سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

بازدید از جزیره قشم ایران - مناطق شگفت انگیز جزیره قشم

92 بازدید3 ماه پيش
marco_polo

marco_poloکاربر marco_polo

marco_poloکانال marco_polo

جزیره قشم در یک نگاه
جزیره قشم در دوران ساسانیان ابرکاوان خوانده می ‌شده و در واقع واژه «کاوان» در زبان فارسی به معنای «از تبار کاوه» است.

همچنین ممکن است که این نام به شکل درگاهان یا درگوان، از روستایی در شمال جزیره قشم، برجای مانده باشد. ابرکاوان در زمان گذشته، سرزمینی شکوفا و با کشتزارهایی پر رونق و درختان فراوان خرما و دیگر درختان میوه بود. قشم به دلیل موقعیتی که دارد از قرن ها قبل از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار بوده است.

در واقع ، پرتغالی ها حدود 200 سال آن را تسخیر و بر آن حکومت کردند و به همین دلیل است که امروزه این جزیره هنوز یک قلعه باستانی پرتغالی دارد و حتی بعضی از خیابان ها نام پرتغالی دارند.

مساحت و موقعیت جغرافیایی
جزیره قشم یکی از جزایر استان هرمزگان محسوب میشود که در خلیج فارس واقع شده است، جایی که مرز جنوبی ایران با دریا را تعین می‌کند. قشم عنوان بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس شناخته می‌شود.

وسعت آن معادل 1500 کیلومتر مربع می‌باشد و جالب است بدانید قشم 5/2 برابر سنگاپور و بحرین وسعت دارد و بدین‌ترتیب بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان محسوب می‌شود که از نظر استراتژیک دارای اهمیت ویژه‌ای است.

این جزیره از شمال به شهر بندرعباس، مرکز بخش خمیر و قسمتی از شهرستان بندر لنگه، از شمال‌ شرقی به جزیره هرمز، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب ‌غربی به جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی محدود می‌گردد.

بومیان جزیره قشم
جمعیت کل جزیره قشم در حدود ۱۴۸ هزار نفر است که از این تعداد در حدود ۶۶ هزار نفر در نقاط شهری و ۸۲ هزار نفر هم در نقاط روستایی سکونت می‌کنند. زبان بومیان و مردم قشم، از ترکیب لهجه بندری و زبان عربی تشکیل شده است که در غالب شهرها و روستا های آن تقریباً یکسان است.

به‌طور کلی زبان محلی قشمی، ترکیبی از زبان‌های عربی، فارسی، بندری، هندی و انگلیسی است. مردم قشم متشکل از مسلمانان پیرو مذهب تسنن و اهل تشیع از دیرباز کنار هم زندگی می‌کنند و دین‌ داری در میان مردم این جزیره جایگاه ویژه ای دارد.

سنت ها و اصالت فرهنگی مردم قشم
در سراسر این کشور پهناور آداب و رسوم خاصی وجود دارد که نشانه فرهنگ و تمدن مردم ایران زمین می‌باشد، از جمله در این جزیره زیبا که اغلب مردم بومی هستند و کمتر تحت تاثیر دنیای مدرن قرار گرفته‌اند.

با سفر به این جزیره و اقامت در آن، این فرهنگ بکر را در روزمرگی های مردم از پوشش تا خورد و خوراک و مراسم های سنتی خواهید دید.

ویژگی‌ای به جا مانده از گذشته تا کنون که به خوبی بین مردم بومی باقی مانده است ارتباطات قوی فامیلی و قومی، مهمان نوازی و خونگرمی، برگزاری سنت های قدیمی و … می‌باشد که همگی ناشی از فرهنگ مردم این سرزمین است.

کسب و کار و درآمد بیشتر مردم این جزیره از طریق دریا است و اکثر مردم از طریق ماهی گیری امرار معاش می‌کنند. به همین دلیل بسیاری از مراسم سنتی مربوط به این جزیره نیز مربوط به دریا و آب می‌شود که در ادامه به مهمترین آنها اشاره شده است.

سواحل جزیره قشم :
بیشترین سواحل در بین جزایر خلیج‌فارس مربوط به وسعت 1500 کیلومترمربعی جزیره قشم می شود. از زیبا ترین و دیدنی ترین ساحل های جزیره میتوان به سواحل زیتون، سیمین، جزایر ناز، سوزا، مسن، لافت، شیب‌دراز، سلخ و دوستکو اشاره کرد.

از ویژگی‌های خاص مربوط به ساحل ‌های جزیره قشم، می توان به تنوع بالا در نوع ساحل ها از جمله، سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی اشاره کرد که چنین ویژگی ای به ‌طور یک جا در کمتر جزیره‌ای یافت می‌شود.

سواحل شنی و ماسه‌ای نقره ‌فام و سیمین براق نیز از دیگر انواع سواحل در جزیره قشم محسوب می‌شوند. ساحل صخره‌ای ریگو معروف به ساحل لاک‌پشت‌ها از جمله دیگر سواحل زیبای جزیره قشم است که در آنجا لاک‌پشت‌ها برای نفس‌گیری و تغذیه به سطح آب می‌آیند.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش