سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

خواص بی نظیر سمنو بر جسم

741 بازدید2 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
health_and_wellness

health_and_wellnessکاربر health_and_wellness

health_and_wellnessکانال health_and_wellness

تاریخچه ای مختصر از سمنو
سمنو از دیرباز در منوی غذایی ایرانی ها وجود داشته است. سمنو در جشن ها و مهمانی های ویژه مانند نوروز و جشن عروسی سرو می‌شود.

به نوعی می توان گفت که سمنو در فرهنگ ایران و ایرانی جای خوش کرده است. سمنو نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای حوزه کاسپین مانند ازبکستان، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان نیز درست می شود.

مواد معدنی و ویتامین های موجود در سمنو
سمنو دارای مواد مغذی زیادی است که ارزش غذایی آن را بالا می برد. این مواد مغذی برای سلامتی و رشد ضروری است و در مواردی که به دلیل نرسیدن این ریز مغذی ها به بدن فرد بیمار شود، باعث بهبود بیماری ها می شود. این ریز مغذی ها شامل موارد زیر است.

ویتامین A
ویتامین E
ویتامین K
ویتامین‌های گروه B
کلسیم
سلنیوم
آهن
مس
فسفر
کروم
روی
اگر در تهیه و تزیین سمنو از بادام استفاده کنید علاوه بر ریز مغذی های نام برده، فیبر، پروتئین و منگنز هم به آن اضافه می شود.
اگر از گردو در تهیه سمنو استفاده شده است، امگا 3 و سدیم هم به لیست مواد مغذی این دسر اضافه خواهد شد.
گاهی هم که سمنو را با پسته و بادام تزیین می کنند، پتاسیم و تیامین را هم به مواد مغذی موجود در سمنو اضافه می کند.
با این توصیفات سمنو را می توان یک غذای کامل در نظر گرفت که می تواند نه تنها یک وعده غذایی اصلی را شامل شود بلکه مواد مورد نیاز یک روز هر فرد را هم تامین می کند.

کالری و ارزش غذایی سمنو
برای پی بردن به خواص سمنو بهتر است در ابتدا ارزش غذایی و کالری آنرا نیز در نظر گرفت. برای این موضوع می توانید به جدولی زیر مراجعه کنید.

ارزش غذایی 100 گرم سمنو مقدار موجود
انرژی (کالری) 300 کیلو کالری
کربوهیدرات 52 گرم
پروتئین 16 گرم
چربی 3.5 گرم
آهن 13 میلی گرم
اسید فولیک 77 میکرو گرم
کلسیم 40 میلی گرم
پتاسیم 207 میلی گرم
100 گرم سمنو انرژیِ معادلِ 300 کیلو کالری را به بدن می رساند. اگر دقیقتر بخواهیم بیان کنیم، با مصرف یک لیوان سمنو مقداری معادل 180 کیلو کالری انرژی را به بدن رسانده اید. برای اینکه این مقدار انرژی را بسوزانید لازم است 1 ساعت پیاده روی داشته باشید.

طبع سمنو چیست؟
طبع سمنو را در طب سنتی گرم و معتدل بیان کرده اند. افرادی که به دنبال متعادل گردن طبع آن هستند، می توانند از مُصلِح آن استفاده کنند. گزینه هایی مانند عرق کاسنی یا شربت سکنجبین بهترین مصلح ها برای سمنو هستند.

مهمترین و برجسته‌ترین خواص سمنو
سمنو خواص بسیاری دارد که بیشتر اوقات در مورد اینکه مصرف آن برای سلامتی مفید است شنیده ایم. در ادامه به بررسی و معرفی آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

1. خواص سمنو برای پوست و مو
ویتامین های A و E موجود در جوانه گندم که سمنو از آن به دست می آید، می تواند در سلامت پوست موثر باشد. این ویتامین ها به حفظ خاصیت الاستیسیته پوست کمک می کنند و از پیری زودرس و چروک شدن پوست جلوگیری می کند. همچنین روی موجود در سمنو هم در شادابی و لطافت پوست موثر است.

روی موجود در سمنو برای رشد بهتر و بیشتر موها موثر است و به سلامت ناخن ها هم کمک زیادی می کند.

2. خواص سمنو برای بهبود بیماریهای چشمی
سمنو با داشتن ویتامین های مختلف مانند A و E به سلامت چشم کمک می کند و می تواند باعث بهبود بیماری های چشمی شود. پس این خوراکی خوشمزه را به عنوان میان وعده سالم در رژیم غذایی خود به اعتدال جای دهید.

3. خواص سمنو در دوران بارداری و شیردهی
سمنو به دلیل دارا بودن مواد مغذی فراوان و نیاز زنان باردار به این مواد برای پرورش جنین و سلامت خود و جنین، برای استفاده در دوران بارداری توصیه می شود. علاوه بر این، مصرف سمنو در دوران شیردهی هم بسیار توصیه می شود.

سمنو مواد معدنی ضروری برای رشد نوزادان را تامین می کند و همچنین خاصیت زیاد کننده شیر مادر را به همراه دارد که از این طریق به تغذیه بهتر نوزادان خواهد پرداخت.

سمنو با دارا بودن مواد مغذی فراوان سبب قوت گرفتن جنین می شود و این امر می تواند در زایمان راحت موثر باشد.

4. خواص سمنو برای چاقی و لاغری
ممکن است درباره خاصیت لاغر کننده سمنو در وب سایت های مختلف شنیده باشید ولی واقعیت این است که مصرف بیش از اندازه سمنو و در کنار آن کم تحرکی باعث افزایش وزن و چاقی می شود ولی مصرف سمنو به مقدار کم در کاهش احساس گرسنگی و اشتها موثر است که به دلیل فیبر زیاد موجود در آن است.

5. نوزادان و کودکان
سمنو غذای مناسبی برای نوزادان شش ماه به بالا و همینطور کودکان است. سمنو علاوه بر تامین مواد مغذی روزانه کودکان، بر رشد بهتر بدنی و مغزی آن ها هم تاثیر زیادی دارد.

فسفر موجود در جوانه گندم که سمنو با آن تهیه می شود در سلامت مغز و رشد آن و بالا بردن ضریب هوشی کودکان مفید است. اگر سمنو با گردو یا بادام و پسته پخته شود خواص آن بیشتر می شود. از طرفی هم سمنو به دلیل داشتن مزه شیرین در بین کودکان پر طرفدار است.

6. خواص موثر سمنو بر دستگاه گوارشی
همانطور که بالاتر گفت شد، سمنو دارای فیبر بالایی است و اگر با گردو و بادام سرو شود حتی محتوای فیبر آن بیشتر هم می شود. فیبر می تواند حرکات روده ای را افزایش دهد و یبوست را برطرف کند و بیماری های گوارشی را بهبود بخشد.

یبوست به مادر بیماری ها معروف است و با برطرف شدن آن، بسیاری از بیماری های دیگر هم بروز نمی کنند.

7. سمنو برای ورزشکاران و بدنسازی
ورزشکارانی که به بدنسازی و پرورش اندام می پردازند روزانه از مکمل های غذایی زیادی استفاده می کنند تا به بهتر شدن وضعیت بدنی و قوای جسمانی کمک کند.

این مکمل ها به دلیل اینکه منشا غیر طبیعی دارند، عوارضی را در مصرف کنندگان ایجاد می کنند. سمنو می تواند جایگزین خوبی برای مکمل های بدنسازی باشد با خواص فراوان و ریزمغذی های فراوانی که دارد به رشد ماهیچه ها کمک زیادی می کند.

8. تقویت دستگاه ایمنی بدن با خواص سمنو
ایمنی بدن به عهده گلبول های سفید بدن است و این گلبول ها برای ساخته شدن در مغز استخوان به مواد مغذی، ویتامین ها و پروتئین ها نیاز دارند.

سمنو به دلیل دارا بودن مقدار زیادی از مواد مغذی و ویتامین های مختلف که مورد نیاز در تولید هر چه بیشتر و بهتر گلبول های سفید هستند، موثر است. با خوردن به اندازه سمنو به تولید گلبول سفید در بدن و در نهایت به بالا بردن ایمنی بدن کمک کنید.

9. سمنو و استحکام استخوان ها
کلسیم و فسفر جزء موادی هستند که در جوانه گندم به وفور یافت می شوند و سمنو هم از جوانه گندم ساخته می شود. خواص جوانه در سمنو هم وجود دارد. از این رو برای کسانی که با مشکلات استخوانی مانند کاهش تراکم استخوان مواجه هستند، مصرف سمنو و بهره مندی از خواص آن توصیه می شود.

بیشتر زنانی که در سن پایین باردار شده اند و به سن یائسگی رسیده اند با مشکل پوکی استخوان ممکن است مواجه شوند. برای جلوگیری از پیشروی این بیماری و استحکام بیشتر استخوان ها استفاده از سمنو می تواند موثر باشد.

خواص سمنو برای بهبود و درمان بیماری های مختلف
سمنو در بهبود بیماری های زنانه مانند نازایی، سختی زایمان و بارداری، سختی بارداری، بی نظمی عادت ماهیانه، مشکلات تخمدان و رحم موثر است. لذا کسانی که از این بیماری ها رنج می برند از سمنو در وعده های غذایی روزانه شان استفاده کنند.
همچنین از خواص و فواید سمنو می توان در بهبود بیماری های دستگاه گوارش مانند سوء هاضمه، سنگ کیسه صفرا و یبوست استفاده کرد.
همچنین از خواص سمنو می توان برای بهبود کندی ضربان قلب، تصلب شرایین و کلسترول بالا بهره گرفت.
بهبود ورم دستگاه تناسلی، فسفات در ادرار، خون در ادرار، عوارض یائسگی نیز از جمله خواص سمنو است.
بروز علائم بیماری هایی مانند کم خونی، دیابت، پرکاری تیروئید، سرگیجه، واریس، ضعف حافظه، یرقان و ریزش مو هم با سمنو کاهش پیدا می کند.
مضرات سمنو و عوارض زیاده روی در مصرف
از مضرات مصرف بیش از حد سمنو می توان به چاقی اشاره کرد. درست است که مصرف سمنو با کم کردن اشتها و احساس گرسنگی باعث لاغری می شود ولی مصرف بیش از اندازه آن به دلیل داشتن قند و کالری بالا می تواند چاقی را به دنبال داشته باشد.
به کسانی که مبتلا به دیابت هستند، توصیه می شود که از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنند. این ماده غذایی به دلیل قند ساده بالایی که دارد سبب می شود قند خون به یکباره بالا برود برای این عمل در بیماران دیابتی مشکلاتی را به بار می آورد.
سمنو حاوی مقدار زیادی آهن است که برای بهبود بیماری کم خونی مفید است ولی مصرف بیش از اندازه این غذا باعث می شود غلظت خون زیاد شود و در پی آن هم مشکلاتی را به وجود بیاورد.

طرز تهیه سمنو چگونه است؟
با پی بردن به خواص این دسر بسیار خوشمزه لازم است طرز تهیه آن را نیز یاد گرفت. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که پروسه‌ی پخت سمنو، زمانبر است و باید حوصله کرد. برای این منظور مراحل زیر را باید طی کرد:

دانه های گندم به مقداری که می خواهید درون یک ظرف بزرگ خیس کنید
بعد از یک روز آنها را درون سینی های بزرگ که روی آن پارچه انداختید، پخش کنید
پارچه نخیِ تمیز و مرطوبی را نیز باید روی آنها پهن کنید (به هیچ وجه آنها را جلوی نور مستقیم خورشید نباید قرار دهید زیرا سبز می شوند)
لازم است سه روز زمان دهید تا جوانه های گندم رشد کنند البته در این سه روز باید پارچه ها را نمدار نگه دارید و با اسپری به آنها آب بپاشید (در مواقعی که رشد جوانه گندم ها سریع باشد و به اندازه یک بند انگشت رشد کرده باشند، می توان زودتر از این سه روز آنها را برداشت)
مقدار آبی که می پاشید نباید سبب کپک زدن آنها شود، زیرا ممکن است بو و طعم سمنو را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد
بعد از بلند شدن جوانه ها به اندازه حدود یک بند انگشت یا نقره ای شدن آنها، باید آنها را له کنید
این کار را می توانید با کوبیدن یا با استفاده از چرخ گوشت انجام دهید
بعد از آن باید جوانه های له شده را از صافی رد کنید تا فقط آب جوانه ها باقی بماند (در مواردی که جوانه ها هنوز شهد دارند بهتر است به آنها آب اضافه کرده و مجدد از بکوبید و از صاف ردشان کنید)
حالا باید مایع بدست آمده را داخل دیگ مناسب ریخته و روی حرارت قرار دهید و باید هم بزنید
هم زدن را باید آنقدر تکرار کنید تا رنگ سمنو به قهوه ای برسد و حالت کشسانی داشته باشد
برای افزایش خواص آن می توانید در آخر بادام به آن اضافه کنید
بعد از قوام آمن سمنو آنرا روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید و درب آنرا بگذارید تا حدود یک ساعت استراحت کند
بعد از این مدت می توانید این دسر خوشمزه و پر خاصیت را نوش جان کنید

منبع: quickfit سایت

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش