سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

آشنایی با خواص هسته خرما

901 بازدید2 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
health_and_wellness

health_and_wellnessکاربر health_and_wellness

health_and_wellnessکانال health_and_wellness

هسته خرما و خواص آن
هسته ﺧﺮﻣﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺣﺪود 6 ﺗﺎ 12 درﺻﺪ از وزن ﮐﻞ ﺧﺮﻣﺎ را ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻣﯿﺰان درﺻﺪ وزﻧﯽ آن(نسبت به خود خرما) ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ به نوع خرما،ﻣﺤﻞ ﮐﺸﺖ و ﻧﺤﻮه ﻧﮕﻬﺪاری آن متفاوت می باشد.(به زبان ساده = از هر 1000 گرم خرما چیزی حدود 100 تا 150 گرم وزن هسته خرما است)

هسته خرما و مشتقات آن(مانند:قهوه هسته خرما،روغن هسته خرما،پودر هسته خرما)خواص شگفت‌انگیزی دارند. در طب اسلامی و سنتی از آن برای پیشگیری و محافظت بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

در درمان و کنترل بیماری قند خون مفید است.
پودر هسته خرما(بخصوص دم کرده قهوه هسته‌خرما) برای کنترل قند خون و دیابت بسیار مفید است. این پودر خارق العاده خاصیت تولید و افزایش انسولین دارد و در کاهش قند خون موثر است. برای افراد مبتلا به دیابت و قند خون بالا مصرف دم کرده قهوه هسته خرما به صورت روزانه توصیه می شود.

سلامت پوست و مو
روغن هسته خرما برای سلامت و شادابی پوست و مو بسیار مفید است و از سفیدی زودرس مو ها جلوگیری میکند. پیرامون خواص درمانی روغن هسته‌خرما مطالعات و تحقیقات زیادی صورت گرفته که بطور اختصاصی در مطلبی دیگر به خواص و نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت.

کاهش فشار خون و چربی خون
فیبر بالای موجود در هسته‌خرما سبب کاهش لیپوپروتئین‌ها در خون شده و در نتیجه کنترل و کاهش فشار خون و چربی خون را به همراه دارد.

تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد سیستم عصبی
دانه های خرما مقادیر مناسبی مواد معدنی(مانند:رویZn،کلسیمCa،پتاسیمKو سدیمNa)دارا می باشند که سبب بهبود عملکرد سیستم ایمنی و عصبی می شود.

بهبود هضم غذا و کارایی سیستم گوارش
خرمای کبکاب و هسته خرما دارای مقدار قابل توجه ایی فیبر غذایی هستند در تسهیل هضم و گوارش غذا مفید هستند. از طرفی قهوه‌هسته‌خرما در درمان اختلالات دستگاه گوارش، به ویژه اسهال مزمن موثر است و به عنوان یک ضدعفونی کننده قوی عمل کرده و باکتری های مضر وارد شده به دستگاه گوارش را از بین ببرد.

پیشگیری از سنگ کلیه و آسیب کبدی
هسته خرما حاوی چندین ترکیب دارویی است که یکی از آنها مانند کورتیکواستروئیدها عمل می کند و برای درمان اختلالات کلیه و مثانه، التهاب و بیماری های عفونی استفاده می‌شود. مشتقات این دانه شگفت انگیز، خاصیت خردکنندگی دارد و به شکستن و خرد شدن سنگ کلیه کمک می کند. بذر خرما مملو از پروانتوسیانیدین که به شما در جلوگیری از آسیب کبد و کلیه کمک می کند و از مسمومیت کبدی محافظت می کند. این اثر محافظتی کبدی ممکن است به فعالیت آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد نسبت داده شود.

مصرف روزانه مشتقات دانه خرما در پیشگیری از سنگ کلیه و بهبود عملکرد کلیه مفید است.

دارای مقادیر بالا آنتی اکسیدان
هسته های خرما منبع غنی از آنتی اکسیدان هستند که نقش بالقوه ایی در مهار رادیکال های آزاد بدن، پیشگیری از سرطان و جلوگیری آسیب به ساختمانDNA دارند.
تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این زمینه حاکی از آن است که دانه(هسته) خرمای ایرانی نسبت سایر دانه‌های خرما دارای درصد شگفت‌انگیزی آنتی اکسیدان است.
خاصیت آنتی اکسیدانی یکی از مهمترین خواص هسته خرما ایران به شمار می آید.

استفاده از هسته خرما در صنایع مختلف
کاربردهای هسته خرما در صنایع مختلف(از صنایع غذایی تا استفاده در صنایع پزشکی و بهداشتی) را در چندین دسته‌بندی می توان بررسی کرد در ادامه به بررسی نقش و کاربرد آن در هر یک از این صنایع خواهیم پرداخت.

هسته خرما به عنوان عامل ضدمیکروب
عصاره هسته(دانه)خرما خاصیت بازدارندگی جهت رشد بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌های عفونت‌زا دارا می باشد و خاصیت ضدمیکروبی هسته‌خرما در مقابل رشد بسیاری از سویه های میکروبی از جمله اشرشیاکلی، استافیلوکوکوس اورئوس،پروتئوس ولگاریس و باسیلوس سوبتیلیس مثبت ارزیابی شده است.

در یک تحقیق و عصاره استونی و اتانولی میوه خرما هیچ گونه اثر ضدباکتریایی علیه استافیلوکوکوس نداشت در حالی که هسته خرما اثر مهارکنندگی نسبتاً خوبی علیه استافیلوکوکوس از خود نشان داد بر اساس این تحقیق پیشنهاد شد تا از آن بعنوان جایگزین مناسب آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری ها استفاده شود.

منبع: abushahrdate سایت

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش