سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

سرطان، تشخیص و درمان کانسر چیست؟

385 بازدید1 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
khane.salamat

khane.salamatکاربر khane.salamat

سلامت و پزشکیکانال سلامت و پزشکی

خب توی دنیای امروز سرطان یکی از شایعترین بیماری هایی است که فکر کنم کمتر کسی باشه که تا حالا بهش فکر نکرده باشه و وقتی اسم سرطان رو می شنویم برای هممون خاطرات بدی زنده می شود. با این وجود فکر کردم شاید بد نباشه تا ویدیویی رو درباره سرطان بسازیم و کمی راجع به علت بروز اون، روش های تشخیصی اون و همینطور علایم اون و در نهایت درمان اون صحبت کنیم.
شاید براتون جالب باشه که بر اساس مطالعات هر ساله بیش از یک و نیم میلیون نفر با تشخیص سرطان در کشور آمریکا شناخته می شن و هر ساله حدود 600 هزار نفر به علت ابتلا به نوعی از سرطان فوت می کنن. پس می بینین که این بیماری تا چه حد شایع هستش و برای افراد مشکل آفرینی می کنه. میشه گفت که سرطان دومین علت مرگ بعد از بیماری های قلبی عروقی به حساب میاد.

👉اما واقعا سرطان چیه؟
👉What is cancer?
خب سرطان یا کانسر یک بیماری ژنتیکی به حساب میاد. البته این به معنی اون نیس که سرطان به صورت ارثی به فرزندان منتقل میشه. البته بخشی از اون می تونه ارثی هم باشه. اما منظورم از ژنتیکی این بود که سرطان یا کانسر به علت تغییرات ژنی در سلول ها اتفاق میفته و این به اون شکل هستش که رشد سلول های قسمتی از بافت و بدن به طور چشمگیری زیاد میشه. یعنی سلول های غیرطبیعی شروع به تکثیر می کنند.
البته به طور طبیعی هر روز این موضوع برای ما بارها اتفاق میفته و سلول های بدشکل و غیرطبیعی توی بدنمون ساخته میشه اما سلول های دفاعی بدنمون به سرعت این سلول هارو شناسایی و نابود می کنن. اما وقتی یک جهش ژنی یا غیر طبیعی اتفاق میفته سلول های دفاعی نمیتونن این سلول های بدشکل رو شناسایی و نابود کنن و بیماری خودش رو به شکل سرطان نشون میده.
البته خوشبختانه هر سال تعداد افرادی که از این بیماری نجات پیدا می کنن بیشتر و بیشتر میشه و هر ساله شاهد درمان های بهتر، کامل تر و نوین تری رو در زمینه درمان سرطان و کانسر شاهد هستیم.

👉متاستاز سرطان به چه معنا هستش؟
👉What is cancer metastasis?
متاستاز به معنای انتشار سرطان به نقاط مختلف بدن هستش یعنی تصور کنین کسی سرطان سینه یا استخوان داره و این سرطان ها به ریه یا مغز این افراد انتشار پیدا کردن.

👉شایعترین سرطان بدن چیست؟
👉What is the most common type of cancer?
🔸سرطان ریه
🔸سرطان پوست
🔸سرطان پستان
سرطان پروستات

👉علامت سرطان چیست؟
👉What are cancer signs and symptoms?
سرطان علایم و نشانه های مختلفی رو می تونه ایجاد بکنه که هر کدوم از اون ها نگران کنندن و باید بررسی بشن.
مثلا خیلی از سرطان های گوارشی خودشون رو به صورت خونریزی نشون بدن. بعضی سرطان ها می تونن باعث ضعف و بی حالی و همینطور خستگی مزمن و تب بشن. بعضی از سرطان ها ممکنه خودشون رو به صورت توده نشون بدن. کاهش وزن و لاغری غیرقابل توجیه هم یکی دیگه از علایم بسیار مهمی هستش که باید بهش توجه ویژه ای داشت.

اما حالا چطوری می تونیم سرطان رو تشخیص بدیم و از چه روش های تشخیصی برای تشخیص و بررسی سرطان یا کانسر استفاده میشه؟
👉How to diagnose cancer?
روش های زیادی برای تشخیص سرطان استفاده میشن که بر اساس نوع اون بسیار متفاوته. مثلا برای تشخیص سرطان های روده یا مری اغلب از آندوسکوپی و کولونوسکوپی استفاده می کنن و سعی می کنن از بافت های روده نمونه بردارن. برای بعضی دیگه از سرطان ها از تست های خونی استفاده میشه. مثلا برای تشخیص سرطان میشه از تست های خونی کمک گرفت. یا از ماموگرافی و سونوگرافی می شه برای تشخیص سرطان سینه خانم هم استفاده کرد. در تشخیص سرطان های استخوانی سی تی اسکن و ام آر آ از مهمترین این روش ها هستند.

👉درمان سرطان چیست؟
Cancer treatment
در رابطه با درمان سرطان خب اغب از روش های ترکیبی و متفاوتی استفاده میشه. اغلب از ترکیبی از داروها، شیمی درمانی، کموتراپی و همینطور رادیوتراپی در کنار جراحی استفاده میشه تا بیشترین بهبود حاصل بشه. البته این چیزی که گفتم یه موضوع خیلی کلی بود و در زمینه درمان سرطان متخصص ها و فوق تخصص های متفاوتی وجود دارن و براساس نوع سرطان، مرحله سرطان و همینطور بیمار درمان اختصاصی مناسب رو توصیه می کنن.

نمایش بیشتر
1 دیدگاه
1 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش