سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

گرمازدگی در سگ ها

240 بازدید4 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
teyyeb

teyyebکاربر teyyeb

teyyebکانال teyyeb

توضیحاتی درباره ی گرمازدگی در سگ ها را در این کلیپ تماشا کنید
حمله گرمایی وضعیتی است که از هایپرترمیا( افزایش دمای بدن) حاصل میشود. این افزایش معمولا بر اثر یک محرکی مثلا نزدیکی به منبع حرارتی مثل شعله ی آتش یا زیر نور آفتاب شدید قرار گرفتن و… روی میدهد.وقتی که سگی در معرض دمای بالا قرار میگیرد حمله ی گرمایی یا خستگی مفرط گرمایی روی میدهد. حمله گرمایی حالت خطرناکی است و نیاز به توجهات پزشکی سریع و آنی دارد. زمانی که اثرات حمله گرمایی دیده شدند، زمان با ارزش کوتاهی، قبل از آسیب دیدن یا حتی مرگ حیون وجود دارد.
سگ ها مانند انسان ها از طریق پوستشان عرق نمیکنند، عموما گرما را با له له زدن کاهش میدهند و همچینین از طریق کف پنجه ها و بینیشان عرق میکنند. اگر سگس نتواند از این روش ها گرما را از خود دور کند، دمای داخلی بدنش بالا می رود.و وقتی به دمای بدنش به 106 فارنهایت برسد، آسیب به اعضای داخلی اش به نظر حتمی است.
متاسفانه سگ های زیادی بر اثر حمله های گرمایی آسیب میبینند در حالی که می شد از آن جلوگیری کرد. یاد بگیرید که چگونه، نشانه های یک حمله ی حرارتی را تشخیص دهید و از وقوع آن بر سگ خودتان جلوگیری کنید.

نشانه های حمله ی گرمایی در سگ ها

آنچه در ادامه می آید نشانه هایی هستند که میتوانند یک حمله ی گرمایی در سگ را نشان دهند

افزایش دمای داخلی بدن که از مقعد گرفته میشود (بالای 40 درجه نیاز به توجه و بالاتر از 42 درجه نیاز با اقدامات اورژانسی دارد)
نفس زدن و له له کردنِ شدید
لثه های تیره و سیاه
مفصل های خشک و چسبناک به خصوص لثه ها
درازکشیده و به علاقه یا ناتوان از بلند شدن
آب دهان زیاد وآویزان
گیجی یا تلوتلو خوردن


اقدامات در صورت دیدن نشانه های حمله گرمایی

اگر حتی اندکی هم مشکوک شده اید که سگتان دچار این وضعیت شده است باید سریعا اقدام کنید

اول از همه سگتان را از گرما (و زیر آفتاب) خارج کنید
شروع کنید به سرد کردن سگتان با آب خنک. می توانیدحوله یا لباس های خیس را دور پاها یا سرش بیندازید. ولی با گرم شدنشان مرتب عوضشان کنید. همه ی بدنش را با حوله ی خیس نپوشانید که ممکن گرما را در بدنش حبس کند
از یخ یا آب یخ استفاده نکنید!سرمای شدید میتواند باعث انقباض رگ ها و درنتیجه جلوگیری از خنک شدن درون بدن و چه بسا گرم شدن بیشترش بشود.به علاوه خیلی سرد کردن میتواند موجب هایپوترمیا شود و آنهم مشکلات دیگری ایجاد کند وقتی که دمای بدن به کمی کمتر از 40 درجه رسید دیگر از خنک کردن دست نگه دارید. بقیه ی فرایند خنک کنندگی را بدن خود سگ باید انجام دهد.
آب خنک در اختیار سگتان بگذارید ولی اورا مجبور به خوردنش نکنید و همچنین نگذارید مقدار خیلی زیادی آب را با یکجا بخورد.
سریع به سراغ پزشک حیوانتان بروید. حتی اگر به نظر حالش خوب شده باشد هم آسب داخلی میتواند از چشم غیر مسلح پوشیده بماند.پس یک معاینه ضروری است و حتی برخی آزمایشات هم توصیه می شود.

نکته: از بقیه هم کمک بگیرید، وقتی که مشغول خنک کردن سگتان هستید دیگری میتواند به پزشک زنگ بزند یا سوار ماشین شوید و به سمت دکتر بروید


جلوگیری از حمله های گرمایی

راه هایی برای پیشگیری از پیشگیری از حمله های گرمایی وجود دارند:

هرگز سگتان را در یک روز گرم، در ماشین تنها نگذارید، فرقی هم نمیکند که پنجره ها باز باشند یا بسته و حتی اگر هوای اطراف خیلی هم گرم نیست، داخل ماشین میتواند مثل یک اجاق گازعمل کند وطی چند دقیقه بسیار گرم تر از بیرون باشد.
در روز های گرم از ورزش شدید دادن به سگتان پرهیزکنید و وقتی هم بیرون هستید سعی کنید در سایه رفت و آمد کند.
همیشه آب خنک در دسترس اش داشته باشید
برخی سگ ها به گرما حساس ترهستند، مخصوصا سگ های بینی کوتاه مانند سگ پاگ و سگ بولداگ و سگ هایی که دچار اضافه وزن هستند بسیار آسیب پذیرند.وقتی این سگ ها در معرض حرارت قرار میگیرند بسیار هوشیار و مراقب باشید.

بعضی سگ ها از حمله ی گرمایی به سلامت بیرون می آیند اگر به موقع تشخیص داده و برای بهبودش تلاش شود. ولی برخی دیگر اعضایشان آسیب میبیند و باید تمام عمر تحت نظر باشند. و بسیاری هم جان سالم به در نمیبرند و حمله گرما جانشان را میگیرد.
پیشگیری در مورد حمله گرمایی، بهترین راه و گاهی تنها راه نجات حیوان است.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش