سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

موزه هنرهای معاصر تهران

173 بازدید1 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
nature

natureکاربر nature

ایرانگردیکانال ایرانگردی

موزه هنرهای معاصر تهران (به فارسی: موزه هنرهای معاصر تهران) که با نام TMoCA نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین موزه‌های هنر در #تهران و #ایران است. این مجموعه دارای بیش از 3000 مورد است که شامل نقاشی‌های اروپایی و آمریکایی در سطح جهانی قرن 19 و 20، چاپ، طراحی و #مجسمه است. TMoCA همچنین دارای یکی از بزرگترین مجموعه های #هنر مدرن و #معاصر ایرانی است.

این موزه توسط #شهبانو فرح پهلوی در سال ۱۳۵۶، درست دو سال قبل از انقلاب ۱۳۵۷ افتتاح شد. TMoCA دارای ارزشمندترین مجموعه از شاهکارهای مدرن غربی در خارج از اروپا و آمریکای شمالی است.
به گفته #فرح_پهلوی، #امپراتور سابق ایران، ایده این موزه زمانی اتفاق افتاد که او در دهه ۷۰ در افتتاحیه گالری با هنرمند #ایران_درودی در حال گفتگو بود و #درودی اشاره کرد که ای کاش جایی برای نمایش دائمی آثار وجود داشت. موزه هنرهای معاصر #تهران قرار بود مکانی برای نمایش هنرمندان معاصر و مدرن ایرانی در کنار سایر هنرمندان بین المللی باشد که کارهای مشابهی انجام می دهند.

این موزه توسط #معمار ایرانی و پسر عموی ملکه #کامران دیبا طراحی شده است که از عناصر #معماری سنتی ایرانی استفاده کرده است. این بنا در مجاورت #پارک لاله تهران ساخته شد و در سال 1977 افتتاح شد. این ساختمان خود را می توان نمونه ای از هنر معاصر به سبک موزه زیرزمینی #گوگنهایم نیویورک دانست. بیشتر محوطه موزه در زیر زمین با یک راهرو دایره‌ای قرار دارد که مارپیچ به سمت پایین با گالری‌هایی که به بیرون منشعب می‌شوند قرار دارد. مجسمه های غربی از هنرمندانی چون #ارنست، #جاکومتی، #ماگریت و #مور را می توان در باغ های موزه یافت.

انتخاب این هنر در زمان فرح پهلوی و بودجه آن از سوی شرکت ملی نفت ایران بوده است. #پهلوی شخصا با بسیاری از هنرمندانی که آثارشان بخشی از مجموعه موزه بود، از جمله #هنرمندان #غربی #مارک شاگال، #سالوادور دالی، #هنری مور، #پل جنکینز، #آرنالدو پومودورو ملاقات کرد. برخی از افرادی که در روند انتخاب آثار هنری نقش داشتند، آمریکایی‌ها، #دوناستین و #دیویدگالووی، و #کامران دیبا، معمار و مدیر موزه و #کریمپاشا بهادری، رئیس ستاد کابینه بودند.

پس از #انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹، هنر غربی در خزانه موزه‌ها نگهداری می‌شد تا اینکه در سال ۱۹۹۹ اولین نمایشگاه هنر غرب پس از انقلاب برگزار شد و هنرمندانی چون #دیوید هاکنی، #روی لیختنشتاین، #رابرت راوشنبرگ و #اندی وارهول را به نمایش گذاشت. اکنون قطعاتی از مجموعه هنری #غرب هر سال برای چند هفته نمایش داده می‌شوند، اما به دلیل ماهیت محافظه‌کارانه کنونی حاکمیت ایران، اکثر آثار هرگز نمایش داده نمی‌شوند.

این مجموعه باارزش‌ترین مجموعه هنر مدرن غربی در خارج از اروپا و ایالات متحده در نظر گرفته می‌شود، مجموعه‌ای که عمدتاً توسط متصدیان موسس #دیوید گالووی و #دوناستین تحت حمایت فرح پهلوی گردآوری شده است. گفته می شود که حدود 2.5 میلیارد پوند هنر مدرن در این موزه نگهداری می شود. این موزه میزبان یک برنامه گردان از نمایشگاه ها است و گهگاه نمایشگاه هایی از هنرمندان محلی برگزار می کند.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش