ، گورستان ، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، سالن غذاخوری برای زائران ، نمازخانه های وسیع و ساختمان های دیگر است. این مجموعه یکی از مراکز گردشگری کشور است و به عنوان "قلب ایران شیعه" توصیف شده است

4. تهران مجموعه کاخ گلستان که در قلب و هسته تاریخی تهران واقع شده است ، یکی از قدیمی ترین مجموعه های پایتخت ایران است زمانی که مجموعه کاخ به عنوان اقامتگاه سلطنتی و مقر قدرت توسط خانواده حاکم قاجار (2525-1789) انتخاب شد. در حال حاضر ، مجموعه کاخ گلستان از هشت سازه اصلی کاخ تشکیل شده است که بیشتر به عنوان موزه و باغ های هم نام استفاده می شود ، یک مرکز مشترک سبز مجموعه ، که توسط یک دیوار خارجی با دروازه احاطه شده است. این مجموعه نمونه ای از دستاورد های معماری و هنری دوران قاجار از جمله معرفی نقوش و سبک های اروپایی درهنرهای ایرانی است.

5. مسجد نصیر الملک ، شیراز مسجد خواجه نصیر الملک که "مسجد صورتی" نامیده می شود ، واقع در مرکز شهر شیراز ، جنوب ایران ، مدتهاست که مقصد اصلی مسافران بین المللی و داخلی است. نام "مسجد صورتی" از کاشی کاری های صورتی رنگ ناشی می شود که بر حیاط و نمای خارجی آن تسلط دارد. نصیر الملک آرایه های آینه کاری ظریف و گچ بری دارد که با طرح های عربی و کاشی کاری در هم آمیخته است. بازتاب نور از طریق ورق های شیشه رنگ آمیزی ، ستون های تراشیده شده فراوان و مصنوعی پلی کروم ساخته شده از جمله عناصری است که زیبایی نمازخانه مسجد را افزایش می دهد.

6. باغ و کاخ ارم ، شیراز ، که به دلیل درختان بلند برج سرو خود بسیار مشهور است ، یکی از باغ های چشمگیر و پربازدید در کشور است. بازدیدکنندگان این باغ ممکن است از فضای آرام آن که پر از عطر گل ، آواز پرندگان و رقص شکوفه ها با هنر و معماری غنی ایرانی آمیخته است شگفت زده شود. واقع در جنوب شهر شیراز ، در اوایل دهه 1980 توسط دانشگاه شیراز به باغ گیاه شناسی تبدیل شد. در روایات آمده است که این باغ به زمان سلسله سلجوقی (حدود 1040–1196) می رسد ، اما آنچه بازدیدکنندگان امروز می بینند مربوط به قرن 18 به بعد است. یونسکو باغ ایرانی را ایده ای توصیف می کند که عناصر طبیعی را با اجزای ساخته شده توسط انسان ترکیب می کند تا مفهوم Eden یا Paradise روی زمین را تحقق بخشد.

7.شیراز شاه چراغ قرن ها (به معنای واقعی کلمه به معنای "پادشاه نور") یک آرامگاه بزرگ و زیارتگاه است ، جایی که سید میر احمد ، یکی از برادران امام رضا (ع) ، در شهر توریستی آرام می گیرد و در صحن حرم طرح های پیچیده هندسی که یک نمایش خیره کننده نور اخروی را ایجاد می کند. این مقبره دارای عناصر و نقوش معماری مربوط به قرون مختلف است و حیاط و کاشی کاری آن نشان دهنده تزئینات نسبتاً مدرن از اواخر دوره قاجار است. گنبد کاشی کاری شده آبی آن با مناره های خیره کننده با نوک طلا احاطه شده است. در گوشه شمال غربی حیاط ، در کنار حرم ، موزه ای ​​نیز وجود دارد که اشیا مربوط به حرم را به نمایش می گذارد ، از جمله برخی از قرآن های قدیمی بسیار با ارزش و یک درب نفیس که با نقره و طلا تزئین شده است. هر روز این حرم صدها مومن را از سراسر کشور یا حتی خارج از کشور جذب می کند. زنان باید از چادر برای ورود به حرم استفاده کنند که در جلوی درب ورودی در اختیار زوارها میگذارنند.

8. ارگ بم ، کرمان ارگ بم و چشم انداز فرهنگی آن ، واقع در لبه جنوبی فلات مرتفع ایران ، در استان کرمان ، به عنوان یک نمونه برجسته از یک بنای مستحکم باستانی در روش بومی با استفاده از لایه های گلی ساخته شده این قلعه عظیم و اطراف آن به دلیل زمین لرزه ای ویرانگر در 26 دسامبر 2003 تقریباً كاملاً به زمین منتقل شد. بیشتر آنچه بازدیدكنندگان در حال حاضر در این سایت مشاهده می كنند ، بازسازی شده و نمونه های ساختاری اصلی از سال 2004 به بعد مرمت می شوند. ریشه ارگ ​​خشت را می توان از دوره هخامنشیان (قرن های 6 تا 4 قبل از میلاد) و حتی بعد از آن جستجو کرد. این گروه همچنین در اوج شکوفایی خود یعنی زمانی بین قرن 7 تا 11 در چهار راه مسیرهای تجاری مهم قرار داشت.

9. گنبد سلطانیه زنجان قرن 14 میلادی (که به محلی گنبد سلطانیه شناخته می شود) با تسلط بر خط افق ، به ویژه به دلیل گنبد نوآورانه دو پوسته و تزئینات داخلی ظریف ، به عنوان یک شاهکار معماری بسیار شناخته می شود. دکوراسیون داخلی مقبره چنان برجسته است که دانشمندانی مانند پاپ این ساختمان را پیش بینی تاج محل توصیف کرده است.گنبد عظیم الجثه با کاشی هایی به رنگ آبی فیروزه ای تزیین شده است ،به طرز چشمگیری افزایش یافته است این گنبد اولین نمونه موجود از نوع خود در کشور است.شهر سلطانیه برای مدت کوتاهی پایتخت سلسله ایلخانیان (شاخه ای از سلسله مغول) در طی قرن 14 میلادی بود. همچنین فضای داخلی بقعه ، که شامل آجرکاری ظریف ، کاشی های لعاب دار ، تزیینات سنگی ، یا طرح هایی منبت کاری شده ، گچ بری و نقاشی های دیواری است ، می تواند به عنوان یک شاهکار در صحنه معماری اسلامی تصور شود.

10. دره ستارگان ، جزیره قشم ، همچنین دره ستارگان ، طبیعتی بکر از را ارائه می دهد ، که به راحتی ، کمی تخیل ، شکل حیوانات ، چهره ها و غیره را به یاد می آورد. در غرب روستای برکه خلف در جزیره قشم در خلیج فارس ، چشم انداز عجیب و غریب در نتیجه فرسایش خاک و سنگ در اثر باد و باران در طول صدها هزار سال ایجاد شده است. برخی از مردم محلی بر این باورند که یک بار ستاره ای در این منطقه سقوط کرده و در نتیجه اشکال صخره ای ایجاد شده که به نظر می رسد . این نتیجه سالها فرسایش ناشی از بارندگی زیاد است. این دره از مارن و ماسه سنگ تشکیل شده است و سازه های صخره ای از ستون های بلند ، ایجاد مسیرهایی مانند دره ، تا فضاهای توخالی و سنگ های صاف و گرد متفاوت است.

11. دره الموت ، قزوین ، به معنی "لانه عقاب" ، یک منطقه جغرافیایی کوهستانی در لبه غربی رشته کوه البرز ، بین دشت خشک و بایر قزوین در جنوب و دامنه های پر جنگل استان مازندران در شمال است. قلعه ای کاملاً مستحکم که در بالای تپه ای در دهکده ای نسبتاً دور افتاده واقع شده است و شاید برجسته ترین سفر شما به الموت باشد. این قلعه که اکنون ویران شده است ، زمانی پیروان حسن صباح (1070–1124) ، رهبر معنوی فرقه اسماعیلیه بدعت گذار اسلام ، معروف به فدائیان را پناه داده بود. در افسانه های مشهور ، صباح رهبری یک سازمان عجیب را بر عهده داشت که اعضای آن به قتل یا ربودن شخصیت های برجسته سیاسی و مذهبی آن روزگار به کل جهان فرستاده میشدند و ماموریتشون را انجام میدادند. در اوایل دهه 1930 ، فریا استارک ، كاوشگر و نویسنده سفر انگلیسی-ایتالیایی ، كتابی در باره قلعه الموت را به نام دره های آدمكش توصیف كرده است.

12. نکروپلیس نقش رستم ، نزدیک شیراز نقش رستم که در نزدیکی تخت جمشید واقع شده است ، مقبره های عظیم سنگ تراشیده و نقش برجسته های سلطنتی که این مکان باستانی را به یک فضای دیدنی برای مسافران ایرانی و خارجی تبدیل کرده است.نکروپلیس هخامنشی در نزدیکی تخت جمشید واقع شده است که خود میراث جهانی یونسکو در نزدیکی شهر جنوبی شیراز است. نقش رستم ، به معنی "تصویر رستم" به نام قهرمان اسطوره ای ایران نامگذاری شده است که بیشتر در شاهنامه و اساطیر ایرانی در باره آن نوشته شده و نقش رستم ، یکی از شگفتی های جهان باستان ، چهار مقبره را در آغوش گرفته است ، مکانی که پادشاهان هخامنشی ایرانی در آن آرام می گیرند ، که گمان می رود قبرهای داریوش دوم ، اردشیر اول ، داریوش اول و خشایارشا اول (از چپ به راست رو به صخره) ) ، اگرچه برخی از مورخان هنوز در این مورد بحث می کنند. در زیر اتاق های تشییع جنازه هفت نقش برجسته دوران ساسانیان (224–651) وجود دارد که در سطح صخره تراشیده شده اند و صحنه های از فتوحات شاهنشاهی و مراسم سلطنتی را به تصویر می کشد.

14. مقبره دانیال ، شوش محل دفن پیامبر دانیل ، که در شهر شوش واقع شده است ، به خاطر گنبد مخروطی متمایز خود شناخته شده است. پس از ورود به مقبره توی آن بسیار زیبا است. در همه جا آینه هایی وجود دارد که نور را منعکس می کنند.گرچه معماری آن از قدمت زیادی برخوردار نیست. این شامل دو حیاط است که هر کدام توسط اتاق های مجاور و ایوان ها احاطه شده اند.

زیارت همچنین برخی از مکان های اقامتی را به بازدیدکنندگانی که مایل به اقامت یک شب هستند ،در طول تاریخ ، طبق منابع ، چندین شهر ادعا می کنند که آخرین مکان استراحت دانیل پیامبر است ، در ایران هم یهودیان و هم مسلمانان توافق دارند که این گنبد مجلل یعنی برج مخروطی شکل کاج مانند مهمترین ویژگی آرامگاه دانیال، گنبد سفید رنگ و بلند آن است.گنبد دو پوسته بنا 25 طبقه دندانه ای دارد و شبیه به نخل‌های خرما است. در هر جای شهر باشید، این گنبد سفید را خیلی راحت می‌بینید. گنبد سفید 20 متری ارتفاع دارد و قطرش به 5 متر می‌رسد. در ورودی دو مناره می‌بینید که هر یک 10متر ارتفاع دارند. روی آنها اسم حاج ملا حسین معمار و تاریخ ساخت آنها حک شده است

15. بازار ، تبریز بازار چند صد ساله تبریز ، هزار تویی از معابر سرپوشیده بهم پیوسته که حدود 5 کیلومتر جمع می شود ، تعداد بی شماری مغازه ، بیش از 20 کاروانسرا و مسافرخانه ، حدود 20 سالن گنبدی گسترده ، حمام ها و مساجد و همچنین سایر سازه های آجری را در بر می گیرد. و فضاهای بسته برای عملکردهای مختلف. این بازار از زمان باستان و در گذشته نقطه داغ جاده ابریشم باستان مبدل تبادل فرهنگی بوده است. تاریخچه آن به بیش از هزاره قبل برمی گردد ، با این وجود اکثر طاقهای آجری که بیشتر بازدید کنندگان را به خود جلب می کند مربوط به قرن 15 است. بیشتر پیچ و خم ها و معابر کالاهای خاصی مانند فرش ، فلزکاری ، اسباب بازی ، لباس ، جواهرات و وسایل آشپزخانه ، ادویه های سنتی ، داروهای گیاهی و عطرهای طبیعی را ارائه می دهند. همچنین می توان به فروشگاه های مواد غذایی خواروبار ، صحافی کتاب ، آهنگرها ، قلع سازها ، مسگران ، توتون فروشی ها ، خیاطان ، پرچم فروشان ، پارچه فروشی ها ، نجارها ، کفاشان و چاقوسازان برخورد کرد. بخشهای مختلفی از فرشهای تقسیم شده در سراسر بازار وجود دارد که بازدیدکنندگان را قادر می سازد فرشها و قالیهای دستبافت ایرانی با تراکم گره و سایر ویژگیهای مختلف را تماشا یا خریداری کنند.

16. گروه شیخ صفی الدین خانگاه و حرم ،نما و فضای داخلی با تزئینات بسیار زیبا و بیش از همه ، فضای پر از آرامش است نام شیخ صفی الدین اردبیلی (1253-1334) ، که فیلسوف صوفی و ​​رهبر عرفان اسلامی بود ، نامگذاری شده است. این مکان معنوی که بین اوایل قرن شانزدهم و اواخر قرن 18 توسعه یافته است ، از عناصر اصلی معماری سنتی ایران بهره می برد تا از فضای موجود برای استفاده از عملکردهای مختلف بهترین استفاده را بکند. این مظهر ذات سنت های صوفیانه با داشتن "شهری" میکروکوسمیک است که مسجد ، مدرسه ، کتابخانه ، مخزن ، حمام ، آشپزخانه ، بیمارستان و همچنین خانه های مذهبی را در بر می گیرد. این مکان همچنین دارای مجموعه قابل توجهی از آثار باستانی است.

17. حمام سلطان امیر احمد ، کاشان این همام چند صد ساله ، واقع در شهر باستانی کاشان ، نمونه ای عالی از حمام سنتی ایرانی است.معماری و تزئینات بکار رفته در حمام سلطان امیر احمد آن را تبدیل به اثری ارزشمند کرده و حمامی بی بدیل که در زمره جذاب ترین حمام های ایرانی ست وکاشی های کاملاً رنگی و ویژگی های ظریف نقاشی در کل ، و برجسته ترین مناظر شهر و نشان های آن از پشت بام است. در این بنا گچ بری ها و آهک بری های جذابی به کار رفته که آن را به اثری خاص و تماشایی تبدیل کرده است.

چیزی که این حمام را این طور جذاب و دیدنی کرده معماری جالب توجه، کاشی های طلایی و آبی و همینطور گچ بری های ماهرانه است به همه ی این جذابیت ها سقف های طاقی، نقاشی های دیواری و شیشه های رنگی را هم اضافه کنید

بنابراین شیشه های لعاب دار در گنبدها اجازه می دهند تا نور به داخل بتابد و از نمونه های منحصر بفرد از بام های گنبدی کشور است. بر روی بام چندین گنبد دیده می شود که با شیشه های عدسی محدب پوشیده شده اند تا نور به داخل برسد و از طرفی امکان دیدن فضای داخلی هم وجود نداشته باشد.راهروهای پیچ خورده یکی از ویژگی های معماری بومی است که برای به حداکثر رساندن حریم خصوصی خانواده با هدف نگه داشتن در بخار طراحی شده است.

18. کلیسای جامع وانک اصفهان کلیسای جامع وانک که در نیمه اول قرن هفدهم ساخته شده است ، با تشویق حاکمان صفوی ، نقطه کانونی تاریخی کلیسای ارامنه در ایران است. این کلیسای جامع به طور گسترده ای به عنوان یک شاهکار بی پایان معماری شناخته می شود ، زیرا به طور هماهنگ نقوش و عناصر اسلامی را با سنت های ارمنی ترکیب می کند. وانک در زبان ارمنی به معنی "صومعه" است. گفته می شود که ساخت و ساز در سال 1606 توسط اولین ورودی ها که با تغییرات اساسی در طراحی بین سالهای 1655 و 1664 تحت نظارت اسقف اعظم دیوید انجام می شود ، آغاز می شود. صدها ارمنی ، که در طول جنگ عثمانی و صفویه (1860-1603) به اصفهان مهاجرت کردند ، در تکمیل کلیسای جامع مشارکت داشتند. محله ارمنی اصفهان از زمان شاه عباس اول ، که یک کلونی مسیحی را به طور دسته جمعی از شهر جلفا اکنون در مرز شمالی ایران حمل می کرد ، قدمت دارد و نام این روستا را "جلفای جدید" گذاشت.

19. تخت سلیمان ، تکاب ، شمال غربی ایران است. واقع در ارتفاعات جنوب شرقی استان آذربایجان غربی و مشرف به دریاچه ای با زمینه کوه های پوشیده از برف ، این پناهگاه مقدس شاهد دوره های مختلف تاریخ ملت است. چشم انداز اطراف این حرم مقدس احتمالاً برای اولین بار در هزاره 1 قبل از میلاد سکونت داشته است. برخی از ساخت و سازها در خود این تپه مربوط به اوایل سلسله هخامنشیان (559–330 قبل از میلاد) است و آثاری از فعالیت استقرار از دوره اشکانیان وجود دارد. این مجموعه تاریخی در مکانی ناهنجار از نظر زمین شناسی تأسیس شد زیرا پایه مجموعه معبد بر روی تپه ای بیضی شکل تقریباً 350 در 550 متر قرار دارد. این ترکیب غنی و هماهنگ با الهام از بافت طبیعی ، مسافران داخلی و خارجی را به خود جلب می کند که می خواهند حتی برای چند دقیقه در فضای آرام آن لذت ببرند.

20. پاسارگاد ، شیراز باشکوه ، در حدود 50 کیلومتری شمال تخت جمشید واقع شده است ، نمونه های استثنایی مرحله اول هنر و معماری سلطنتی هخامنشی و تمدن ایرانی را به همراه دارد. کوروش بنیانگذار امپراتوری هخامنشی بود که در بیشترین حد از بالکان تا دره سند کشیده شد و مساحت آن 5.5 میلیون کیلومتر مربع بود. پادشاه پارسی اولین منشور حقوق بشر جهان را که به آن استوانه کوروش نیز می گویند اعلام کرد. این نام ممکن است از قبیله اصلی پارس ، پاسارگاد گرفته شده باشد ، هرچند ، طبق گفته برخی از کارشناسان ، ممکن است شکل اصلی نام پارساگاد("تخت پارس") باشد.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش