سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

علل و درمان گرفتگی عضلات

46 بازدید8 ماه پيش
khane.salamat

khane.salamatکاربر khane.salamat

سلامت و پزشکیکانال سلامت و پزشکی

به انقباضات شدید و غیرارادی فیبرهای تشکیل دهنده ماهیچه ها، گرفتگی عضلات میگن . گرفتگی در هر عضله ای , بخصوص عضلاتی که در طول مسیرشون از روی دو مفصل عبور میکنند میتونه اتفاق بیفتد. عضلات پشت ساق، پشت ران، پشت کمر جلوی ران، ناحیه کف پا، کف دست، بازو، شکم از شایع ترین محل هایی هستند که در اون جاها اسپاسم اتفاق می افته. من دکتر حمید سجاد هستم متخصص بیماریهای داخلی اینجا هم کانال یوتیوب منه اگه علاقه مند این موضوع هستین ادامه ویدئو رو ببینید

گرفتگی عضلات علاوه بر درد و اسپاسم شدید در عضله باعث بروز توده های سفتی در زیر پوست میشه که با لمس کردن اون , درد شدید در ماهیچه احساس میشه. این دردها , حتی وقتی که گرفتگی از بین میره ، اون فرد همچنان برای مدتی حساسیت به لمس و درد رو در عضله احساس می کنه ؛ در خیلی از موارد، این گرفتگی ها در طول شب اتفاق می افته ، ولی همیشه اینطور نیست . در شرایطی که اونها به طور معمول مضر نیستند، ولی موقع انجام بعضی فعالیت ها مثل رانندگی میتونن خطرآفرین باشن.تقریبا همه ما در طول زندگی خودمون برای یکبار هم که شده





دچار گرفتگی عضلات شدیم اما این عارضه دلایل متعددی داره که بسته به شرایط هرکس فرق میکنه.چه کسانی دچار اسپاسم عضلانی میشن ؟اسپاسم عضلانی می تونه در هر زمان برای هر فردی اتفاق بیفته . چه پیر ، چه جوان ، بی تحرک یا فعال باشین ، ممکنه دچار اسپاسم عضلانی بشین . این حالت میتونه موقع راه رفتن ، نشستن ، انجام هرگونه ورزش یا حتی در خواب اتفاق بیفته . بعضی از افراد مستعد اسپاسم عضلانی هستند و به طور منظم با هرگونه فعالیت بدنی دچار اسپاسم میشن .
اسپاسم عضلانی چقدر شایع هست؟





گرفتگی عضلات یه مشکل شایعی هست و ممکنه برای هرکسی اتفاق بیفته ولی در بعضی سنین رایج تر هست مثل ورزشکاران و افراد سن بالااولین مورد : گرفتگی عضلات پا بعد از ورزش واستفاده بیش از حد از عضلات هست .
فعالیت شدید یا استفاده بیش از حد از عضلات از شایع ترین علت گرفتگی هست که چنین گرفتگی عموما در طول فعالیت شدید و یا چندین ساعت بعد از اون اتفاق می افته ولی وقتی که فردی با شدت زیاد و یا به مدت طولانی ورزش میکنه ؛ ممکنه دچار گرفتگی عضلات بشه. ورزش به دو دلیل باعث گرفتگی عضلات میشه .




اولین دلیل اینه که در طول ورزش دائما در حال عرق کردن هستیم همین عرق کردن باعث اختلال در حفظ تعادل الکترولیت ها میشه و همین مسئله نقش خیلی مهمی در انقباض عضلات داره.دلیل دوم اینکه چون ورزش باعث خستگی عضلانی میشه ؛ همین خستگی عضلانی میزان پیچ و گرفتگی در فیبرها رو زیاد میکنه علت بعدی گرفتگی عضلات به دنبال کمبود مواد معدنی هست کمبود مواد معدنی مثل کلسیم، پتاسیم یا منیزیم در بدن، به مرور زمان باعث گرفتگی عضلات میشه . عموما چنین گرفتگی هایی در خانم های باردار و افراد مسن بالای 65سال اتفاق می افته.






با اینکه اصلی‌ترین ماده معدنی مورد نیاز استخوان‌ها کلسیم هست ولی وجود کلسیم برای انعقادخون، انقباض عضلات و عملکرد خوب مغز هم لازمه.منیزیم نقش مهمی در سلامت استخوان‌ها و عضلات داره. این ماده معدنی در کنترل هورمون پاراتیروئید نقش داره و این هورمون هم باعث جذب هر چه بیشتر کلسیم از طریق استخوان‌ها میشه .پتاسیم در میوه‌ها، حبوبات، سبزیجات برگ سبز وجود داره و در کنترل عملکرد عضلات و سلول‌های عصبی نقش داره. کمبود این ماده معدنی باعث ضعف و گرفتگی عضلانی میشه

علت بعدی کم آبی بدن هست .کم آبی یکی از مهم ترین دلایل گرفتگی عضلات هست هیدارته بودن بدن در پیشگیری از دردهای عضلانی خیلی مهمه . برای هیدراته کردن بدن پیشنهاد میشه روزانه 8لیوان آب به همراه میوه های تازه و سبزیجات استفاده کنید البته اگه بیماری قلبی عروقی نداشته باشین . کمبود آب به واسطه چند دلیل باعث گرفتگی عضلات میشه . اولین دلیل اینکه حدود هشتاد درصد مفاصل و عضلات بدن از آب تشکیل شده . به همین دلیل با کم شدن آب , درد و گرفتگی شدیدی در اونها رخ میده . دلیل دوم اینکه کاهش آب بدن باعث کاهش فشار و اکسیژن خون میشه



که عاملی برای خستگی و بی حالی شدید هست دلیل سوم اینکه تشنگی و کمبود آب باعث ارسال سیگنال های غلطی به مغز میشه که همین عامل باعث میشه مغز فرمان درستی به عضلات نده. استرس و اضطراب بیش از حد باعث وارد شدن فشار بیش از حد به عضلات و ماهیچه ها شده و همین عامل خطر گرفتگی عضلات رو زیاد میکنه همینطور زمانی که شما دچار استرس میشین ؛ سیستم عصبی بدن , خودشو برای رویارویی با یک خطر آماده میکنه و همین عامل باعث میشه سیستم عصبی و ایمنی شما دچار بی نظمی شده و قادر نباشه به درستی به فعالیت خودش ادامه بده .

و از آنجایی که تکانه های عصبی بدن ما وظیفه کنترل عضلات رو برعهده دارن؛ این امکان وجود داره که دچار گرفتگی عضلات بشیم.البته بعضی بیمار ها و اختلالات هم هستند که باعث اسپاسم و انقباض غیرارادی در عضلات میشن که شامل: بیماری ام اس , دیستروفی های عضلانی بیماری لوپوس بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک , دیستونی , استفاده از داروهای ضد افسردگی , سیگار کشیدن , نوشیدن کافئین بیش از حد ,و تروما و آسیب دیدن عضلات از جمله این دلائل هستند . حالااسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات چه حسی داره؟

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش