سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

روش های درمان سردرد کلاستر(خوشه ای) چیست؟

122 بازدید1 سال پيش
  • 2 می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
khane.salamat

khane.salamatکاربر khane.salamat

سلامت و پزشکیکانال سلامت و پزشکی

نحوه درمان سردرد خوشه ای

درمان سردرد خوشه ای به سه دسته اصلی تقسیم می شود: درمان حاد، انتقالی و درمان پیشگیرانه. به عنوان درمان حاد، استنشاق اکسیژن با جریان بالا توسط ماسک بدون تنفس مجدد به مدت پانزده دقیقه در طول یک حمله خوشه ای اولین درمان است. هنگامی که اکسیژن در دسترس نیست، تریپتان های سریع الاثر باید در نظر گرفته شوند. سوماتریپتان تزریقی سریعترین تسکین را فراهم می کند و آن را به تریپتان انتخابی برای سردرد خوشه ای تبدیل می کند. با این حال، تریپتان های داخل بینی یک جایگزین هستند. تریپتان‌های خوراکی را می‌توان برای افرادی که حملات خوشه‌ای طولانی مدت دارند در نظر گرفت، اما شروع اثر نسبتاً آهسته آن‌ها باعث می‌شود در مقایسه با فرمولاسیون‌های اسپری تزریقی و بینی، کمتر مطلوب باشند. گزینه های دیگر برای درمان حملات خوشه ای شامل تحریک غیر تهاجمی عصب واگ در سردرد خوشه ای اپیزودیک، لیدوکائین داخل بینی، ارگوتامین و دی هیدروارگوتامین است.
درمان انتقالی را می توان برای ایجاد تسکین موقت در زمان انتظار برای مزایای درمان پیشگیرانه استفاده کرد. یک دوره یک تا دو هفته ای استروئیدها برای کاهش دفعات حملات خوشه ای در حین مصرف موثر است. تزریق کورتیکواستروئیدها با یک مسکن، مانند بوپیواکائین، بر روی محل مورد انتظار عصب اکسیپیتال بزرگتر نیز می تواند باعث تسکین موقت سردردهای خوشه ای شود و در مقایسه با تجویز خوراکی با قرار گرفتن در معرض کورتیکواستروئید سیستمیک بسیار کمتری همراه است.

درمان پیشگیرانه دفعات حملات خوشه ای را کاهش می دهد. برای افراد مبتلا به سردرد خوشه ای اپیزودیک، درمان پیشگیرانه در طول دوره خوشه ای استفاده می شود و معمولاً پس از پایان دوره خوشه ای متوقف می شود. وراپامیل، یک مسدود کننده کانال کلسیم، درمان خط اول برای پیشگیری از سردرد خوشه ای است. داده های موجود و برداشت بالینی نشان می دهد که وراپامیل برای اکثر بیماران مبتلا به سردرد خوشه ای موثر است. مانیتورینگ الکتروکاردیوگرام برای غربالگری تاخیرهای هدایت قلبی در طول درمان با وراپامیل ضروری است. اگرچه لیتیوم ممکن است مانند وراپامیل موثر باشد، اما فواید آن به این سرعت ارائه نمی شود و با عوارض جانبی بیشتری نسبت به وراپامیل همراه است، و آن را به درمان خط دوم یا سوم تبدیل می کند. گزینه های جدیدتر برای پیشگیری از سردرد خوشه ای اپیزودیک شامل galcanezumab، یک آنتی بادی مونوکلونال پپتیدی مرتبط با ژن کلسی تونین است که برای پیشگیری از خوشه های اپیزودیک موثر است و تحریک غیرتهاجمی عصب واگ که شواهدی برای پیشگیری از سردرد خوشه ای اپیزودیک دارد. سایر گزینه های درمانی، اگرچه با شواهد کمتر منتشر شده، شامل توپیرامات و ملاتونین، و همچنین اسید والپروئیک، باکلوفن و متی سرژید است. نورومدولاسیون تهاجمی برای بیماران مقاوم به درمان در نظر گرفته شده است.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش